Cookie- og Privatlivspolitik

Psycho (1960)

Tilladt for børn over 15 år
Filmen har ikke været indsendt til vurdering hos Medierådet for Børn og Unge. I henhold til filmloven påføres ikke-vurderede film 15 års-mærkatet.

Se mere på medierådet.dk
03.03.2022
| |
1 time 49 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Psycho
|
Versioner: se alle
Originalversion, 4K, Særvisning, 2D inkl. Blu-ray (u/danske undertekster)
|

At ’Psycho’ skulle blive Alfred Hitchcocks mest berømte og mest indbringende film nogensinde lå ikke i kortene, da han hyrede produktionsholdet fra sin tv-serie ’Alfred Hitchcock Presents’ til at lave en hurtig, billig thriller.

Resten er historie: Hverken høflige receptionister, brusebade, køreture eller akavede måltider i baglokaler med udstoppede fugle har været det samme siden ’Psycho’ rullede ud af fabrikken i 1960. Der er nemlig dømt subtil uhygge på højt plan, når den ”flinke” Norman Bates (Anthony Perkins) tager imod folk på sit motel.

Temaer som moderbinding, personlighedsspaltning og ødipuskompleks intoneredes hér for fuld musik i gysergenren og Hitchcock åbnede dermed for psykoanalysen som en uudtømmelig inspirationskilde for andre filmskabere. For Norman har en fortid – og en mor – og en navlestreng, som i dén grad trænger til at blive klippet over. Mere skal ikke røbes her.

’Psycho’ er fuld af raffinerede sekvenser, Bernard Herrmanns soundtrack går lige i knoglerne, og John L. Russells sort/hvide fotografering er ekstraordinært effektfuld. Et studie i subtil uhygge gestaltet gennem et filmsprog så lydefrit som schweitzerur.

Filmen vises i en remasteret 4K-udgave.

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (105 votes)
5.2
0

Instruktør

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
bambiexplorer

Endelig lykkedes det os at få se PSYCHO på det store lærred i Cinemateket. Det er vildt nok, at det først kom til at ske her i foråret 2022, 61 år efter filmen havde premiere i Danmark aften … og knap 57 år efter min fødsel :) Sammen med NORTH BY NORTHWEST, REAR WINDOW og SHADOW OF A DOUBT, synes jeg stadig at PYSCHO er blandt de bedste film jeg har set ever. Det samme kan man så sige om 90% af de film som Hitchcock har instrueret.

INTRO
Marion Crane, der arbejder hos en ejendomsmægler i Phoenix, har en frokostaftale med sin elsker på et billigt hotelværelse i byen. Efter frokosten, hvor de også snakker om deres fremtidsmuligheder, tager Marion tilbage til sit arbejde, hvor en rig kunde netop har givet hendes chef $40.000 som betaling for et hus til dennes datter. Marions chef beder hende om straks at sørge for at pengene bliver sat i banken, således at kunden kan få de 24 timers fortrydelsesret som loven påbyder.

I stedet for at gå direkte i banken, tager Marion hjem først, og lægger de mange dejlige penge på sengen. Her begynder de $40.000 at fremkalde farlige drømme i hendes hovede. Efter at have vejet for og i mod, tager Marion den, på alle tænkelige måder, forkerte beslutning …

… IT’S THE ONLY ONE WE HAVE!
Psycho var, så vidt jeg husker, den første film fra Alfred Hitchcock hånd jeg så. Siden har jeg vel rundet 20 (27-28 er det vist blevet til … viser en hurtig optælling) af hans film, og han er utvivlsomt en af de bedste, hvis ikke den bedste, filminstruktør verden hidtil har set. At store navne, som fx Tarantino (se fx SHADOW OF A DOUBT) og Spielberg (se fx VERTIGO), har stjålet med arme og ben fra Hitchcock er ikke nogen hemmelighed. Det er så ikke nogen skam at stjæle fra den største. Det er jo svært at forbedre perfektion :)

CAST & CREW
Janet Leigh spiller lige i skabet, som den unge, lettere naive, kvinde, der kommer til at betale den uttimative straf for at være blevet fristet over evne. Hendes præstation overgås vel kun af Anthony Perkins, i rollen som Norman Bates, som har et ultimativt sygt forhold til sin mor. Det der, retrospektivt, kan undre en lidt, var at Perkins aldrig fik en større karriere end han gjorde. Han er vel, udover Psycho, primært kendt 2’eren og 3’eren, som blev lavet efter Hitchcock død, og ikke blev nogen succeser. Janet Leigh var med i fantastiske film som TOUCH OF EVIL, THE MANCHURIAN CANDIDATE (1962) og THE FOG, med datteren, Jamie Lee Curtis, og fik således en væsentligt mere markant karriere.

Alfred Hitchcocks cameo i PSYCHO, kan næsten smutte, men han er med i et halvt sekund, netop da Marion vender tilbage til kontoret efter sin frokost-tête-à-tête. På det instruktørmæssige plan, har vi med endnu et af Hitchs mesterværker at gøre her, også selv om filmen er optaget med TV-udstyr. Ikke en eneste prop, indstilling eller linje dialog er uden betydning for historien. Man skal virkelig holde fast, for ikke at gå glip af noget væsentligt. Det kræver så nok at man ser filmen mange gange. Egentlig virker Psycho ganske ganske enkel og lige til, men der er virkelig noget at hente, mellem linjerne, ved at se filmen 10- 20 gange :D

BILLEDE & LYD
Alle har vel på et eller andet hørt de intense violiner fra scenen hvor Bates’ mor stikker Marion Crane ihjel i værelse ets badeværelse. De violiner har gjort at man nødig tager et brusebad, når man er alene hjemme, uden at man først sikrer sig at ens dør er boltet helt fast ;) Og sådan er musikken gennem hele filmen … utryghedsskabende så det gør noget.

Billedsiden følger lige så godt med. Specielt billedvinklerne i de enkelte scener, er så gennemtænkte … man tænker måske ikke over det ved første kig, men så går det op for en, hvor meget de er med til at skabe lige præcis den ubehagelige følelse som Hitch ønsker at skabe. Jeg hører i min ørechokoladebolle at visse (yngre?) personer, synes at tempoet i filmen er for langsomt og at visse “effekter” virker bedagede. Well, nu er alle “effekter” praktiske, så det er svært at ændre på. Mht. tempoet så er der så mange detaljer at holde øje med, at jeg godt kan garantere at selv den mest selvfede teenager ikke har opdaget halvdelen af dem endnu :)

KONKLUSION
Psycho er godt 100 minutter lang, og det er ikke er ikke et minut for meget. Naturligvis skal filmen stadig have sine seks stjerner. Filmen er i sort/hvid og har rundet de 60 år, men den holder stadig max.

Oliver Andreasen

Det her er helt klart en af Hitchcock's bedste film. Den var lidt anderledes end hvad han plejet at lave. Den var pisse spændende og Bernard Herrman's score var fucking awesome!

Det eneste som jeg bare ikke kan lide, er de sidste 10 minutter af filmen. Jeg synes bare at det fuldstændig dræber mysteriet som filmen ellers bragte op. Men udover det, så er det alligevel en af de bedste gysere der er blevet lavet!

Nikolaj

Jeg synes det er den bedste film jeg nogen sinde har set, en har så meget uhygge i sig, at man sidder og bider negle.

Jo, jeg har set nye meget mere flottere formentlig også mere spændende, men man skal lige huske på den er 54 år gammel, jeg er sikker på hvis jeg så den dengang ville jeg blive virkelig skræmt.

Gode skuespiller, og jeg elsker det plot men, at det hele starter på en helt anden måde end man forventer, men den begynder hele tiden, at blive mere og mere spændende, også pludselig sker det man har ventet på.

For mig har jeg aldrig set sådan noget lignende før.

jonuser/927757

Havde nok hørt og læst for meget om Psycho da jeg satte mig til at se den. For da jeg så den synes jeg både den var forudsigelig og ikke særlig skræmmende! Men som sagt er det nok fordi jeg havde læst og hørt så meget om den, så jeg kendte for meget til det hele... Jeg kan dog anbefale den til folk der ikke ved så meget om den, for så tror jeg den vil blive både uhyggelig og uforudsigelig...

Den for 4 stjerner fra mig af. For mit vedkommende var den underholdende og skide flot filmet... Og så (desvære) ikke mere!

Frank

God film

S. Rico

er fortsat den bedste. Men super imponeret er jeg dog ikke.

Michael

Hitchcock opfandt ikke suspense, da det næsten har været til stede sin begyndelsen på filmkunsten. Han vidste dog hvad det var og kunne derfor bygge det op på mesterlig vis. Suspense skabes, når der er en ulige mængde af information mellem en films "fortæller", karakterer og publikum. Hvis publikum kender til den morder, der sniger sig ind på offeret, men offeret ikke ved noget om det, så skabes der suspense af det forventede udfald. Filmen selv kan også tilbageholde information, så publikum ikke er helt sikre på den nærværende trussels størrelse. "Psycho" er bygget omkring de principper til perfektion.

Filmen centrerer sig ikke om en enkelt hovedpersonen, men en sag, der i dette tilfælde er begivenhederne omkring et bestemt område. Publikums viden om sagen øges gennem filmen, men den synsvinkel, som vi følger bliver hele tiden skiftet, så karakterer ikke ved lige så meget som os. Vores forventninger for deres skæbne bliver kun værre jo mere vi ved, og jo mindre de ved. På den anden side så er selv vores viden mangelfuld. Hovedsagen i filmen står ikke klar fra starten af. Den er resultatet af andre begivenheder, der tilfældigvis har ført karaktererne i en ubehagelig situation efter noget tid. Filmen forklarer heller ikke alt for os på en venlig måde, men vælger at lade os stå uvidende hen i mange tilfælde. I det mindste ved vi nok til, at vi har et nogenlunde begreb om faren - men kun nogenlunde. I sidste ende sidder filmens "fortæller" med alle kortene - som den bør gøre.

Jeg har hverken nævnt navne eller dele af plottet med min gode vilje. Jeg råder også folk til ikke at læse resumeet øverst på siden eller nogen andre steder. Atmosfæren skabes af det vi ved og ikke ved, så det er bedst at lade filmen forklare handlingen i modsætning til at tyvstarte ved at kigge på IMDb. Hver eneste bid af information tæller. Det er virkeligt farligt at vide for meget. Jeg ved dog godt, at de fleste kender til præmissen - som minimum kender man til en bestemt scene...

Wayne

Scenen med bruseforhænget er jo klassisk - og det er dette drama også. "Skrækkeligt".

Jensuser/8080

Jeg skal til Aarhus og se Psycho. Det er jo en fantastisk mulighed.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.