Cookie- og Privatlivspolitik

Zero Dark Thirty

Tilladt for børn over 15 år

Se mere på medierådet.dk
07.02.2013
| |
2 timer 37 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Zero Dark Thirty
|
Versioner: se alle
Originalversion, Særvisning
|

I krigs-thrilleren 'Zero Dark Thirty' arbejder et amerikansk specialteam intenst i et helt årti på en specifik mission: at hævne terrorangrebet den 11. september 2001 ved at finde og udrydde Al Qaeda-lederen Osama bin Laden.

CIA-agenten Maya (Jessica Chastain) slutter sig til enheden, fordi hun mener at have ledetrådene, der kan føre dem til fjendens skjulested.

Jagten udmunder i den tophemmelige mission, hvor en flok NAVY S.E.A.L.-soldater stormer bin Ladens skjulested en forårsnat i ørkenen for at eliminere USA's fjende nummer et.

'Zero Dark Thirty' er baseret på virkelighedens lange jagt på Osama bin Laden og følger CIA-agenten, der mente at kunne spore ham. Kathryn Bigelow har instrueret og samarbejder igen med The Hurt Locker-manuskriptforfatteren, Mark Boal, der i år er nomineret til en Oscar for sit arbejde.

Filmens forhold til tortur er blevet heftigt debatteret i de amerikanske medier, og Obamas administration er endvidere blevet anklaget af det republikanske parti for at have udleveret fortrolige oplysninger i forbindelse med filmens research.

'Zero Dark Thirty' modtog en Oscar for Bedste lydredigering (sammen med 'Skyfall').

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (236 votes)
4.5
4.2

Instruktør

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "... [Kathryn Bigelow] fortæller med en nøgternhed, hvor alt overflødigt er skåret væk. Resultatet er en film, der føles som et dokument over, hvad der skete. [...] Bigelow er en formidabel stilist, der forstår at vinkle, klippe og på anden visuel vis padle sig ud af ethvert optræk til fortællemæssigt dødvande." (Louise Kidde Sauntved)

  • BT

    "Et meget strammere manuskript ville have gjort underværker. For ikke at tale om en bedre dialog! Filmens personer er så overfladisk portrætteret, at man sjældent får fornemmelsen af, at det er rigtige menneskere, vi har med at gøre." (Steffen Jungersen)

  • Ekstra Bladet

    "Efterrationalisering er der ikke noget af. Kan man acceptere det, er 'Zero Dark Thirty' både elementært medrivende og virkelig godt skruet sammen rent teknisk... 'Zero Dark Thirty' er svær ikke at beundre som filmhåndværk. Men det er også en film, som det er svært at elske. Eller hade, for den sags skyld." (Henrik Queitsch)

  • Jyllands-Posten

    "Helt til slutningen fastholdes en tvetydighed, der gør 'Zero Dark Thirty's balanceakt mellem beskrivelse og stillingtagen til et historisk og politisk minefelt højspændt, intenst og brillant." (Nanna Frank Rasmussen)

  • Politiken

    "... udspiller sig ofte afdæmpet, men aldrig udramatisk, for Bigelow formår, ligesom i 'The Hurt Locker', at fastlåse filmen i en tilstand af intens sitren." (Sophie Engberg Sonne)

  • Weekendavisen

    "'Zero Dark Thirty' er æstetisk imponerende, faktuelt problematisk og ideologisk set enten retfærdig eller ubehagelig, alt efter hvor man sætter sin kryds. Det er en rodet film, der maskerer sit mørke som klarhed, men også en gestus med hård konsekvens. [...] Man skal se den i hvert fald én enkelt gang. " (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Nikolaj

"Zero Dark Thirty" bringer os med på den 10 år lange jagt på Osama Bin Laden. Handlingen er centreret omkring CIA's efterforskning, samt den politik der foregår bag de lukkede døre. Filmens sidste 45 minutter er dedikeret til den historiske action der endte med Bin Ladens død.

Filmen har et meget varierende tempo men den formår, selv i de langsommeste scener, at vedligeholde en lille intens spænding. For at kunne lide denne film, tror jeg at man skal have lidt interesse indenfor CIA, terror og generelt hændelserne den 11. september 2001, for ellers kan filmen godt blive lidt sej at komme igennem. "Zero Dark Thirty" er fantastisk instrueret og jeg vil især rose Bigelows fremstilling af den endelige mission mod Bin Ladens hus. Kameravinklerne, lyssætningen og den generelle stemning skaber en intens spænding hele vejen igennem.

Jeg kan ikke garantere for at hele filmen er historisk korrekt, men jeg kan garantere at Kathryn Bigelow har lavet en af de største og flotteste politiske thrillere nogensinde!

Nikolaj

Glimrende film, som er utrolig barsk, men meget interessant historie.

Mads

Meget autentisk. Det er helt sikkert velfortjent, at en film som Zero Dark Thirty vinder en Oscar for "Bedste lydredigering".

Michael

"Zero dark thirty" er svær umiddelbart at blive klog på. Filmen har mange spændende elementer specielt den sidste halve time. Men selve optakten til den altafgørende show down har en tendens til, at blive en smule kedelig. Jessica Chastain spiller rigtig godt i filmen med det hun har at gøre med, dog føler jeg aldrig, at man kommer under huden på de forskellige personer, og samtidig bliver der nævnt alskens arabiske navne meget meget hurtigt og man får som seere nogle gange rodet rundt i disse og dermed bliver de ikke forankret i konkrete personer.De forskellige sammenhænge mellem disse og Bin Laden går tilmed nogle gange over hovedet på en.
Så til trods for fine intentioner forbliver filmen en noget halvbagt sag.

Bond

Denne film viser abselut at det er en instruktør der er vant
til at lave krigsfilm og det er svært at følge med i historien
når det går rigtig stærkt. Det er derimod et fremragende
skuespil af jessica der bestemt er været den Oscar nominering, men kender man ikke historien er det nogle gange svært at følge med.

God film

Wayne

Man kan jo ikke andet sige end at Osama ikke spiller den store rolle i filmen, uden at røbe for meget.

Det er mere politikken omkring det at finde ham, som filmen handler om - og der er mange som hellere lader være med at gøre noget, end at risikere en fiasko.

Men absolut en troværdig historie, som til tider kan virke en anelse lang.

mrelsted

Fantastisk lavet, fantastisk cast, super flot skruet sammen.
Ja, jeg er meget imponeret over den. Lang bedre, end jeg havde troet den ville være. Og slet ikke den krigsfilm, jeg troede den ville være. Den er så utrolig meget mere.
Den er brutal, barsk og meget realistisk.
Se den.

Frkbrokuser/935539

Denne film giver et godt billede af hvad der foregik i de skæbnesvangre år efter 9/11 indtil mordet på Bin Laden. Jessica Chastain gør det helt fantastisk og fortjener den Golden Globe hun modtog for rollen. Er bestemt værd at se hvis man kan lide kvinder i magtroller, terror, CIA og eksplosioner:) Den havde fortjent en oscar!

Peter

Selve filmens handling var det ikke meget overraskende over, og ikke meget over middel i min optik, men Jessica Chastain spiller simpelthen rollen som Maya helt fantastisk!

octopus_luke

Mark Boal and Kathryn Bigelow, the writer-director pair behind Oscar winning Iraq war drama The Hurt Locker, were all set to make their follow-up film about a failed capture of Osama bin Laden. Of course, that was until they received word that, on May 2nd 2011, the American Special Forces struck lucky second time around. Most filmmakers would have shelved the project altogether, but this defiant duo decided to start all over again.

Zero Dark Thirty stars Hollywood’s leading lady of the moment Jessica Chastain as CIA agent Maya. A relatively new police official, in the wake of the 9/11 attacks, she’s sent to the US Embassy in Pakistan, assigned the fearsome job to hunt-down the world’s most wanted man, DOA. Chronicling her nine yearlong pursuit, Maya is confronted with countless false-leads, dead-ends, bureaucratic red tape, political espionage, and the rising death toll of her embassy colleagues. It’s enough to cause a breakdown, but it only makes Maya more dedicated and resilient with the manhunt.

No words can do justice for Chastain’s Oscar nominated performance. Maya is a character so completely drained of emotion or sympathy, that her presence is endlessly mesmerizing. Similarly to her underrated 1989 cop drama Blue Steel, Bigelow presents a formidable and empowering heroine that is so rarely available in mainstream cinema and society altogether. Ballsy and shrewd, Chastain’s Maya is the beating heart of what is an otherwise entirely unnerving, frosty feature.

That’s not to say it’s bad, of course, just difficult. At times, it can be very difficult. Working with Killing Them Softly’s director of photography Greig Saucer, the handheld close-ups that dominate the film are so claustrophobic that you can almost taste the desert sand stuck on the camera lens. However, such a barebones aesthetic also produces some of the most white-knuckle cinematic experiences you’ll ever see; particularly in the final blackened night, capture-and-kill sequence.

As with The Hurt Locker, ferocious visuals are not the only thing ZD30 has in its’ impressive inventory. Primarily based on interviews with intelligence operators and undisclosed CIA officials’ reports, journalist-cum-screenplay writer Mark Boal produces a script which mercurially bulldozes any narrative clichés and formulaic character tropes and instead delivers punchy political dialogue, so naturalistically delivered that it really has an uncomfortably veracious, almost documentarian zing to it.

Seeing as we all know the story’s eventual outcome, the film rightly focuses on a warts-and-all depiction of the procedural, comprehensive details Maya’s first experience working with trophy infidel interrogator Dan (Jason Clarke), up to when she shakes the President’s defence committee into red-alert action (expertly, if all too briefly played out by James Gandolfini and Mark Strong).

Despite the critical plaudits and award pile-ups, the film’s moment in the limelight has been stolen by a particularly shouty debate on its’ presentation of waterboarding and torture, more generally. Most shockingly of all is to find that, amongst all that divisive babbling, ZD30 is controversial in how starkly uncontroversial it all is. In what could understandably be considered a criticism of the film, Bigelow and Boal’s presentation of such nefarious subject matter is so pragmatic, so docile, that they have not only earned their ‘based on a true story’ stripes, but used them as a catalyst for public provocation.

If you want to watch a film littered with scorn and staunch commentary on the American war on terror, perhaps you’d be better off with puppet-starring satire Team America. If you want the most unnerving, brilliantly acted thriller of the year, see Zero Dark Thirty. Remorseless and torturous throughout it’s entire 157 minutes it may be, but you won’t be able to stop watching.

More reviews at The Frame Loop:
www.theframeloop.com

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.