Cookie- og Privatlivspolitik
Tarantino - bedst til værst

Tarantino - bedst til værst

Instruktørens film rangeret

Stem op!
15
Stem ned!
0
(reset)

Få instruktører har som Quentin Tarantino sin helt egen stil og følge af trofaste fans. Egentlig har den 52-årige amerikaner skabt sine særlige universer ud fra hedengangne, ofte underlødige filmgenrer, som han dyrkede i sin ungdom.

Vi har i anledning af dagens premiere på instruktørens nye film, The Hateful Eight, rangeret hans bagkatalog. Og selvom han selv ser Kill Bill som en enkelt film, har vi valgt at placere dem hver for sig.

Niveauet er tårnhøjt, og kun toppen og bunden skiller sig kvalitetsmæssigt ud fra resten. Er du enig i rangeringen?

Death Proof/Dimension Films

8. Death Proof (2007)
Ingen af Tarantinos film er dårlige, men 'Death Proof' er den mest gennemsnitlige af instruktørens værker. Filmen fungerede som den ene halvdel af projektet 'Grindhouse', hvoraf Robert Rodriguez' Planet Terror udgjorde den anden. Historien, om to piger, der hævner sig på en stuntmand, mangler den intensitet i dialogen, som Tarantino ellers har vist sig så dygtig til at skabe. Når man bruger så lang tid på replikker, kræver det, at man har de rette skuespillere til at fremføre dem, og for engang skyld er kvaliteten på dette punkt ikke god nok. Især første del føles ligegyldig. Men Kurt Russell er en fryd, og den afsluttende biljagt vældig veleksekveret.

Jackie Brown/Miramax

7. Jackie Brown (1997)
Jackie Brown er den svære opfølger til mesterværket 'Pulp Fiction' tre år tidligere. Filmen hylder 70ernes blaxploitation-bølge ved at have Pam Grier (der spillede Foxy Brown i kultklassikeren fra 1974) i titelrollen og en række af de fedeste soulklassikere på lydsiden. Stilen fra den afroamerikanske subgenre er i det hele taget ramt spot on og emmer af entusiasme fra instruktørens side. Robert De Niro og Samuel L. Jackson befinder sig godt i deres roller, men filmen mister pusten flere gange undervejs og har ikke samme uforglemmelige dialog, som ellers kendetegner Tarantino.

Inglourious Basterds/Universal Pictures

6. Inglourious Basterds (2009)
Brad Pitt leder et hold nazistdræbere under Anden Verdenskrig, men det er Christoph Waltz, der stjæler billedet som den ækle SS-officer, Hans "Jødejægeren" Landa - en præstation der blev belønnet med en Oscar. Åbningsscenen, en hyldest til Sergio Leones Once Upon a Time in the West, indkapsler præcist den stemning, Tarantino er så fremragende til at skabe. Lange replikudvekslinger og en underliggende fornemmelse af, at helvede kan bryde løs når som helst, men også med et gran af humor eller i hvert fald et glimt i øjet. 'Inglourious Basterds' breder sig over flere plotforløb, hvoraf nogle er mere vellykkede end andre, og her ligger filmens største problem.

Kill Bill: Vol 2/Miramax

5. Kill Bill: Vol. 2 (2004)
Hvert kapitel i det todelte Kill Bill-værk var stilmæssigt dybt forskellige. Hvor første del var en ode til både asiatiske kampsportsfilm og spaghettiwesterns, dyrkede efterfølgeren næsten udelukkende sidstnævnte genre med sine støvede locations og markant langsommere fortælletempo. Stemningen er i særklasse filmens force, og muligvis er 'Kill Bill: Vol 2' Tarantinos mest vellykkede hyldest til forbilledet Sergio Leone, selvom han senere skulle komme til at dyrke westerngenren endnu mere rent. Scenen, hvor Bruden (Uma Thurman) begraves levende, er stadig den mest klaustrofobiske, man har set på film (ja, inkl. Buried), og finalen giver det mest følelsesmæssigt involverende øjeblik i hele instruktørens karriere.

Django Unchained/Columbia Pictures

4. Django Unchained (2012)
Man fornemmer, at der skulle noget særligt til, for at Leonardo DiCaprio kunne finde på at spille decideret dumt svin, og noget særligt er præcist, hvad Tarantino står for. DiCaprios samvittighedsløse, brutale og indimellem ufrivilligt komiske ranchejer, Calvin Candie, er dog ikke filmens eneste lysende skuespillerpræstation. Både Samuel L. Jackson som "husneger" og Christoph Waltz, der ligesom i 'Inglourious Basterds' får lov til at sige mange af de bedste replikker på den mest velartikulerede måde, overskygger Jamie Foxx' titelkarakter. 'Django Unchained' skeler til spaghettiwesterns, men handler samtidig om behandlingen af sorte slaver i nybyggertiden - og giver en af dem muligheden for at hævne sig på sine undertrykkere. Filmen er næsten perfekt, indtil den overflødige, sidste halve times tid sætter ind, og historien mister sit momentum.

Kill Bill: Vol 1/Miramax

3. Kill Bill: Vol. 1 (2003)
'Kill Bill' betød et nyt kapitel i Tarantinos instruktørkarriere og er hans æstetisk mest vellykkede film. En stiløvelse af de helt store med velkomponerede billeder, dynamiske hyper-klipning, skift mellem stort og hvid samt en anime-sekvens til at understrege det asiatisk inspirerede univers. Uma Thurman, der også spillede Mia i 'Pulp Fiction' ni år tidligere, udfolder sig som ægte action-stjerne i flot koreograferede scener, hvor lemmerne flyver og blodet sprøjter. Hævntemaet er blandt Tarantinos hyppigst anvendte, og det har sjældent været mere udtalt end her, hvor alle undtagen bruden bliver myrdet brutalt til et bryllup. Nu søger hun hævn over Bill.

Reservoir Dogs/Dog Eat Dog Productions Inc.

2. Reservoir Dogs (1992)
Allerede i debutfilmen viste Quentin Tarantino, at han som få kunne skrive dialog, så selv de mest hverdagsagtige samtaler blev interessante. Kerneeksemplet er i midten af filmen, hvor Steve Buscemi brokker sig over, at hans dæknavn skal være Mr. Pink. I det hele taget lagde 'Reservoir Dogs' grundstenen for, hvad der skulle blive velkendte Tarantino-elementer: Cool musik og stil, hævntemaet og den eksplicitte vold. I sin nærmest kammerspillignende afgrænsning minder filmen om det nyeste værk, 'The Hateful Eight', der desuden har Michael Madsen og Tim Roth til fælles.

Pulp Fiction/Miramax

1. Pulp Fiction (1994)
'Pulp Fiction' er ikke kun Tarantinos bedste film. Det er en af filmhistoriens største mesterværker, der var banebrydende i sin tid og skabte utallige efterligninger rundt omkring i verden. Alt fungerer nærmest perfekt i den postmoderne film, der gør brug af en fragmenteret fortælleform. Filmen blev det store gennembrud for Samuel L. Jackson og betød et comeback for John Travolta. Scenerne mellem de to gangstere er og bliver genialt udført, og når de taler om betydningen af at give en anden mands kone fodmassage, fri hash i Holland eller burgernavne i Frankrig, er det hele tiden fælt underholdende og overraskende i al sin banalitet. Få film har i det hele taget så mange citerbare replikudvekslinger, en så gennemført 70er-stil og så velplacerede nøk til filmhistorien som 'Pulp Fiction'.

The Hateful Eight er aktuel i biografen.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
René Munch Nielsen

Af dem som jeg har set er den værste indtil videre The Hateful Eight. Skuespillet var elendigt og det virkede som om Tarantinoa kun fokuserede på splatterfilm. Det er svært at vælge den bedste da mange af de andre er rigtig gode.

Ardimon

Det er jo enormt svært at skulle lave en bedst til værst ala når børnene i skolegården skal overgå hinanden. Mine er efter min egen følelse omkring disse film. Alt det tekniske omkring hvilket apparat filmen er optaget i er for mig ligegyldigt, da det er historien, skuespillet som skal fænge for at jeg kan lide en film. De første 1-4 ligger meget tæt. men giver det alligevel en rækkefølge.:-)

1. Jackie Brown - Opbygningen af filmen/historien samt skuespillet er i top. Pam Grier og især Robert Forster som gav en formidabel præstation!

2.Reservoir Dogs - ligger klart som én af favoritterne pga det teatermæssige univers samt dialogen.

3. Pulp Fiction - Klart historien samt udfoldelsen heraf. Virkelig fantastisk film, men Jackie Brown satte sig dybere i mig.

4. Inglourious Basterds - Super manuskript samt skuespil. Ikke mindst af Christoph Waltz!

5.Django Unchained - Historien samt igen en rimelig helstøbt film.

6. Death Proof - Simpelthen pga good old Kurt Russel og ikke mindst biljagten!

7. The Hateful Eight - Jamen skuespillet var skide godt. Nogle af mine yndlingsskuespillere var samlet og alt lød lutter lagkage. Men men men jeg kedede mig bravt, før filmen var halvvejs og slutningen trak tæppet væk af skuffelse. I min optik var manuskriptet ikke godt nok til at kunne trække en film 3 timer..

7/8 Jeg er nødt til at gennemse disse film, da jeg ikke har set dem siden de kom i biffen. Og dengang var jeg ikke synderligt imponeret.

Anna

Den her liste er vist hvad man kalder "basic". Forstår slet ikke hypen omkring Pulp Fiction - ja det er en fantastisk film, men synes langt fra det er den bedste. I det mindste må man da indrømme at Reservoir er bedre teknisk. Forstår heller ikke hvorfor Jackie Brown altid rangerer så lavt. Men ok, hver til sit, tænker jeg så.

Thomas

Slå kill bill sammen og andbring den på 2 pladsen, med Django på 3 pladsen og så derefter, så er jeg helt enig i plaseringerne.

Pulp fiction er jo kult, så naturligvis skal den være på 1 pladsen...bare at støde på navnet igen, giver mig lyst til at se den endnu engang.

Henrik Vinther

8. Django Unchained 4/10 - Prøver lidt for meget på at være "sej" for min smag, Tarantino's stil fylder alt for meget i den her. Blandingen mellem useriøs blaspoitation og seriøs racisme tema virker usmageligt udført.

7. Death Proof 5/10 - Første halvdel er filmen er virkelig god. Men de kvindelige karakterer der introduceres i anden del er for kedelige. Igen virker dialogerne lidt for smart skrevet, uden egentligt at bidrage med noget til filmen.

6. Inglorious Basterds 6/10 - Rimelig underholdende film, med nogle exceptionelle scener ind imellem, og nogle gode karakterer, især Hans Landa :) Dog er The Basterds alt for underudviklede karakterer og filmen har en række scener som ikke rigtigt bidrager med noget, men bare tager flowet ud af filmen (her mener blandt andet en scene med Mike Myers).

5. Kill Bill vol. 2 7/10 - Ekstremt underholdende aktionfilm med velskreven dialog, virkelig godt instrueret.

4. Kill Bill vol. 1 8/10 - Fed aktionfilm, der leger lidt mere med filmmediet end 2'eren. Den tør gå til grænsen for det latterlige, ja den tør faktisk at gå langt over grænsen, men det er netop derfor den fungerer.

3. Reservoir Dogs 8/10 - Stærk, intens debutfilm for Tarantino. Ikoniske scener med stærk dialog og utrolig gode karakterer. Man ser tydeligt allerede her at det er en instruktør med stort potentiale.

2. Jackie Brown 8/10 - Den undervurderede tredje film af Tarantino, er måske den der har færrest af hans varemærker, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Varemærkerne er der, men Tarantino bruger dem kun de steder, hvor det giver 100% mening for filmen. Karaktererne er blandt de bedste Tarantino har arbejdet med, soundtracket er måske også hans bedste. Og det er den eneste af hans film, hvor der er nogle reelle følelser på spil.

1. Pulp Fiction 9/10 - Fantastisk film! Banebrydende på mange punkter! Måske halvfemsernes mest indflydelsesrige film. Fyldt med kreativitet i dens fortælleform. Mindeværdige karakterer, ufattelig velskreven dialoger og monologer. Og bare en skide god film :)

Mogensuser/769403

Jeg er ret enig i listen, Kun pulb fiction kan være nr. 1
og kill bill skal have en høj placering! Geniale film uafhængigt
af rangorden

Jakob

Reservoir Dogs
Kill Bill: Vol. 1
Django Unchained
Hateful Eight
Inglourious Basterds

er min top 5 over Tarantino film

Kristofferuser/918805

Inglourious Basterds er for mig at se Tarantinos bedste siden Pulp Fiction. Helt fantastisk film. Den indledende scene er nok den bedste scene i nogen Tarantino-film overhovedet.

jonas

Det er meget mainstream at man skal synes at Pulp Fiction er Tarantinos bedste. Ellers så skal det være Reservoir Dogs der uden tvivl er MEGET inspireret af andre film, såsom City on Fire. Pulp Fiction var klart revolutionerende indenfor actiongenren dengang da den udkom, men jeg vil helt klart mene at Tarantino har lavet bedre film. Filmen er i mine øjne noget rod og man finder aldrig rigtig ud af hvad filmen egentligt vil.

Den starter godt ud med nogle enormt underholdende dialoger og introducerer os til to karakterer vi hurtigt kommer til at holde af. Efter filmens første akt begynder den så at ryge af sporet og miste sit tempo, så at sige. Det begynder at handle om Bruce Willis' karakter, som efter min mening er langt mindre interessant end Jacksons og Travoltas. Samtidig bliver Travoltas karakter slået ihjel med det samme, og filmen slutter så med et langt flashback. Man sidder lidt "var det, det hele?".

Misforstå mig ikke, det er skam ikke nogen dårlig film, der da byder på flere underholdende og til tider geniale scener. Men den er bare for rodet og "loose" på en eller anden måde. Jeg kan forstå at nogle synes at det er det fede ved filmen, men jeg må indrømme at jeg bedre kan lide en film med en historie der er ordenligt konstrueret. Faktisk lider filmen under et stort mangel på historie. Da jeg så den første gang, ledte jeg hele tiden efter hvad den handlede om. Nååår, så det handler om kufferten. Nej... Vent... Det handler om Bruce Willis' guld ur... Nej. Vent.. Hvad handler denne her film egentligt om?

F.eks. syntes jeg at Django Unchanied er en langt bedre film. Den er i mine øjne den perfekte Tarantino-film. Der er en god historie, en lang række geniale karakterer der holder hele vejen igennem og som udvikler sig undervejs, samt et hæsblæsende plot og masser af hjertevarme westernreferencer.

Tarantino skal da helt sikkert have credit for at eksperimentere med måden at fortælle en historie på, når det kommer til Pulp Fiction. Men det, at han fortæller på en anderledes måde, gør ikke nødvendigvis filmen bedre. Det betyder altså ikke at det er den rette beslutning for filmen. Lidt ligesom med George Lucas og prequel trilogien, for nu at tage et ekstremt eksempel.

Mange vil sikkert være helt uenige med mig og fastholde Pulp Fiction som deres ynglings Tarantino film. I min optik er det den "mindst gode" fra en imponerende karriere.

Nikolaj

Jeg kunne godt lide Resevoir dogs, pulp fiction og Jackie Brown. Men det er efterhånden en del år siden, at jeg sit har set Resevoir dogs og Jackie Brown. Gensynet med Pulp Fiction var for mig ikke det helt store, dog stadig ikke ens betydning med, at den hører blandt hans svageste film. Den falder på Death Proof og Kill Bill, som jeg desværre aldrig helt har været så glade for.

Jeg er til gengæld rigtigt glad for Django, den kunne efter min mening være en af verdens bedste film, hvis det ikke vare var fordi, at man prøvede lidt for meget af til sidst i filmen. Inglourious Basterds er i modsætning til Pulp fiction( Mystisk nok) Vokset jo flere gange man ser den, den første gang kedede den mig lidt, men da jeg i slutningen af sidste år genså den. Blev jeg især grebet af skuespils præstationerne i filmen, som er helt i top. Den hører blandt toppen for mig af hans film. Også må jeg nok snart gense Resevoir Dogs og Jackie Brown igen for, at få en samlet vurdering. Men Kill Bill og Death Proof springer jeg nok over.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Nyeste brugerkommentarer

Ditte

Må give Horsi ret, for dette er ikke den Lisbeth Salander og Michael som vi føler vi kender godt fra Milleinum bøgerne.

1 time siden
Pernille

Den ser jeg helt vildt meget frem til.

3 timer siden
Carsten Gottliebuser/133896
Carsten Gottliebuser/133896

ingen af de her film som jeg har ventet på.

11 timer siden
Horsi

Det virker som en anden version af Salander end den jeg kender.

18 timer siden
Drellertuser/200664
Drellertuser/200664

Oceans 8 skal jeg se i morgen, så den vælger jeg at undlade i denne afstemning ;-)

22 timer siden

Aktive debatter