Opskriften på Three Billboards i procenter

12 % kvindelig enmandshær, 10 % sort humor...
Billede
(© Fox Searchlight Pictures)

Vi giver her vores bud på ingredienserne, der udgør Martin McDonaghs sorthumoristiske drama Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, som netop har vundet fire Golden Globes. Det er for Bedste film, Bedste manuskript samt Bedste kvindelige hovedrolle til Frances McDormand og Bedste birolle til Sam Rockwell.

Filmen er et opfindsomt sammenkog af alverdens komponenter, der i sidste ende udgør den unikt fortalte historie. Man følger kvinden Mildred, der på ukonventionel vis forsøger at råbe ordensmagten op i kølvandet på det uopklarede mord på sin datter. Det gør hun med hjælp af tre store skilte, hvor hendes sag på bombastisk vis males op med sorte bogstaver.

Men hvad består ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri ' så egentlig af? Se med nedenfor, hvor vi har brygget opskriften på filmen sammen i procenter.

Vi skal advare om mindre SPOILERS i det efterfølgende.

12 % kvindelig enmandshær og antihelt
En altid seværdig Frances McDormand er i filmen en sorgramt, hårdhudet og ustoppelig enmandshær, der går op imod ordensmagten. Målet helliger midlet, koste hvad det vil. Med krum hals og uden at fortrække en mine leverer Frances McDormand en fascinerende og karismatisk kvindelig karakter, der ikke viger en tomme fra sin sag. Hele vejen med sorgen malet op i sit ansigt - ganske enkelt engagerende spillet.

16 % velspillende ensemble
Filmen har udover Frances McDormand i front også Woody Harrelson og Sam Rockwell på rollelisten. Et umage trekløver, der medrivende komplimenterer hinanden. McDormand som den forknytte Mildred, der bærer sorgen i hele sin krop. Woody Harrelson leder an i politiet, mens han også har sit at slås med privat, hvilket fint giver dramaet tyngde og er en påmindelse om, at ingen går problemfrit gennem livet. Filmen er altså på flere måder båret af sine karakterer, hvilket den småracistiske og homofobiske betjent Dixon - i skikkelse af Sam Rockwell - er med til at understrege med sin forpinte og uheldige betjent.

8 % forrygende biroller
Udover de tre fremtrædende hovedroller, er filmen befolket af nuancerede biroller. Her finder man bl.a. stjerneskuddet Caleb Landry Jones som en herligt øretæveindbydende reklame-sælger, mens Sandy Martin giver den som snusket og småracistisk mor til Dixon - inklusiv kæleskildpadde. Samara Weaving tilføjer filmen skøn bimbo-dumhed og manglende situationsfornemmelse som Mildreds eks-mands nye 19-årige kæreste. Peter Dinklage dukker også op med en ordentlig skovsnegl.



12 % velskrevet og vittigt manuskript
Udover at have instrueret filmen har Martin McDonaghs også skrevet manuskriptet – og han er absolut en mand, der kan få replikkerne formet, så de lander overbevisende i skuespillernes mund. Se blot på denne svada fra Mildred i forbindelse med købet af reklamepladsen på skiltene: ”What's the law on what ya can and can't say on a billboard? I assume ya can't say nothing defamatory, and ya can't say, 'Fuck' 'Piss' or 'Cunt'. That right?”. Således er hendes no bullshit-karakter også fornemt malet op.

10 % sort humor
Selvom filmen har alvorstunge temaer som sorg, tilgivelse og racisme på menuen, drysses der også sort humor i den dramatiske gryde. Som bl.a. da Mildred i en konfrontation med sin eks-mand ubelejligt afbrydes af hans nye og smådumme kæreste, der lige vil låne toilettet. Upassende og morsomt midt i alvoren. Ganske enkelt et af mange gyldne og sorthumoristiske situationer, filmen byder på.

5 % rå og nogle gange morsom vold
Selvom dramaet et godt stykke af vejen er underspillet, så byder filmen også på momentvis voldelige scener – dog uden at det kammer over i Jean-Claude van Damme-territorium. Her bliver folk dog smidt gennem vinduer, der bliver delt blodige øretæver ud, mens man i den mere morsomme ende finder Mildred, som helt køligt sparker både en dreng og en pige i skridtet. Uforudsigeligt, tørt og morsomt.



2 % sød og akavet romance
Hvad er en film uden en romance - stor som lille? Nej vel. Her finder man således også en romance - dog af de små. Men ikke desto mindre en romance, der er både sød, trist og ikke mindst en smule akavet. For Peter Dinklages en smule underkuede karakter har nemlig et godt øje til Mildred. Et godt øje, der desværre for ham ikke gengældes. Det var ellers et potentielt umage par.

8 % lille, mut by
Fortællingen udspiller sig i den lille mutte by Ebbing, hvor folk passer deres eget og lader livet forløbe sin stille gang - helst uden for mange bump i vejen. Men da Mildred sætter de tre skilte op, sætter hun også gang i det ellers rolige bysamfund. Således danner den forknytte by et fint bagtæppe for dramaet, der kun står tydeligere frem i denne ellers rolige kulisse. Godt tænkt. Det samme greb ser man også i Martin McDonaghs lejemorderkrimi In Bruges, hvor en belgisk by danner rammen for et voldeligt opgør.

5 % moderne western
Filmen starter musikalsk i tråd med western-soundtracks. Man kan nærmest se den støvede prærie og den ensomme cowboy for sig. Her er det dog ikke en prærie eller en cowboy, men Mildred i sin bil, der bevæger sig gennem et øde landskab. Hun er som en moderne gunslinger, der ensomt bevæger sig gennem landskabet med en sag, hun vil gå i graven for. Retfærdigheden må og skal ske fyldest. Som et kryds mellem Dirty Harry og Charles Bronson i En mand ser rødt.



6 % moderkærlighed
Man finder moderkærlighed i mere end én forstand. Naturligvis i forholdet mellem Mildred og hendes afdøde datter – et nu sorgfuldt forhold, der ligger grunden for hele filmens drama. I den modsatte ende finder man den uheldige betjent Dixons brovtende mor, der på rå facon viser sin søn kærlighed – dog på mindre kærlig vis. Det er med til at sætte temaet moderkærlighed fint i perspektiv.

7 % Fargo-faktor
Frances McDormand bærer store dele af filmen på sine skuldre i en lille provinsby. Lyder det bekendt? Så tænk en mere sympatisk Frances McDormand som gravid betjent i Coen-brødrenes Fargo. For godt nok er der ikke sne i ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’, men den forknytte by uden for lands lov og ret samt den sorte og til tider coenske humor leder tankerne hen på deres sorthumoristiske krimi. Mens også film som den stemningsfulde No Country For Old Men og det rå outback-drama Hell or High Water spøger i kulissen.

9 % Sorg, hævn, retfærdighed og tilgivelse
Det er nogle af de helt store eksistentielle og alvorlige temaer, filmen bobler af: Sorg, hævn, retfærdighed og tilgivelse. Sorg over tabet af sit barn, jagten på hævn over gerningsmanden hele vejen til, at retfærdigheden skal ske fyldest med en mulig tilgivelse for enden af vejen. Engagerende og relaterbart.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri er aktuel i biografen - find dine billetter.