Cookie- og Privatlivspolitik

Vind biografbilletter hver uge

Roma

Tilladt for børn over 15 år
Filmen har ikke været indsendt hos Medierådet for Børn og Unge. I henhold til filmloven påføres ikke-vurderede film 15 års-mærkatet.

Se mere på medierådet.dk
06.12.2018
| |
2 timer 15 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Roma
|
Versioner: se alle
2D, Særvisning
|

Dramaet 'Roma' er en sort-hvid film i Mexico anno 1970, som er optaget i blændende smuk 65mm og Dolby Atmos.

Historien er instruktør Alfonso Cuaróns mest personlige projekt til dato, da det er baseret på hans egen opvækst og følger livet hos en bedre middelklassefamilie i Mexico Citys Roma-kvarter.

Da mændene svigter, kommer både tjenestepigen Cleo og husets frue på hver deres måde til at kæmpe med udsigterne til rollen som enlig mor, mens det tydeliggøres, at forskelle i klasse og etnicitet gør deres fremtidsudsigter vidt forskellige.

Det personlige projekt er et kunstfærdigt kærlighedsbrev til kvinderne, der opdragede ham, og han har brugt sine barndomsminder til at skabe et livligt og følelsesladet portræt af familieproblemer og klasseforskelle under 1970'ernes politiske uro. Filmen er desuden en hyldest til det magiske filmmedie.

'Roma' er en storslået og berusende oplevelse på trods af manglen på store effekter og kendte Hollywood-skuespillere.

Alfonso Cuarón har tidligere stået bag Gravity og Harry Potter og fangen fra Azkaban.

 

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (88 votes)
4.9
5.5

Instruktør

Instruktører

Relaterede nyheder

7 måneder siden

MEDIERNES ANMELDELSER

  • BT

    "... [filmen] er ekstremt smukt fotograferet, nogle gange hjerteskærende og hele tiden medrivende i en grad, så den 135 minutter lange film sagtens kunne have været endnu længere." (Thomas Brunstrøm)

  • Filmland P1

    "I de fleste andre filmmageres hænder ville en film som ’Roma’ skvatte sammen med et brag, men hos Cuarón udvikler den sig med en utrolig selvsikkerhed, og bliver mere og mere intens for hver scene." (Per Juul Carlsen)

  • Weekendavisen

    "Cuarón har lavet stilrene film som 'Store forventninger' (1998), 'Children of Men' (2006) og '...og din mor!' (2000). Men 'Roma' er mexicanerens magnum opus." (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Thomas

Virkelig fed film som formår at gøre det til mere end bare en film! Det er hvad jeg vil kalde art i den bedste forstand :)

Andersuser/40745

Efter en god time måtte vi simpelt hen slukke for dette "kunstværk". Der sker intet, som i intet overhovedet. At den er i s/h er i sig selv ikke et kvalitetsstempel og i denne film tilføjer det kun til farveløsheden af historien. Hvordan folk kan hylde en helt igennem gennemsnitsfortælling om et gennemført kedeligt liv skal jo være deres egen sag. Stemningen er fraværende, personerne er kedelige og ikke mindst dialogen er blottet for dynamik. Så det er ikke en film for alle...

Preben

Jeg synes at Roma er en super god og original film. Bestemt en kandidat til nogle Oscar statuetter!

Joakimuser/380056

Jeg tilslutter mig koret; det er rimelig hverdagsagtigt og banalt, men umærkeligt bliver man suget ind i tjenestepigen Cleos liv, og pludselig kommer hendes bekymringer til at virke større og vigtigere end verdensbegivenhederne omkring hende!

S. Rico

Jeg kan kun være enig med alle andre om, at dette er en visuel ekstrem smuk film, der skal ses på et stort lærred. Filmen er lavet objektivt observerende og med meget langsomt panorerende kamerabevægelser. Samtidig kan lyden konstant høres hele vejen rundt om dig. Der er ingen tvivl om, at det er meningen, at man skal føle, at det er lige som at være der selv. Altså sat tilbage i tiden til starten af 70'erne i Roma-bydelen i Mexico City.

Vi følger Cleos liv som tjenestepige for en familie bestående af far, mor, bedstemor, 4 børn + en hund der hele tiden skider i indkørslen. Selv om Cleo er elsket af familien og elsker de fire børn, så har hun sjældent ro. Hun når eksempelvis lige at hygge med børnene foran fjernsynet i ca. 10 sekunder, før hun bliver sendt ned for at lave kaffe. Senere, da mor og børnene sidder og spiser is på en bænk ved stranden, er hun henvist til at stå op og kigge på. Der er hele tiden bud efter hende, og der er bestemt ikke tid til melde sig syg af hverken stress eller fødselsdepression. Særligt de sidste 3 kvarter er meget stærke. At jeg "kun" giver den 4 store stjerner hænger sammen med, at det næppe er en film, som jeg kommer til at se igen.

Anton Berg

Hjemsøgende fortælling, der virkeligt efterlader sit præg på et hvert vidne. En stærk oscar-kandidat, der tager alle de bedste midler fra det filmtekniske medie og udnytter dem til fulde.

Julius

Der er ikke meget at sige om Roma, andet end at den skal ses før den forsvinder fra biografen. Alfonso Cuarón trækker fra sine personlige oplevelser som dreng i Mexico og skaber én af de mest episke og samtidigt dybt intime film, jeg nogensinde har set. Vi følger en familie i Mexico og deres to hushjælperes hverdagskampe i 1970. Det er i realiteten settingen og basisen for plottet. Hovedpersonen Cleo er hushjælp og elsket af familiens børn. De elsker hende, og hun elsker dem. Parallelt med Cleo har vi moren i familien, og begge kvinder bliver svigtet af mænd, de troede de elskede, og de skal dermed finde fodfæste i en radikalt ændrende verden og livssituation.

Cuarón har cementeret sig som værende én af det 21. århundredes absolut bedste filmmagere, og hans selvsikkerhed og evner som instruktør, forfatter (OG fotograf!) kulminerer i en teknisk ufattelig kompleks film, der formår at trække på så mange ægte følelser og konflikter i livet, at man næsten glemmer at man ser en film.

Med fare for at være det mest prætentiøse, jeg nogensinde har skrevet, er Roma som om man kigger gennem et vindue ind i en helt anden verden, hvor alle hændelser er så private og intime at man føler sig dybt uvelkommen. Og med Cuaróns helt specielle kameraføring klipper vi aldrig væk. Der er måske kun krydsklip i to eller tre scener, og ellers glider kameraet med karaktererne rundt, og det hviler i så lang tid på figurerne at man næsten bliver utilpas. Særligt i en scene, hvor Cleo og husets bedstemor er i en møbelbutik, udbryder der pludselig kaos i en demonstration udenfor, og kameraet uden at klippe glider fra vores skuespillere ned mod gaden, og op igen, hvor konflikten pludselig er helt inde ved dem.

Det er svært at sætte ord på hvor unik og mesterlig en bedrift, Cuarón og hans hold har udført her, for det er næsten overnaturlig smukt. Særligt dén scene på hospitalet mod slutningen efterlod mig rystende i chok. Det var så privat og hjerteskærende at man næsten ikke kunne kigge.

Det er en moden og refleksiv film, der bevæger sig i et næsten stillestående tempo til tider, men der er virkelig altid noget, der sker under overfladen. Der er tale om en sensationelt smuk film, der utvivlsomt og uden diskussion sætter sig øverst på listen over de bedste film, jeg har set i år, og langt oppe på listen over årtiets bedste film.

Den er fuldkommen fantastisk. Bravo til alle involveret.

Michael

Det er sjældent at man føler, at man får indsigt i rigtige menneskers liv, når man ser en film. Det føler man, hvis man har set Cuarons seneste mesterværk "Roma". Det er svært at forklare, hvad filmen handler om, men kort fortalt handler den om hushjælpen/barnepigen Cleo, der i løbet af 1970'erne tjener hos en familie i det bedre borgerskab i Mexico. Filmen er fantastisk flot filmet i smukke sort/hvide nuancer. Kamerabevægelser, manuskript og scenografi er storslået. Det er en mesterlig udøvelse af både stil og indhold. Da filmen sluttede var jeg meget bevæget! Ligeså yndefuldt og uspektakulært som den startede ligesådan slutter den. Dog går man fra biffen lidt klogere, mere reflekterende og mere taknemmelig over de små mirakler, der sker omkring os.

Thomas

Vises den 14. december i Toronto i 70mm: https://oss.ticketmaster.com/aps/tiff/EN/buy/details/8D1480T1

Thomas

"Roma" er ikke fotograferet på 65mm Eastman Kodak film som det antydes imellem linierne. "Roma" er optaget digitalt med bl.a. ARRI's Alexa 65.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter