Derfor hader Stephen King filmatiseringen af 'The Shining'

Forfatteren er ikke bleg for at sige sin mening
Billede
(© Warner Bros.)

Stephen King er uden tvivl en af de mest succesfulde forfattere nogensinde – og formentlig den, som har fået filmatiseret allerflest af sine fortællinger.

En af disse er The Shining, som Stanley Kubrick fortolkede i filmen af samme navn fra 1980, der på dansk har titlen 'Ondskabens hotel'.

Mens filmen formentlig vil figurerer på de fleste filmnørders liste med de bedste gysere nogensinde, så er manden bag oplægget, Stephen King selv, meget uenig. Han hader Kubricks udgave. Og det har han aldrig været bleg for at sige.

’The Shining’ er en meget personlig bog for King, derfor var han fra start af utilfreds med, at Stanley Kubrick valgte at gå sin egen vej med filmatiseringen – og i sidste ende kom ret langt væk fra romanforlægget.

LÆS OGSÅ: 19 ting du (måske) ikke vidste om The Shining

The Shining

Ingen udvikling

I 2016 udtalte gysets mester:

- Jeg synes, at ’The Shining’ er en smuk film, og den ser godt ud, men som jeg har sagt før, det er som en stor, smuk Cadillac uden nogen motor i. Da filmen fik premiere i sin tid var anmeldelserne ikke særlig gode, og jeg var en af de kritikere. Jeg holdt min mund lukket på det tidspunkt, men jeg bryder mig ikke rigtig om den.

En af de ting, som faldt forfatteren for brystet, da han så den endelig film, var karakteren Jack Torrance.

- Karakteren Jack Torrance har ikke nogen bue i filmen. Absolut ingen karakterbue overhovedet. Da vi møder Jack Nicholson første gang, er han i kontoret med Mr. Ullman, hotels manager, og du ved allerede på det tidspunkt, at han er lige så sindssyg som en lorte-husrotte [a shit house rat]. Alt han bliver, er mere skør.

- I bogen er han en mand, som kæmper med sin forstand og til sidst taber den. For mig er det tragedien. I filmen er der ingen tragedie, fordi der er ingen rigtig udvikling.

En del af forfatterens kritik går også på, at filmen mangler hjerte. Varme. Det er en kold film. Og han illustrer det ved at udpege en central forskel mellem bogen og filmatiseringen:

- Jeg har altid ment, at den store forskel på min tilgang til det, og Stanley Kubricks tilgang er, at i min bog brænder hotellet. I Kubricks film bliver hotellet til is. Det er forskellen mellem varme og kulde.

LÆS OGSÅ: Se Jim Carrey i Jack Nicholsons ikoniske The Shining-rolle

"En af de mest kvindehadske karakterer nogensinde i en film"

En af Stephen Kings andre kritikpunkter handler om Jack Torrance stakkels hustru Wendy – i filmen spillet af Shelley Duvall, der under filmens optagelser blev sat under et voldsomt psykisk pres fra instruktøren. Men det er en historie helt for sig selv.

King har kaldt Wendy for ”en af de mest kvindehadske karakter nogensinde i en film”, og har uddybet det med:

- Hun er der kun for at skrige og være dum, og det er ikke den kvinde, som jeg skrev om.

Faktisk hadede Stephen King filmen så meget, at da han i 1997 fik chancen for at lave en serie baseret på hvilken som helst af hans egne bøger, så valgte han 'The Shining'.

Miniserien blev dermed en troværdig oversættelse af bogen, der fulgte den mere slavisk. Således blev den også optaget på The Stanley Hotel, der var den oprindelige inspiration til bogen.

Vi kan dog ikke komme uden om, at mange af de mindeværdige optrin fra filmudgaven af 'The Shining' faktisk stammer fra Kubrick. Tvillingerne. Den blodfyldte elevator. Skrivemaskinen med ”All work and no play make Jack a dull boy”. Den berømte linje “Here's Johnny”. Det frosne, sidste billede Jack Torrance. Alle disse er Kubricks opfindelse. Og mere ikonisk får man det næsten ikke inden for gysergenren.