Dansker revolutionerer seriemorder-genren med et lille greb i ny film

Interview med Tobias Lindholm om 'The Good Nurse'
Billede
(© Netflix)

Manuskriptforfatter og instruktør Tobias Lindholm har i den grad slået sit navn fast i Danmark.

Efter sin fængslende debut R i 2010 har han stået bag kameraet på værkerne Kapringen, den Oscar-nominerede Krigen og serien Efterforskningen, der behandlede mordet på Kim Wall. Ydermere har Lindholm bl.a. været med til at forfatte manuskripterne til Thomas Vinterbergs Jagten og Oscar-vinderen Druk.

Nu er danskeren så klar til at slå sit navn fast med syvtommer søm i udlandet. Han er nemlig aktuel med sin første amerikanske film, thrilleren The Good Nurse, der lige nu kan ses i de danske biografer.

'The Good Nurse' fortæller historien om sygeplejersken Amy Loughren (Jessica Chastain), der finder ud af, at hendes kollega og tætte ven Charlie Cullen (Eddie Redmayne) er seriemorder - og har op til 400 menneskers liv på samvittigheden.

Vi har mødt den danske filmmand til en snak om den amerikanske debut, om hvordan han har kæmpet for at beholde sin stil i Hollywood, samarbejdet med de to Oscar-vindende hovedroller og hvordan 'The Good Nurse' er med til at revolutionere seriemorder-genren. 

Lyt til hele podcasten her eller i din foretrukne podcast-app - og/eller læs et uddrag af samtalen herunder:

Skulle aldrig nogensinde lave en amerikansk film

I første omgang ville Tobias Lindholm dog slet ikke lave film i udlandet, men efter at have læst manuskriptet til 'The Good Nurse' lod han sig overtale af et par elementer:

- Jeg havde sådan set besluttet mig for, at jeg aldrig nogensinde skulle lave en amerikansk film.

- Jeg var ovre og lave to episoder af David Finchers Netflix-serie 'Mindhunter' og fik snuset til den amerikanske filmbranche. Jeg kunne mærke, at jeg følte mig en lille smule fremmed og opdagede, at jeg var allerbedst på hjemmebane. Så min tanke var, at jeg blev i Danmark og forfinede det arbejde, vi havde sat i gang dér.

- Men så fik jeg tilsendt Krysty Wilson-Carins [manuskriptforfatter, red.] første udkast på 'The Good Nurse', og der var masser af ting som var klichéer og amerikansk film-agtigt, men der var alligevel potentialet til at lave en seriemorder-film på en helt ny måde.

- Og så var Darren Aronofsky på som en af producerne, og det gjorde ligesom, at jeg i første omgang sagde: "Ej, jeg læser det lige". Og det gjorde jeg så. Det er syv år siden. Så den har været in-the-making i et stykke tid nu.

Foto: Jojo Whilden / Netflix

Jessica og Eddie ville kun lave filmen med Tobias Lindholm

En af grundene til, at 'The Good Nurse' har taget syv år at lave har været, at Tobias Lindholm selv ville bestemme over sit projekt - så meget, at han faktisk var klar til at forlade filmen - og fik skiftet produktionsselskab undervejs:

- Jeg har kæmpet alt, hvad jeg kunne for at bevare min og mit danske brands stil igennem denne her film.

- Da vi ikke ville lave en konventionel seriemorder-film, kunne vi ikke blive enige med dem [det første produktionsselskab, red.]. Omkring budget og hvordan filmen skulle laves. Og der kastede jeg faktisk på et tidspunkt håndklædet i ringen og sagde "Så vil jeg ikke lave den".

- Så ville studiet tilbyde filmen til andre instruktører, men så sagde skuespillerne Jessica og Eddie, at de kun ville lave den med mig. Og det betød, at studiet accepterede at give slip på filmen og give den videre.

Foto: Jojo Whilden / Netflix

Et revolutionerende greb

I 'The Good Nurse' vælger Tobias Lindholm og manuskriptforfatter Krysty Wilson-Carin at fortælle historien om seriemorderen Charlie Cullen fra en ny og forfriskende vinkel - vi ser det nemlig fra vennen og kollegaen Amys synsvinkel. 

- Det er kommet bag på mig, hvor revolutionerende, at folk opfatter det lille greb, som vi har lavet, fortæller Tobias Lindholm.

- Men da jeg læste bogen, skrevet af Charles Graeber, et fremragende journalistisk værk, handler de første mange kapitler om Charlie Cullen. Hans baggrund, barndom, de første hospitaler, som han arbejder på, hvordan det hele fungerer. Og kun den sidste del af bogen handler om det hospital, hvor han arbejdede sammen med Amy Loughren.

- Den del var bare den mest interessante. Fordi jeg synes ikke, at det var interessant at høre om "hvorfor gør han det". Det har vi set mange gange før. Dyrkelsen af seriemorderen, som det her nærmest voldelige geni, der slår folk ihjel på fascinerende måder.

- Det vigtige spørgsmål i bogen var, hvordan kunne et system lade ham gøre det? Hvorfor blev han ikke stoppet? Og de spørgsmål synes jeg var de interessante, og så gav det pludselig mening at frame det væk fra Cullens gerninger og over på Amy og hendes rejse sammen med ham.

 

'The Good Nurse' kan ses i biografen nu - og på Netflix fra den 28. oktober.