Cookie- og Privatlivspolitik

The Accountant

Tilladt for børn over 15 år
Filmen har en intens og dramatisk stemning og indeholder mange scener med en realistisk og udpenslet skildring af blodig vold og drab. I en del scener ses folk, der trues på livet, tæves eller skydes. Der ses blodige lig. I flere scener ses angste personer, der trues på livet og må tigge for deres eget eller deres pårørendes liv. I en scene får en mand under tortur sømmet sine hænder fast til en stol. Det vurderes derfor, at filmen kan virke skræmmende på børn og unge under 15 år.

Se mere på medierådet.dk
20.10.2016
| |
2 timer 8 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
The Accountant
|
Versioner: se alle
2D, Babybio, Seniorbio
|

Thrilleren 'The Accountant' handler om Christian Wolff, der lever et dobbeltliv. Den autistiske mand arbejder som revisor for et mindre firma, men i virkeligheden er det et dække for hans noget farligere freelancejob.

Wolff er nemlig bogholder for nogle af mafiaens mest hårdkogte gangstere og forbryderorganisationer. Presset på ham stiger, da regeringens afdeling for økonomisk kriminalitet kommer på sporet af det ulovlige arbejde, så for at virke mere troværdig, tager han en legitim kunde.

Valget falder på en robotvirksomhed, hvor regnskabsmedarbejderen Dana har opdaget en kostbar fejl. Da Wolff dykker ned i tallene, begynder der at tegne sig et overraskende billede, og snart bliver folk omkring ham myrdet. 

Ben Affleck har erfaring med at portrættere karakterer med dobbeltliv, og han har spillet både Daredevil og Batman. Wolff er dog ingen superhelt, men derimod en dygtig og socialt akavet revisor med kamptræning.

'The Accountant' er instrueret af Gavin O'Connor, der stod bag den roste Warrior, som dog ikke fik premiere i de danske biografer, og vi skal tilbage til Pride and Glory i 2009 for at finde den seneste af hans film herhjemme. (copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (474 votes)
4.7
3

Instruktør

Relaterede nyheder

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "Det turde stå klart, at det er en utroværdig historie, og den hjælpes ved Gud ikke af tungkæbede Ben Affleck, der enten er blevet svigtet i personinstruktionen eller kun har ét ansigtsudtryk tilbage." (Jeppe Krogsgaard Christensen)

  • BT

    "Der er bestemt spændende tiltag og både sjove og eftertænksomme punchlines hist og her [...] Men manuskriptet er for overlæsset, for klichefyldt og fortalt med så overdreven patos, at 'The Accountant' lander som en rodet og dysfunktionel autist-thriller." (Birgitte Lorentzen)

  • Filmland P1

    "... hvis bare man kunne få lov at blive hængende der, midt i ’The Accountant’, for altid, uden at få at vide hvad filmen slutter med, ville den være helt fantastisk." (Per Juul Carlsen)

  • Jyllands-Posten

    "Affleck og hans klippevægsansigt er ikke overbevisende i den afgørende rolle som Wolff, og altid velspillende Simmons og vidunderlige Kendrick bliver brugt alt, alt for lidt og uopfindsomt. Og sådan virker filmen som helhed også." (Katrine Sommer Boysen)

  • Politiken

    "... den visuelle grundtone og stil tilhører actionrealismen, og 'The Accountant' er en uortodoks spændingsfilm, der giver hele forholdet mellem action, thriller og superhelt et godt nyt koksgråt tvist." (Kim Skotte)

  • Weekendavisen

    "Alle de sideordnede plots er næsten for stramt klippet sammen. Der er to gedigne overraskelser i den effektive slutning, som sagtens kan bruges i en film nummer to, hvis publikum synes om 'The Accountant'." (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Kirsten

Ikke den bedste film jeg har set, men hvis du sidder og mangler lidt god søndagsunderholdning, hvor du ikke skal tænke alt for meget, så vil jeg klart anbefale denne.

Ben Affleck formår, som så mange gange før, at understrege hans skuespilsevner. Kedelig slutning, men det er hvad det er. En solid 4 ud af 6 her fra.

Wayne

Ben Affleck's lidt udtryksløse ansigt er egentligt skabt til rollen som autist. Der findes mange grader og typer af autisme, og Christian Wolff er tilsyneladende en af dem som både formår at udnytte sine helt særlige evner for tal og regnskaber, samt skydeevner - og samtidig er i stand til at bevare et imponerende overblik.

Hvis man skal sammenligne med noget man har set før, så må det være Terminator - for Wolff analytiske evner er nærmest som en robot's og det samme er hans evner for kampsport og omgang med våben. Det fuldendes med han manglende sociale og medmenneskelige evner.

Samlet set er Wolff perfekt, når lyssky virksomheder skal have ryddet op i deres regnskaber. De helt store problemer opstår dog, da han kommer til at arbejde for en lovlig virksomhed, som tilsyneladende har ansatte som fører chefen bag lyset. Anna Kendrick er den søde sædvanlige (men lidt overflødige) pige i vanskeligheder, som gør det hele lidt mere besværligt.

Midt i plottet af lejemordere og svindel er Skattevæsenet/FBI også på sporet af den usædvanlige revisor, som egentlig bare vil sørge for at alle regnskaber stemmer - også de moralske.

Jon Bernthal spiller en overbevisende kold chef for lejemorderne, som gemmer på en hemmelighed som jeg dog havde regnet ud.

I modsætning til de fleste film, er der virkeligt kælet for afslutningen som slet ikke er det sædvanlige klimaks - men en perfekt afrunding, og det trækker op i min bog.

8/10

Chrina

Jeg lavede en dobbelt film aften. Det her var så nummer to. Igen et fint koncept, men ikke det helt store i udførelsen.
Jeg var underholdt og det var fint nok. Deenne film får to stjerne for konceptet.

Sissel user/1154547

Det her er en af de bedste filmene jeg har set.
Ben Affleck spiller en utrolig god rolle... Lidt "romantiks stemning" men ikke så slemt at deg ødelægger filmen...

Thomas

John wick med et twist, ved at være et stykke tid siden jeg har været så godt underholdt, virkelig en must see, mere vil jeg ikke sige om den

maiuser/505959

Jeg er normalt ret vild med Ben Affleck, og i denne film er han suveræn.
Han formår både at vise autistens indespærring i sig selv, hvor pinefuldt det er, og samtidig prøver at vise sine følelser ,og hvor bevidst ,han er om sin egen situation.
Alt det får han frem ,bare ved sine ansigtsudtryk,kropsholdning,og ageren. Synes det er en Oscar værdigt.
Derudover sætter filmen fokus på autisters evner,og mulighed for at arbejde med sig selv, og klare sig igennem.
Det er filmens ene stærke tema.
Selve plottet var noget forvirrende,og egentlig ligegyldigt. Det var filmens dynamik,drama, voldsscener ,og Ben Affleck som lejemorder,der var det virkeligt underholdende.Første gang jeg har nydt at se en film om en lejemorder.
Fantastisk godt skruet sammen, en film på flere planer samtidig.

JB69user/72434

Ikke så meget tænkeri. Bare god underholdning og aktion et par timer. Perfekt. Og endnu mere perfekt at Cinemaxx samme dag havde valgt at der ikke skulle være reklamer før filmene denne dag - bortset fra at et større selskab der skulle sidde i midten på en af de forreste række så valgte at komme 5 minutter inde i filmen, da de vist ikke vidste det med reklamerne.

Maggie Smith

Vi var afsted nogle stykker og se denne og ale var meget enige om, at dette simpelthen var en fremragende film, som havde alt. Ben Afflecks skuespil er sublimt og det er bare sådan hen af vejen!

bambiexplorer

The Accountant handler om den autistiske Christian Wolff, som efter at have gået igennem en svær barndom er blevet en dygtig revisor. Af den slags som både lovlydige og knap så lovlydige personer hyrer. Udover sine evner som revisor, er han også en dygtig skytte, en evne han også gør god brug af. Filmen starter med en scene, som ikke umiddelbart giver nogen mening, men hvor 9 mafiamedlemmer bliver brutalt nedskudt i en lurvet bygning i Chicago. Denne scene skal naturligvis vise sig at give god mening senere i filmen. Derefter får vi så et indblik i hvordan Christians forældre reagerer umiddelbart efter at han blev diagnosticeret med autisme som barn.

Tilbage til nutiden. Christian får et konsulentjob i et tech-firma, som bl.a. fremstiller high-end proteser. Der er noget kuk i firmaets regnskaber, men hvad og hvor meget ved firmaets ledelse ikke. Christian beder om at få firmaets regnskaber for de sidste 15 år i hard copy, og kaster sig med stort ildhu over opgaven. Dagen efter har han fundet ud af at 26 millioner dollars er trukket ud af firmaet. Firmaets chefer virker ikke begejstrede for hans indsats, og ønsker ikke at han forsætter sine undersøgelser. De betaler ham hans honorar og beder ham forlade stedet. Han fortæller firmaets firmaets egen unge revisor, Dana Cummings, hvad han har fundet frem til. Samme aften begynder helvede at bryde løs. Firmaets chef bliver brutalt slået ihjel, og snart efter er også Christian og Dana jaget vildt ...

Egentlig er jeg normalt ikke så vild med Ben Affleck. Han var glimrende i Argo og Gone Girl, men ustyrligt ringe i Daredevil og Gigli. Mit overordnede billede af ham, er at han spiller underligt tilbagelænet og anonymt. Men her i The Accountant er det lykkes ham at ramme karakteren som den autistiske revisor/lejemorder spot-on. Selv kan jeg ikke påstå at jeg kender ret mange voksne autister, hvis nogen overhovedet, men rollen som Christian Wolff bliver spillet med stor troværdighed. På en måde kan det godt være at Afflecks tilbagelænede stil, kommer til sin ret i netop rollen som autist ...

De vigtigste biroller er der heller ikke en finger at sætte på. Anna Kendrick fungerer glimrende som den unge og skarpe, men lidt forsagte Dana Cummings, som nødtvunget bliver Christians flugtpartner :) J.K. Simmons er perfekt i rollen som den gamle, gnavne og livstrætte skatteagent, Ray King. Her kort før han skal på pension, har han hans karriere fået et skub i den rigtigt retning, da han er begyndt at modtage anonyme tip fra en engelsktalende dame? Samtidig har han hyret den unge Marybeth Medina (Cynthia Addai-Robbinson), som trods hendes noget brogede fortid, ser ud til at være et godt bud på at blive hans perfekte arvtager hos Skat. Øvrige biroller som Jeffrey Tambor, John Lithgow og Jean Smart leverer også max i The Accountant.

The Accountant er intens fra ende til anden. Man keder sig ikke et sekund. Ikke at filmen er fyldt med non-stop action ... så langt fra fraktisk. Men filmen er skruet så godt sammen, at man er fastholdt gennem samtlige af filmens 128 minutter. Der er en del god gammeldags flot koreograferet vold i filmen. Ikke for meget, men lige nok til at det passer ind i filmens handling. Og bedst af alt, man kan se hvad der sker. Ikke noget "ryste-cam" eller irriterende leg med dybdeskarpheden her. Dejlig befriende for en gangs skyld! Der er et par sekunder hen mod slutningen, hvor man sidder og frygter at nu bliver sødsuppe det her. Men instruktøren, Gavin O'Connor, undgår heldigvis at falde i den fælde.

Gavin O'Conner, hvis tidligere film er gået under min radar, viser sig, i hvert tilfælde i denne her film, at være en hel mini-Hitchcock. Ikke en fod bliver sat forkert og ikke en eneste frame er uden information. Superflot kameraarbejde og perfekt lyd, der understøtter hver eneste frame sublimt. Til at starte med er alt kaos, og som tilskuer funderer vi over om det virkelig er mulige at få spundet alle ender sammen? Gennem bl.a. adskillige flash-backs, til forskellige tidspunkter i Christians tidligere liv, herunder tiden hvor Christians far gav ham og hans bror træning på militærteknisk niveau, trods det at de kun var tweens, kan jeg afsløre at det lykkes til perfektion. Faderens tese var at Christian, i bogstaveligste forstand, skulle slå sig ud af sin sygdom ... Og det gjorde Christian så, men nok ikke helt på den måde som var farens idé!

Nogle biografgængere vil måske mene, at alt går for meget op i en højere enhed til sidst i filmen? De vil måske gerne have en åben slutning som overlader mere til fantasien? Men jeg nød faktisk at prøve at få hele Christians Wolffs historie til at give perfekt mening til sidst. Lidt autist er man vel altid :) The Accountant får 5 fine stjerner.

blog.nilsbuch.dk

No11user/662919

Ikke en film man vil huske som noget "særligt", men underholdningen var god, og skuespillet ligeså. Kan klart anbefales.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.