Cookie- og Privatlivspolitik

Vind biografbilletter hver uge

Midnight Special

Tilladt for børn over 15 år
Filmen har en gennemgående stemning af angst forsaget af forfølgelse og overvågning. Dette er kraftigt understøttet af musikken. I flere scener er vores hovedpersoner truet af sygdom og overfald. Der er en række scener med voldeligt indhold: Trafikuheld, slagsmål og blodig nedskydning af personer, regn af meteorer og kraftige eksplosioner. Der er desuden en del scener, hvor de centrale figurer involveres i overnaturlige, uforståelige og voldsomme hændelser. Det vurderes derfor, at filmen vil kunne virke skræmmende på børn og unge under 15 år. Ekstramaterialet er bag om kameraet og omfatter dels en række små videoer, der karakteriserer de væsentligste figurer og dels videoen "The Unseen World", der beskriver ideerne bag filmen.

Se mere på medierådet.dk
01.09.2016
| |
1 time 52 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Midnight Special
|
Versioner: se alle
2D, Særvisning
|

I science fiction-dramaet 'Midnight Special' har otte-årige Alton "særlige evner". Af samme grund er han i alle statslige instansers søgelys.

Alton kan se og høre ting, som almindelige mennesker ikke kan opfatte, og hans kraftigt lysende 'LED-falkeblik' blænder og pacificerer alt og alle.

Drengens far forsøger at beskytte drengen fra både dagslys og mennesker. Men helt hvorfor Alton er, som han er, og hvad det er, han kan, er overladt til tilskuerens fantasi.

‘Midnight Special' er instrueret af Jeff Nichols, der tidligere har stået bag den foruroligende Take Shelter.

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (18 votes)
4.2
3.3

Instruktør

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "Jeff Nichols har med 'Take Shelter' og 'Mud' vist sig at være en af de mest interessante unge amerikanske instruktører, og 'Midnight Special' skuffer ikke." (Jacob Wendt Jensen)

  • Filmland P1

    "Det er nogle forrygende scener – sære, eksotiske, hemmelighedsfulde og fremfor alt fulde af kimen til et solidt amerikansk eventyr af 80’er-skolen." (Per Juul Carlsen)

  • Politiken

    "[Filmen] udvikler sig til en thriller, der i strakt galop muterer til et eksistentielt anfægtet sci-fi-drama med fantastiske elementer og visioner midt mellem Harry Potter og Bjarke Ingels." (Kim Skotte)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
GiwizZeni

Hvorfor kommer der ikke flere gode film i biografen? Det er et spørgsmål jeg møder oftere og oftere. Kan det mon være fordi både en selv og ens omgivelser er nået en vis alder og ikke gider den tilsyneladende endeløse række af halvdårlige genindspilninger, reboots og sequels der fylder de store lærreder i biografen? Eller er det fordi de virkelig gode historier i vore dage bliver til tv-serier på Netflix fremfor spillefilm? Måske er det bare mig der bliver nostalgisk, når jeg tænker tilbage på min barndom og de Blockbusters der hev os i biografen dengang. ’E.T.’, ’Indiana Jones’ og ’Star Wars’. Det var gode historier, spændende karakterer, en medrivende handling, krydret med nogle speciel effekter her og der og et smukt score. Sådan er det ikke i disse år. Der er langt i mellem snapsene, imens der nærmest hver uge kommer en ny fantasy-superhelte-monster-kæmperobot-dinosaurer-animations-film. Så er det spørgsmålet opstår: Hvor er de gode film henne?

Sagen er den at med de efterhånden billige computerskabte effekter vi kan lave i dag, er det vi for 20-30 år siden kaldte sommerblockbusters, nu små såkaldte independent film. Disse underholdende og tankevækkende film findes heldigvis stadig, bare ikke i de store multiplex biografer. Det der appellerede til de brede masser dengang er nu henvist til ”små arthouse biografer”, hjemmebio eller streaming. Og egentlig er det lidt mærkeligt at disse film ikke får en større biograf udbredelse, for publikum er der – de ved det bare ikke selv. Tag bare Netflix tv-serien ’Stranger Things’ som eksempel. Lige dele nostalgi trip, 80’er Sci-fi og Spielberg homage. Resultatet? En af de mest sete og hypede tv-serier i øjeblikket og en kæmpe succes for Netflix. Sæson 2 er selvfølgelig på vej, osv. Og nu er jeg så langt om længe fremme ved min pointe: ’Midnight Special’ er en sådan film. En lille perle af en film, der fortjener et langt større publikum end den nogensinde får. En kærlig hilsen til Spielberg, uden af være et ”rip-off”. En hyldest til 80’er Sci-fi, uden at være en udvandende genindspilning af noget bestemt.

Jeg elsker Jeff Nichols. Hans forrige film ’Mud’ var virkelig god, men hans gennembrud ’Take Shelter’ er simpelthen fantastisk, en af mine absolutte yndlingsfilm. Jeg holder også meget af Joel Edgerton og specielt Michael Shannon, så fra jeg læste om ’Midnight Special’ første gang var jeg solgt og klar. Min største frygt var at vi måske slet ikke ville få lov at se den i biograferne her hjemme, for at gøre plads til den seneste ’Far til 4-film’. Det var lige før og var det ikke for Cinemateket, var denne lille perle bare blevet dumpet ud på DVD/VOD i al ubemærkethed. Det havde været en katastrofe!

Hvad er ’Midnight Special’ da for en film? Det er som sagt en ”lille” low-key independent film, der bare ligner og føles som en langt større og dyrere film. En stemningsmættet road movie, et spændende nyt take på superheltegenren, et medrivende familie drama, en mørk konspirations thriller og en tankevækkende sci-fi film. Alton er en 8-årig dreng med særlige evner. Hans far Roy er netop stukket af med ham fra den dommedagskult, der har holdt ham fanget som deres profet og frelser. Men hans ”tilhængere” er ikke de eneste der nu jagter ham for at få ham tilbage. Myndighederne har nemlig haft denne kult i kikkerten i en periode, da Altons profetier vidner om at han har adgang til tophemmelige statslige oplysninger. Hvad er op og ned? Hvad er virkelighed og hvad er religiøs fanatisme? Hvem eller hvad er Alton i virkeligheden? Hvad er han i stand til? Og hvorfor skal han altid være iført blå svømmebriller og høreværn? Nogle mystiske tal bliver ved med at dukke op, men er det en dato eller koordinaterne for et bestemt sted? Og hvem kan man stole på for at få hjælp? Midt i dette mareridt står faderen Roy – endnu en gang en helt suveræn Michael Shannon – med ansvaret for sin drengs liv og sikkerhed, samtidig med at han er efterlyst som kidnapper. Men hvem er egentlig mest i fare og hvem skal beskyttes mod hvem?

Jeff Nichols kan noget som ikke ret mange andre filmmagere kan. Ide og manus er helt hans eget. De enkelte karaktere er levende og virkelige selvom de ofte er fåmælte. Og så kan han i særdeleshed noget med sine børneskuespillere. Tova Stewart som den døve datter i ’Take Shelter’, Tye Sheridans store gennembrud i ’Mud’ og nu Jaeden Lieberher som den 8-årige Alton. Nichols forstår på en eller anden måde at få fantastiske og i filmen bærende præstationer ud af unge, nye og ofte uprøvede børneskuespillere. Derudover formår Nichols at skabe store imponerende filmøjeblikke ud af få og enkle virkemidler. Hver en rolle er perfekt castet. Michael Shannon er med i alle Nichols film, men han castes altid som andet og mere end bare ”wildcard” eller bad-guy. Her spiller han igen en omsorgsfuld, men desperat far. Faretruende og creppy, men samtidig forstående og elskelig. Kirsten Dunst er nedtonet og realistisk som moderen. Adam Drivers NSA-agent er gådefuld og samtidig morsom på en kejtet og underfundig måde. Hvert et skud er minutiøst planlagt og smukt eksekveret. Historien fortælles og klippes fragmentarisk, så man som tilskuer hele tiden holdes måbende, gættende og fascineret. Filmens score og eminente lyddesign opbygger en mystisk, intens og knugende stemning, der ligger sig perfekt op ad billedsiden. Jeff Nichols har alt i alt en utrolig evne til at blæse dramatisk integritet og følelsesmæssig dybde ind i en velkendt genre.

Det er en fornøjelse at se en visionær instruktør prøve kræfter med en genre man selv holder meget af, og så lave en så karakterdreven film der holder en på kanten af sædet hele vejen. En film der i sin kerne handler om det stærke bånd imellem en far og hans dreng, om at turde at give slip på sine børn i en faretruende verden, om glæden ved at leve op til forældreansvaret og om at tro på noget større end en selv. Overraskende bløde værdier der giver stof til eftertanke, i hvad der på overfladen bare ligner en sci-fi thriller.

Endnu en gang en stor tak til Cinemateket, for igen at tage en skøn film hjem og derved give os mulighed for at nyde den under optimale forhold. Bliv endelig ved med det!

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter