Cookie- og Privatlivspolitik

Vind biografbilletter hver uge

Donnie Darko

Tilladt for børn over 15 år

Se mere på medierådet.dk
07.06.2002
| |
1 time 52 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Donnie Darko
|

Donnie Darko er en helt almindelig teenager, der på en ganske almindelig oktober-dag i 1988 oplever noget helt usædvanligt. Netop inden Donnie skal i seng smadrer en tonstung jetmotor ned fra himlen og tilintetgør Donnies værelse totalt.
Heldigvis ligger Donnie endnu ikke i sin seng, men er det held – eller er Donnie blevet reddet eller måske advaret? Donnie tænker over livet og dets mening og også over kærlighed og forelskelse. Men sammen med disse dyber tanker kommer også rædselsvisioner, hvor en ondskabsfuld kæmpekanin beordrer Donnie at udføre voldsomme gerninger.

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (55 votes)
4.8
0

Instruktør

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
GiwizZeni

14 år : 7 måneder : 11 dage : 20 timer – er det siden ’Donnie Darko’ fik premiere og floppede. Kritikkerne var delt, men menigmand var ikke i tvivl – de så noget andet. Den var alligevel for underlig og desuden var der andre og vigtigere ting at beskæftige sig med. Tilfældighedernes spil gjorde nemlig at filmen udkom i en af de mest hypersensitive perioder specielt for amerikanerne. Det var nemlig kun halvanden måned efter at to passagerfly var fløjet direkte ind i World Trade Center og forsagede den største menneskeskabte katastrofe i fredstid i Amerikas historie. Så man kan ikke fortænke filmselskaberne Pandora og Flower Films i at ryste lidt på hænderne, da de skulle markedsføre en lille mærkelig independent film om dommedag, psykisksygdom, Smølfers seksualitet og en familie der oplever at en jetmotor fra et fly falder ned i gennem taget på deres hus. Ud fra filmens genrekategorisering kan man tydeligt se, at den var svær at få styr på. Den beskrives som: Psykologisk thriller / Science-Fiction / 80’er Teen-komedie / Drama… Man kan næsten se slipsenålene sidde og klø sig i nakken og spørge hinanden: ”Hvad fanden stiller vi op med denne film? Skal vi ikke bare lade den slippe langsomt og lydløst ud, som en prut i en elevator og alle sammen lade som om vi ikke ved hvem der stod bag?” Facts er i hvert fald at der ikke var mange der bemærkede den på daværende tidspunkt kun 25-årige Richard Kellys debutspillefilm ’Donnie Darko’ tilbage i 2001. Hvor er det godt at historien ikke ender her.

Som det er sket med så mange andre film, der var alt for gode til bare at gå i glemmebogen, voksede populariteten omkring ’Donnie Darko’ stødt i årene der fulgte. Den blev et kulthit på DVD-markedet specielt i England. ’Word of Mouth-effekten’ var stor og mange lejede eller købte den. Små biografer begyndte endda at lave særlige midnatsforestillinger for et stigende publikum, der kom igen og igen og hver gang tog flere folk med sig – til sidst endda udklædt i kaninkostumer. Tiden var moden til at prøve igen og i 2004 kom så Director’s Cut-udgaven af filmen og indtjente på kort tid flere penge end filmens oprindelige biografrelease. ’Donnie Darko’ var nu et regulært hit, Richard Kelly – der endda selv havde skrevet manuskriptet – var det nye og spændende navn i Hollywood, Jake Gyllenhaal var det nye sort og selv filmens melankolske ”kendingsmelodi” – Michael Andrews coverversion af ’Tears For Fears’ nummeret ’Mad World’ – blev det helt store julehit det år. I dag sidder den fast på de fleste Top-100 lister over verdens bedste film og det er der egentlig ikke noget at sige til, for det er en ualmindelig stemningsfyldt og fængslende film – også efter talrige gensyn. Måske nok stadig en film der deler vandene, men uanset om man elsker eller hader den, gør den et uudsletteligt indtryk. Den er på mange måder filmen du ikke kan sammenligne med nogen anden.

Hvad handler den så om? Ja, se det er det store spørgsmål. På en måde giver det ikke rigtig nogen mening at ridse filmens plot op og jeg går også ud fra at langt de fleste har set den. Så jeg vil hellere prøve at besvare et andet og nært relateret spørgsmål: Hvad handler den så EGENTLIG om? Det findes der næsten lige så mange svar på, som der er mennesker der har set den, men visse fortolkninger er mere udbredte end andre. Så jeg synes det kunne være sjovt at stille dem op én efter én – og så ellers overlade det til dig, at træffe beslutningen ud fra hvad du mener er mest logisk. Sagen er nemlig den, at ’Donnie Darko’ er en af de film, der giver dig det du selv tager med når du ser den. Så lad os vende tilbage til forsøget på at genrebestemme ’Donnie Darko’ og bruge det som overskrifter på de forskellige fortolkninger.

Psykologisk Thriller: ’Donnie Darko’ er en film om det vi som mennesker frygter allermest, nemlig det ukendte. Det vi ikke kan forudse eller forudsige. Terrorisme, ulykker, sygdom, tab, døden eller fremtiden. Hvad er det for en forstads paranoia der får et voksent menneske til at bruger det meste af sit vågne liv på at sikre sig imod alle tænkelige og utænkelige farer? Vi prøver at forudsige hvad fremtiden vil bringe, hvordan udviklingen på forskellige områder vil gå. Vi sparer op og prøver at sikre os økonomisk ved at tegne forsikringer og pensioner. Vi prøver at holde os informeret og være på forkant med tingene. Men alligevel må vi erkende at det er svært at spå – især om fremtiden. Alt kan ske i tilfældighedernes spil, når bolden er rund. Når det kommer til stykket dør vi alle en dag og mange af os kommer sikkert til at gøre det alene. Det er disse tanker Richard Kelly filosoferer over, ved at lade en ung og intelligent teenager få øjnene op for livets barske realiteter.

Science-Fiction: ’Donnie Darko’ er en film om tid, om tidsrejse, tidsparadokser, parallelle tidslinjer og alternative universer. Director’s Cut versionen peger i hvert fald kraftigt i den retning. Det er en film om en fyr der bliver advaret om en mulig verdens undergang, af en kanin i mandstørrelse fra fremtiden – der i øvrigt hedder Frank... Donnie får 28 dage, 6 timer, 42 minutter og 12 sekunder til i et parallelt univers at prøve at redde verden. På denne meget fantasifulde baggrund beskæftiger Richard Kelly sig med store filosofiske og videnskabelige spørgsmål som f.eks. religion eller videnskab, skæbne eller frivilje, dommedag, guddommelig indgriben, orme huller eller sorte huller, tidsrejser og dominoeffekt. Ud fra denne synsvinkel er Donnie faktisk lidt af en ambivalent tegneserie superhelt. Han besidder – ud over et fedt efternavn – overnaturlige kræfter i form af telekinese, mindcontrol og evnen til at se det enkelte menneskes fremtidige handlinger. Sammen med sin mentor og/eller sidekick Frank vælger han at prøve at få styr på situationen, kaste sig ind i kampen og til sidst ofre sig, for at skabe balance i universet og herved afværge apokalypsen.

80’er Teen-Komedie: ’Donnie Darko’ er en film om at være ung, usikker og føle sig anderledes og ensom. Den udforsker den ’weltschmerz’ der er så almindelig i den alder. Den er et humoristisk, men også noget kynisk syn på den måde skole, forældre, religion og samfundet som hele forsøger at guide eller manipulerer børn og unge i en bestemt retning. Donnie er netop en omvandrende storm af komplekse menneskelige følelser, fanget i en verden hvor alle gerne vil simplificere tingene til størrelser man kan forholde sig til. Han blive på den måde en ny generations uortodokse ’Rebel WITH a Cause’. Den handler om alle de valg og muligheder der ligger for ens fødder i ungdommen, uden at man rigtigt forstår at værdsætte dem. Den handler om det stille og begavede oprør nogle unge gør, om popkulturens plads og om den første forelskelse. Alt sammen til noget lækkert og velvalgt 80’er popmusik.

Drama: ’Donnie Darko’ er en film om psykisk sygdom, nærmere betegnet depression og paranoid skizofreni. Den handler om hvordan Donnie og hans familie forsøger at håndterer hans følelsesmæssige forstyrrelser. Han går i søvne, har hallucinationer og hører stemmer. Han taler med sin imaginære ven kæmpe-kaninen Frank, der siger at verden vil gå under hvis han ikke udfører forskellige former for hærværk, ildspåsættelse og til sidst selvmord. Han går til psykoterapi og medicineres, men hvad er egentlig op og ned? Er det bare fup, indbildning og placebo? Eller er verdens ende virkelig nær? Det er disse dramatiske hverdags spørgsmål – som mange psykisksyge og deres pårørende kæmper med – som Richard Kelly behandler på en original og tankevækkende måde.

Uanset hvilken forklaringsmodel man hælder til, må man erkende at ’Donnie Darko’ er en film der bliver ved med at fascinere. Den har så mange lag at fortabe sig i og filosofere over, samtidig med at den er både sjov og spændende – ja virkelig underholdende. Jeg er ikke sikker på at jeg har lyst til at ligge mig fast på én af ovenstående fortolkninger. Jeg vil hellere fortsætte med bare at hygge mig med spørgsmålene og de forskellige muligheder de åbner. Richard Kelly forstår at tilfredsstille både øjne og ører, specielt i de mange hallucinationsscener og stemningen bliver sin helt egen hyggeligt uhyggelige. ’Donnie Darko’ er filmen der startede som en forvirrende og skæv fiasko, blev et massivt kulthit og endte med at være en dejlig forvirrende og skøn skæv filmklassiker. Har du ikke set den, kan jeg kun sige som Frank – The Giant Bunny Rabbit: ”Wake Up! Pay Close Attention. You Could Miss Something.”

S. Rico

Hvis man synes at Memento er en kringlet film, så tag lige et kig på Donnie Darko. Den sætter de små grå på en hård prøve. For selv om det tilsyneladende liger en kronologisk udspillet handling, så er det noget helt andet der foregår.

Hvad foregår i virkligheden?, hvad foregår alene i Donnie's hoved?, i hvilken rækkefølge sker tingene egentlig?, og hvad er filmens dybere budskab?

Det er der vist rige muligheder for åbne fortolkninger af.

Jeg så den forlængede Directors Cut udgave. Og når jeg har tygget lidt mere på filmen, så skal den ses et par gange til. Dybt fascinerende. Og tjek lige engang det fantastiske lydspor!

Frank

Fremragende Gyser Thriller

Wayne

Filmen følger de mærkelige ting der sker i Donnies hjerne, mærkeligt foruroligende.

Mads Aagaard

fuldstændig fantastisk!!!!

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.