Cookie- og Privatlivspolitik

Miral

Tilladt for børn over 11 år

Se mere på medierådet.dk
13.01.2011
| |
1 time 52 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Miral
|
Versioner: se alle
Originalversion, Særvisning
|

’Miral’ er et drama af Julian Schnabel - instruktøren bag Dykkerklokken og sommerfuglen.

Jerusalem, 1948. Oprettelsen af staten Israel betyder at en kvart million palæstinensere er på flugt.

I løbet af et halvt år har Hind Husseini (Hiam Abbass) taget 2000 børn til sig og det berømte børnehjem Dar Al-Tifl bliver grundlagt i bedstefaderens villa.

Miral (Freida Pinto) kommer under Hinds vinger i 1978 og den trygge opvækst med masser af kærlighed og disciplineret skolegang skærmer hende for de grufulde hændelser, der forgår udenfor murerne.

Som 17-årig sendes Miral til en flygtningelejr for at undervise, og pludselig får hun øjnene op for de brutale forhold det palæstinensiske folk lever under. Miral forelsker sig i den politiske aktivist Hani og befinder sig samtidig i et personligt dilemma.

Skal hun slutte sig til den palæstinensiske oprørsbevægelse og gå i væbnet kamp for retten til landet, eller skal hun efterleve Mama Hinds ukuelige mantra om, at uddannelse og diplomati er den sande vej til fred?

’Miral’ har Frieda Pinto fra Oscar-vinderen Slumdog Millionaire i hovedrollen, og desuden medvirker Willem Dafoe.

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (11 votes)
4.6
2.8

Instruktør

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "...dens smertelige emne er vigtigt, og den indfaldsvinkel er seriøs og idealistisk. Men 'Miral' bliver aldrig for alvor levende og vedkommende" (Ebbe Iversen) ()

  • BT

    "Kun ganske langsomt får ”Miral” en smule følelsesmæssig tyngde, men ved siden af neutraliteten, håbet om fred og lange dialoger på forskelligartet og gebrokkent engelsk er der ikke nok drama." (Jacob Wendt Jensen) ()

  • Ekstra Bladet

    "Hind Husseini spilles med bravour af Hiam Abbass, der også var med i den betydeligt bedre 'Citronlunden', som også behandlede konflikten i Mellemøsten. Til gengæld er det uforståeligt, at Schnabel har valgt den meget indiske Frieda Pinto (fra 'Slumdog Millionaire') til at spille den unge, rebelske, palæstinensiske pige i titelrollen" (Henrik Queitsch) ()

  • Jyllands-Posten

    "...filmens største problem: At den på samme tid vil fremstå rå og nærværende, og alligevel kører en masse Hollywood light-stemning hen over sin historie." (Jakob Levinsen) ()

  • Politiken

    "hverken Vanessa Redgrave eller Willem Dafoe får lejlighed til at udfolde sig i to biroller så umotiverede (...), at de burde have været strøget helt. Til gengæld brænder Hiam Abbass (...) stærkt igennem som børnehjemsforstanderen Hind Husseini" (Søren Vinterberg) ()

  • Weekendavisen

    "Desværre er filmen fortalt så firkantet, at man formelig kløges i velmenenhed. Excentriske gæster som Willem Dafoe og Vanessa Redgrave gør ikke sagen bedre. Kun i kraft af Hiam Abbass, der med rollen som Hind Husseini konsoliderer sit image som »Mor Mellemøsten«, kommer filmen nogenlunde i mål." (Bo Green Jensen) ()

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Peteruser/719173

Filmen indeholder en række fortællinger om personlige valg, mod og kærlighed, med pigen Miral som den vigtigste figur. Underliggende kører palæstinakonflikten fra Israels grundlæggelse i 1948 frem til Osloforhandlingerne 1984.
Ved Israels grundlæggelse i 1948 endte mange tusinde palæstinensere på flugt, således også 55 hjemløse børn, som Hind Husseini møder på vej til arbejde. Som det helt enestående menneske, hun er, inviterer hun dem alle sammen med hjem til bedstefaderens villa, der på ingen tid ender som et børnehjem for 2000 børn!
1978 kommer den otteårige Miral til børnehjemmet, hvor hun vokser op i trygge rammer og får sig en uddannelse. Som syttenårig bliver hun lærer i en flygtningelejer, hvor hun får øjnene op for den barske tilværelse, som palæstinenserne udsættes for der. Samtidig forelsker hun sig i den politiske aktivist Hani, og drages derved ind i det svære valg mellem væbnet aktivisme og samarbejde under tvungne betingelser. Miral leger med stærke og farlige kræfter, som hun ikke forstår, og hendes valg får hurtigt store konsekvenser for både hende selv og familien. Om det lykkes Miral at komme levende og hel igennem den orkan, som hun har bevæget sig ud i, er filmens egentlige historie. Og den skal naturligvis ses i biografen!
Miral lægger op til at fortælle en episk historie, hvor menneskeskæbner fletter sig ind i hinanden, og hvor mange pointer og fakta skal leveres på kort tid. Det er en svær kunst, som mange instruktører før har brændt sig på, hvilket Julian Schnabel også i den grad gør. Han vil alt for mange tinge på samme tid, men når ikke rigtigt nogen af delene. F.eks. formår han først langt inde i filmen at gøre det personlige drama interessant og gribende, for herefter at tabe det meste igen under filmens forhastede slutforløb. Gode skuespillere kan til en vis grad pakke manuskriptets og instruktørens mangler ind, men det formår de ikke, selv om der i den grå masse er flere flotte navne på rollelisten.
Miral fortæller en vigtig historie med dagsaktuelle temaer og valg, som også nutidens unge palæstinensere står over for. Derfor er Miral en vigtig film. Men som hånd- og kunstværk er Miral overambitiøs, underlig ufærdig og på sine steder direkte sjusket. En god historie, som beklageligvis ikke er særlig godt fortalt.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.