Redaktionen vælger: Årtiets bedste animationsfilm

En film. Hvert år. 2010-2019. 
Billede
(© United International Pictures/ Walt Disney Pictures)

10erne har været et fremragende filmårti, og det skal fejres! Vi har derfor på redaktionen valgt hver især at kåre én film pr. år inden for specifikt udvalgte genrer.

Indtil videre har vi været igennem superheltegenren (se listen her), gysergenren (se listen her), action-genren (se listen her), danske fiktionsfilm (se listen her), thriller-genren (se listen her), romantik-genren (se listen her) og komedie-genren (se listen her). Nu er turen så kommet til animationsfilmene:

Del endelig dine egne valg i kommentarfeltet forneden - det er sværere, end du tror!

Tangled (Christine)
'Toy Story 3' er en glimrende film, og jeg nød virkelig 'Sådan træner du din drage', men jeg vil helst gense 'Tangled'. 

Toy Story 3 (Olivia)
Det er fantastisk nok i sig selv, at en historie om levende og til tider fjollet legetøj kan få voksne mennesker til at tudbrøle (mig selv inkluderet), men 'Toy Story 3' trækker i alle de rigtige hjertetråde.

Toy Story 3 (Bjarke)
Dette er ikke alene en mere end vellykket opfølger til to i øvrigt ligeledes fremragende animationsfilm, men også en film, der er bedre end forgængerne. Rørende, sjov og spændende.

Toy Story 3 (Stine)
Et mesterværk, der lever op til den tårnhøje standard hos Buzz og Woody, mens den bidrager med den mest tilfredsstillende afslutning på en trilogi nogensinde… og får dig til at tude!

Toy Story 3 (Daniel)
Ikke alle Pixars efterfølgere er lige gode, men 'Toy Story 3' er trods visse genbrugselementer på højde med de to første film - ikke mindst pga. den hjerteknusende slutning. 'To på flugt' fra samme år er også god.

The Adventures of Tintin (Christine)
Ikke min favorit type af animation, men Tintin-historier er bare altid gode, og Spielberg har om ikke andet skabt en underholdende adventure-film med nogle overbevisende action-sekvenser.

Rango (Olivia)
En selvoptaget, egoistisk kamæleon i Det Vilde Vesten udgør grunden for en sød og sjov film samt en af årtiets bedste "roller" for gode gamle Johnny Depp.

Rango (Bjarke)
En herlig og opfindsomt animeret film, der ligeledes er både indtagende fjollet og ikke mindst morsom, hvor Johnny Depp veloplagt lægger stemme til titelkarakteren Rango.

Rango (Stine)
Spielbergs 'Tintin' er i den grad undervurderet, men Gore Verbinskis familievenlige western om en øgles opgør med en magtsyg sherif er ikke bare underholdende… det er jo 'Chinatown' for børn!

Tintin: Enhjørningens hemmelighed (Daniel)
Det ærgrer mig, at Steven Spielberg og Peter Jackson har udsat deres kommende, fælles Tintin-projekter, for den første film er suverænt underholdende og tro mod Hergés forlæg. Biljagten i én lang indstilling er den bedste i nogen animationsfilm, jeg har set.

Wolf Children (Christine)
En fortryllende og velfortalt film, der absolut ikke får mig til at ærgre mig over, at jeg ikke har fået børn endnu.

Frankenweenie (Olivia)
Tim Burtons distinkte animationsfilm har bare en helt særlig, nærmest nostalgisk charme, og det samme kan siges om 'Frankenweenie', der kan spottes som en Burton-film (som man holder mest af ham) på lang afstand.

Frankenweenie (Bjarke)
Dette år stod det svære valg for mig mellem spøgelser i 'ParaNorman' og Tim Burtons 'Frankenweenie'. Et ret så umuligt valg, hvor sidstnævnte dog med millimeter tager sejren hjem.

ParaNorman (Stine)
Laika er så undervurderet – også denne finurlig og dejligt gyselig 3D stop motion-film om en ung dreng, som kan kommunikere med spøgelser og derfor får til at opgave at bryde en 300 år lang forbandelse... mens han har fået stuearrest.

Vilde Rolf (Daniel)
Når man som jeg er vokset op med 90ernes Nintendo-spil, taler Vilde Rolfs utallige henvisninger til retro gaming direkte til mig. Filmen er ikke perfekt, men charmerende nok til at være årets bedste animationsfilm.

The Croods (Christine)
Voice-castet med bl.a. Nicolas Cage, Emma Stone og Ryan Reynolds er helt genialt i animationsfilmen om en fortidsfamilie, der bliver nødt til at affinde sig med en verden i forandring. 

The Wind Rises (Olivia)
Andre af Hayao Miyazakis værker har ramt mig væsentligt mere, men 'The Wind Rises' er på mange måder hans mest modne film, og alt, han laver, fortjener kærlighed og stor beundring.

Monsters University (Bjarke)
Pixar sidder tungt på animationstronen, hvor de dette år leverede den fine opfølger til den mesterlige 'Monsters, Inc.', der var et ret så vellykket gensyn med den umage duo Mike og Sully.

Frost (Stine)
Jeg kunne ret godt lide både 'Turbo', 'Monster’s University' og 'Croods', men Disneys sensationelle comeback inden for prinsesse-fortællingerne formåede at opdatere mytologien på en super relevant måde.

Frost (Daniel)
Sangene og det sjove persongalleri er det, der gør verdenssuccesen 'Frost' til en vinder. Jeg blev dog personligt mest begejstret for nogle af de overraskelser, der vendte ens forventninger til eventyrgenren på hovedet.

The LEGO Movie (Christine)
Jeg så ikke 'The LEGO Movie' før i år, og som det viser sig - så er den præcis lige så god, som alle render rundt og siger. Fantastisk animationsarbejde og humoren er spot-on. 

Sådan træner du din drage 2 (Olivia)
Jeg er simpelthen tosset med drager, så selvfølgelig er jeg også tosset med Dreamworks drage- og vikingefyldte univers, der med garanti altid efterlader mig i en pøl af tårer.

The Box Trolls (Bjarke)
Jeg havde gode animationsoplevelser med både 'Big Hero 6' og 'The Lego Movie', men det er dog de søde og fjollede trolde, der dette år gjorde størst indtryk på mig.

Sådan træner du din drage 2 (Stine)
Selvom 'Big Hero 6' er super fin, er jeg meget betaget af det univers og den alvor, de bygger op i drage-filmene. Højdepunktet for trilogien kom med 2'eren, der bedst kan sammenlignes med 'The Empire Strikes Back'.

Sådan træner du din drage 2 (Daniel)
Hvis etteren er den første 'Star Wars', er efterfølgeren 'Imperiet slår igen'. Mørkere, strammere fortalt og med mere dybde i personudviklingen. Jeg var især rørt over forholdet mellem Hikke og hans far.

Inside Out (Christine)
Jeg havde absolut ingen tvivl om, at ‘Inside Out’ skulle på min liste. En animationsfilm som få andre, der fik mig til at genoverveje hele mit indre emotionelle liv. 

Inside Out (Olivia)
En af de animationsfilm, der nok ramte de voksne hårdere end børnene; dens fremstilling af det uundgåelige tab af barndom er hjerteknusende og samtidigt hjertevarm og inspirerende.

Inside Out (Bjarke)
Uden sammenligning i øvrigt, så var både 'Anomelisa' og 'Inside Out' rørende oplevelser på hver deres måde. Men Pixar tager altså med denne opfindsomme sag prisen som årets bedste animationsfilm.

Inside Out (Stine)
Det er vist universelt slået fast, at Pixar med 'Inside Out' for alvor satte sig på tronen af animationsverden. Når man kan lave den her slags film, så kan man alt!

Inside Out (Daniel)
Pixar er kendt for at gøre det umulige, og med 'Inderst inde' lykkes det dem at skildre en ung piges følelser gennem et kontrolcenter i hjernen. Sød, sjov og ikke mindst ufatteligt rørende, især hen imod slutningen. Et mesterværk.

Your Name (Christine)
Jeg bliver forelsket ved hvert gensyn med den eventyrlige historie om to forbundne sjæle.

Your Name (Olivia)
Et andet godt bud havde været 'Kubo and the Two Strings', der fejlagtigt har det med at blive lidt overset trods dens vanvittige teknik, men 'Your Name's forrygende og fængslende smukke historie om kærlighed på tværs af tid og sted er svær at slå.

Kubo and the Two Strings (Bjarke)
En både munter, dyster og samuraisej animationsfilm, der tager pladsen foran ellers også ret så fine film som 'Moana' og 'Zootropolis'.

Zootropolis (Stine)
Disney er oppe på et Pixar-niveau med deres dyrefabel om racisme, og derfor må den ellers smukke og fremragende japanske 'Your Name' se sig akkurat slået.

Zootropolis (Daniel)
Makkerparret bestående af politi-kaninen Judy Hopps og den slyngelagtige ræv Nick Wilde er hovedårsagen til at se denne veloplagte Disney-film, der også har et par udmærkede moraler omkring tolerance og forskellighed.

The Breadwinner (Christine)
Uretfærdighed står forrest i den meget rørende historie om en familie i Kabul i 2001, der ligeledes handler om styrken ved historiefortælling og håb.

Coco (Olivia)
Igen: Pixar kan bare det der med at ramme én de helt rigtige steder, så man ender med at sidde opløst tilbage i biografsædet, og 'Coco' er både flot, farverig og bevægende.

Coco (Bjarke)
Jeg er vild med Batman. Det skal ikke være nogen hemmelighed. Men alligevel må 'The Lego Batman Movie' vige pladsen for Pixar, der med den musikalske og rørende 'Coco' er årets bedste.

Coco (Stine)
Endnu en genistreg fra Pixar, der altid formår at overraske med, hvor kreative de kan være i deres world building. At jeg så den på min søns fødselsdag morgenen lige efter en lang Oscar-nat, og at han hulkede undervejs, skader heller ikke.

Coco (Daniel)
Ca. halvvejs inde i filmen begynder man at forstå, hvorfor 'Coco' er endnu en kunstnerisk triumf for Pixar. Det er nemlig her, forholdet mellem drengen Miguel og skelettet Héctor for alvor bliver hjerteskærende og får masser af kompleksitet. Snøft.

Isle of Dogs (Christine)
Wes Anderson har med 'Isle of Dogs' igen skabt en herlig film-perle med skæve eksistenser og farverige universer. 

Spider-Man: Into the Spider-Verse (Olivia)
Jovist er 'Isle of Dogs' også et interessant og morsomt værk, men jeg insisterer stadig på, at 'Spider-Man: Into the Spider-Verse' er et sandt mesterværk. 

Isle of Dogs (Bjarke)
Wes Andersons sirlige univers er i fuldt flor med den fine, charmerende og detaljerige 'Isle of Dogs'. Jeg var ellers også godt underholdt af bl.a. 'The Incredibles 2' og 'Spider-Man: Into the Spider-Verse'.

Spider-Man: Into the Spider-Verse (Stine)
Min nr. 1 superhelte-film det år er også årets suverænt bedste animationsfilm. En overrumplende imponerende animationsfilm, der kan og bør få betydning for genrens fremtid.

Isle of Dogs (Daniel)
Wes Andersons skæve stop-motion-film er ikke for enhver smag, men historien om en skralde-ø fuld af uønskede hunde er både humoristisk, kærlig og fuld af overraskelser.

I Lost My Body (Christine)
Hvem vidste, at en afskåret hånds rejse tilbage til sin ejer kunne blive til så poetisk en film. 

I Lost My Body (Olivia)
Den franske animationsfilm er dragende i både sin unikke og ganske simple stil, sit smukke soundtrack og ikke mindst sit poetiske plot, der tager dig gennem Paris' gader set gennem flere perspektiver.

Toy Story 4 (Bjarke)
Hvem havde lige troet det? Ja, at den fjerde film i franchisen om det levende legetøj skulle holde så godt som niveau efter den en smule bedre tredje film. Men det gør den – og hurra for det.

The Lion King (Stine)
Jeg hører til dem, der ELSKEDE 'Løvernes konge', og jeg stortudede nærmest fra starten af. Derfor må jeg skippe den ellers fremragende nye film fra 'Your Name'-instruktøren, 'Weathering with You', og den ligeledes imponerende 'I Lost my Body'. Stærkt animations-år.

Sådan træner du din drage 3 (Daniel)
En af animationsfilmhistoriens bedste trilogier afsluttes ikke helt så stærkt som den mesterlige 2er, men niveauet er stadig tårnhøjt, og konklusionen på Hikke og Tandløs' bedrifter er tilfredsstillende.

Christine: Your Name (2016)

Olivia: Inside Out (2015)

Bjarke: Inside Out (2015)

Stine: Inside Out (2015)

Daniel: Inside Out (2015)

 

Mød redaktionen: