Cookie- og Privatlivspolitik

Vind biografbilletter hver uge

Shadow Of A Doubt (1943)

|

“Der hersker ingen tvivl: Dette er Hitchcocks første store amerikanske mesterværk,” skriver Donald Spoto i ’The Art of Alfred Hitchcock’ om 'I tvivlens skygge'. Filmen er en lige dele muntert medrivende og infamt nervepirrende thriller fuld af spejlinger og tvetydighed.

Der bliver rusket op i familien Newtons søvnige californiske tilværelse, da moderens charmerende bror Charlie (Joseph Cotten) kommer på besøg. Husets videbegærlige ældste datter, Charlotte (Teresa Wright), opfatter sin onkel som en sand verdensmand, men kommer snart på nye tanker. Meget tyder nemlig på, at Charlies galante ydre gemmer på en seriemorder.

”Som mange andre store fortællere er Hitchcock fascineret af forbindelsen mellem ondskab og godhed,” påpeger Donald Spoto. Hitchcock fremhævede igen og igen ’I tvivlens skygge’ som en af karrierens mest vellykkede bedrifter.

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (5 votes)
5
0

Instruktør

Instruktører

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Lukas

De første 35 minutter er lidt lange, men så kommer den virkelig godt tilbage. Lidt ligesom Vertigo. Den kommer faktisk virkeligt godt tilbage.

1. Filmen ser pisse godt ud (altså, cinematografi) Både med lyd, kameravinkler og den måde det der sort og hvid passer ind.

2. Skuespillet. Skuespillet er også udmærket. Ikke noget Oscar niveau, men heller ikke det dårligste jeg nogensinde har set.

3. Plottet er også fantastisk. Jeg kommer ikke til at sige mere om det, fordi jeg gider ikke at komme til at skrive så meget.

4. Et problem som jeg har med filmen, er castingen. Der er nogle som man tænker godt kunne være byttet ud med en anden

bambiexplorer

Endnu en fantastisk arrangement i Cinemateket. Shadow of a Doubt blev, ligesom det var tilfældet med North by Northwest for et par måneder siden, indledt af superdygtige og spændende Donald Spoto. Efterfølgende kunne vi lytte til hans 45 minutter lange analyse af filmen, og der var mulighed for at stille spørgsmål. Til slut fik jeg købt en signeret version af Spellbound by Beauty, som er endnu en af Spotos mange bøger om Hitchcock. Bagefter var der aftensmad Alma Hitchcock-style på SULT.

Charlie befinder sig på et luset B&B i et slumkvarter i Philadelphia ved østkysten. På bordet ved siden af sengen ligger der en stabel kontanter. To ukendte mænd vil gerne have fat i ham, og Charlie beslutter sig for at forlade stedet og stikke af. På en nærliggede bar ringer han til nærmeste postkontor og sender et telegram til hans niece Charlie (Charlotte) i Santa Rosa, Californien. “Onkel Charlie er på vej hjem STOP”. Charlie ligger på sengen i huset hvor hun bor med sin mor og far samt to mindre søskende. Hun er nedtrykt og filosofisk. Men da telegrammet endelig dukker op, bliver Charlie glad, og få dage senere modtager de den hjemkomne onkel/bror på den lokale banegård. Alt er fryd og gammen! Eller er det? Vi har at gøre med en af Hitchcocks bedste film her, så mon ikke der er et par hemmeligheder eller to, der lige skal graves frem?

Shadow of a Doubt – Ying og Yang
Dialogen i Shadow of a Doubt er nærmest genial. Samtalerne er på niveau med dialogen i Quentin Tarantinos bedste film … man skulle næsten tro at QT har set en Hitchcock film eller to :D Fx er den endeløse samtale mellem Charlies far og naboen, om hvilken metode de ville bruge hvis de skulle slå den anden ihjel, totalt meningsløs … altså lige indtil den ikke er så meningsløs mere :) Der er bare så godt lavet, at man helt glemmer at vi har at gøre med en film som blev lavet midt under anden verdenskrig.

Cast & Crew
Teresa Wright, som ville have rundet de 100 år her i 2018 (hun døde for 15 år siden), er genial som den unge lettere naive pige Charlie, som meget pludselig bliver voksen og finder ud af hendes store forbillede ikke just er den “helt” hun eller har troet han var. Joseph Cotton er mindst lige så god i rollen som den rare og rige onkel Charlie, som vist må siges at have et par lig eller fem i lasten …

Hvad kan jeg sige om Alfred Hitchcocks 3. – 4. reelt amerikanske film? Den var, selvom det først var i Spellbound at han havde fuld kontrol over produktionen, et af hans mange mesterværker. Han fik dog heller ikke en Oscar for denne film. Han blev nomineret i alt 5 gange, men først i 1968 fik han en Oscar i form af en æresoscar.

Billede & Lyd
Musikken i Shadow of a Doubt til tider er så voldsom at den bliver til “overlægningsmusik” i stedet for underlægningsmusoik … sådan var det ofte i film i fyrrerene. Hitchcock bruger i den grad skyggerne og lyset aktivt i denne sort/hvide film. Med datidens udstyr var det noget af en udfordring at få de scener som er skudt i næste total mørke, til at fungere så fantastisk som de gør.

Konklusion – Shadow of a Doubt
Shadow of a Doubt var “officielt” Hitchcocks første amerikanske film, og er helt sikkert fra øverste hylde. Til trods for at den overdrevne brug af underlægningmusik, måske burde trække karakteren lidt ned, giver jeg alligevel, med det in mente, filmen seks stjerner … ikke seks superstore stjerner, bare almindelige stjerner ;)

blog.nilsbuch.dk

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.