"Jeg er ikke Lisbeth Salander, men min egen version af hende"

kino.dk var med på optagelserne til The Girl in the Spider's Web
Billede
(© Sony)

I 2009 tog filmatiseringen af Stieg Larsson Millennium-bogserie, startende med Mænd der hader kvinder, Skandinavien med storm - og successen fortsatte hele vejen til USA, hvor vi fik en amerikansk version af det umage makkerpar Lisbeth Salander og Mikael Blomqvist med David Finchers The Girl with the Dragon Tattoo.

Forfatter Stieg Larsson døde som bekendt allerede i 2004, hvorefter man troede at Millennium-serien, som var planlagt til 10 bøger, også var slut. Men i 2015 fik vi et nyt kapitel med 'Det der ikke slår os ihjel' af David Lagercrantz, og det er denne bog, der er forlægget, når vi senere på året kan se The Girl in the Spider's Web - Det der ikke slår os ihjel.

Et nyt og spændende hold, både foran og bag kameraet, står for genoplivningen af filmserien om den populære hacker Lisbeth Salander. Optagelserne foregik bl.a. i Stockholm og tilbage i april måned var vi på setbesøg i filmstudiet Nackstand. 

Da vi ankom, introducerede produceren Elizabeth Cantillon os for scenen, som de var i færd med at indspille. 

Scenen: sikkerhedspolitiet har fundet frem til Salanders lejlighed. Hun er eftersøgt for ulovlig hacking, og flygter på sin motorcykel. Vi kunne følge med på en monitor i filmstudiet. En kvinde kører afsted i fuld fart langs en havnepromenade, imens politibiler jagter hende. Til sidst kører hun ud over molens kant og ender i det kolde vand.

Der er lagt op til action og spænding, for som Cantillon fortæller, vil der i klippet gøres brug af computer teknologi således, at Salander ikke kommer under vandet, men kører videre i fuld fart på vandet, som er frosset til is.

Den nye Lisbeth Salander
Efterfølgende havde vi fornøjelsen af at møde tre af skuespillerne i de centrale roller: Claire Foy (Lisbeth Salander), Sverrir Gudnason (Mikael Blomqvist) og Synnøve Macody Lund (leder af sikkerhedspolitiet).

Claire Foy, der fik sit store gennembrud som Dronning Elizabeth i serien 'The Crown', og kan lige ses i den biografaktuelle Breathe, var helt uigenkendelig. I første omgang spurgte jeg mig selv, om det virkelig var Claire Foy? Hun var klædt i sorte læderbukser og langarmet bluse, med en mørkhåret undercut-frisure, piercinger i ørene og næsering, store briller og kraftig tatovering bag øret, der dækker halvdelen af nakken.

I interviewet med Foy snakkede hun først om Lisbeth Salanders udseende:

- Før vi overhovedet begyndte processen, er der alligevel blevet formuleret en stor del af karakteren. Du begynder fra ingenting, og hvilke begrundelse er der – hvorfor har hun disse piercinger og tatoveringer? Alt er praktisk. Vi gik efter meget læder. Motorcykel- aspektet af Lisbeth Salander var signifikant, og jeg var meget frisk på piercinger og sådan noget. Det er virkelig vigtigt, men i sidste ende vil du ikke have, at det skal bære din rolle.

Siden det nu er tredje gang, at en skuespiller skal træde i skoene på den ikoniske skikkelse af Lisbeth Salander, som tidligere har været skildret af Rooney Mara og Noomi Rapace, var vi selvfølgelig nysgerrige på, hvordan det påvirkede Foys portræt:

- Jeg har set begge deres optrædner, og som fan og én der beundrer deres arbejde. Jeg syntes de var fantastiske og elskede alle filmene - det bliver altid hos en. Men i sidste ende, hvis jeg putter mig selv i midten af det hele, så kan jeg bare ikke tænke over det. Jeg har lavet mange adaptioner af bøger før, og jeg har læst [Millennium] bøgerne, og at gå fra at have læst bøgerne til at skulle spille karakteren, er virkelig svært, fordi man ikke kan være alles forestillinger. Man kan kun være sig selv, og de beslutninger man tager. Jeg er ikke Lisbeth Salander, men jeg er min egen version af hende, som kan være anderledes eller det samme. Men det er hvert fald en dejlig klub at blive en del af.

Hvem er Lisbeth Salander så for Foy?

- [Salander] er en overlever. Hendes liv har været traumatisk og brutalt, og jeg tror, at hun har lært at beskytte sig mod verdenen, og imod den måde verdenen ser hende. Jeg tror, at der er en misforståelse om hende, at hun er en selvtægtskvinde, og at hun gerne vil gøre andre mennesker fortræd, men det synes jeg ikke, at hun er. Hun er et eksempel på, hvad der sker, når ens barndom er forfærdelig, og så i voksenlivet fortsætter det med, at hun bliver udnyttet. Hun bliver konstant svigtet, bliver misbrugt og er udstødt fra samfundet. Det synes jeg også, er ekstraordinært ved hende, at hun lever efter sine egne regler.

- Filmen handler meget om at sætte spørgsmålstegn ved hendes opdragelse, og hvilken indflydelse det har på hendes tilværelse nu. Hun sidder fast og kan ikke komme videre - hun kan heller ikke gå tilbage. Hun befinder sig i et "limbo-stadie" mellem at være barn og voksen.

Foy slutter med at fortælle om hvilke karaktertræk, hun gerne vil beholde fra Salander.

- Jeg har altid været fan af læder. Ikke konsekvenserne af læder i dyr og alle disse ting. Jeg elsker også virkelig, at jeg ikke behøvede at tænke på at være attraktiv. Salander tænker aldrig på at være attraktiv for nogen. Hun ønsker ikke at være attraktiv. Hun er ligesom: "Whatever, take it or leave it" - det er sådan her, jeg er.

Synnøve McCody Lund fortæller om sin rolle og er Salanders 'nemesis' i filmen, da hun skal fange den berygtede hacker.

- [Min karakter] er kold, ikke ligefrem en person du ville hygge med på sofaen eller have en kop thé med. Hvor er hun sårbar og hvad er hendes forhold med Lisbeth? Hvorfor irriterer Lisbeth hende? For min karakter er det ikke en mulighed at miste kontrollen. Altså personligt. Og Lisbeth udfordrer alle aspekter i hendes karriere. Hun bliver nødt til at opretholde sin facade, så det er hvad hun kæmper for.

Synnøve og Sverrir udtalte begge om filmens instruktør Fede Alvarez. Synnøve sagde, at han var fantastisk at arbejde med, og hun havde ikke fulgt hans tidligere karriere med Evil Dead, men havde senere set Don't Breathe, som hun syntes var ligeså fantastisk. Sverrir havde samme kommentar om samarbejdet, og da Alvarez er vant til at arbejde med gysergenren, så er hans meget fokuseret på at opbygge filmens struktur med spænding og intensitet.

Gudnason snakkede efterfølgende om sin karakter:

- Folk kalder Mikael gammeldags. Jeg tror, at ​​han er direkte, og han vil finde sandheden. Jeg vil sige, at han er sandfærdig. Lisbeth er hans brændstof. Når vi møder ham i filmen, er han lidt nede og er ved at blive skubbet ud af sit arbejde på magasinet. Så dukker Lisbeth op, efter at der er gået 3 år, tror jeg, siden de har set hinanden, og hun har brug for hjælp. Og når Lisbeth kommer til Mikael, vil han altid hjælpe hende.

Er Mikael og Lisbeth afhængige af hinanden?

- Ja, det tror jeg, at de er. De havde i lang tid et meget specielt forhold. Jeg tror, ​​at de er super vigtige for hinanden.

Kan du tale om at møde Claire for første gang og om jeres kemi på skærmen?

- Hun er så jordnær, super menneskelig. Selvfølgelig når du går ind i et projekt, er du altid nervøs for at møde de andre skuespillere og instruktører. På dette projekt har jeg været så glad, fordi alle er så flinke. Virkelig talentfulde og søde.

Har du baseret din karakter på de tidligere film?

- Nej ikke rigtigt. Det er umuligt, fordi det er spillet af en anden skuespiller, og når det så nu er mig, så vil det selvfølgelig være anderledes. Vi laver en ny film, vi laver ikke den samme. Det er store sko at fylde ud med Daniel Craig og Michael Nyqvist. Mikael var en god ven af mig, og han døde for nyligt. Så det føles meget specielt at spille denne karakter. Som skuespiller er du vant til at tage en rolle, der er blevet spillet før. Vi gør det hele tiden på teatret. Så det er ikke noget, jeg har tænkt så meget over.

Hvis du ikke allerede har set traileren, som vi bragte sidste uge, kan du se den herunder:

The Girl in the Spider's Web - Det der ikke slår os ihjel får premiere den 1. november 2018.