Cookie- og Privatlivspolitik

Kubo - den modige samurai

Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år
Filmen har en dramatisk grundstemning. Den indeholder scener med voldsomme og truende væsner, kampe, forvandlinger og uhyggelige ånder, der antageligt kan virke meget skræmmende på mindre børn. I flere scener må en dreng håndtere farefulde situationer og tab, men da han fremstår stærk og handlekraftig, og med venners hjælp overvinder alle farer, vurderes det at filmen kun vil kunne virke skræmmende på børn under 7 år.

Se mere på medierådet.dk
22.09.2016
| |
1 time 41 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Kubo and the Two Strings
|
Versioner: se alle
2D, 2D Dansk Tale Eng. Tale, 2D Eng. Tale, 3D - dansk tale, 2D - dansk tale, Babybio 2D - dansk tale, Hodja BK - dansk tale, Særvisning - dansk Tale, Særvisning Dansk Tale
|

I stop motion-filmen ’Kubo - Den modige samurai’ lever den unge dreng, Kubo, i en hule sammen med sin mor.

Hver dag tager han ind til byen for at fortælle eventyr om de gamle samuraier ved at bruge magi til at lave levende origami-figurer af papir.

Men da han en mørk nat opdager, at de mange historier er sande, ser verden pludselig helt anderledes ud. Kubo må begive sig ud på en farefuld færd for at finde sin fars gamle rustning. Heldigvis flankeres han af en kløgtig abe og en samurai-bille, der vist nok var menneske engang.

’Kubo - Den modige samurai’ markerer debuten for Travis Knight, der er direktør for produktionsselskabet Laika. Selskabet har tidligere stået bag Æsketroldene, ParaNorman og Coraline. Filmen er med sin 101 minutter lange spilletid den længste stop motion-film til dato. Den slår således 'Coraline' med akkurat ét minut. 

De danske stemmer leveres bl.a. af Carl-Emil Lohman, Alexandre Willaume og Trine Appel. (copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (147 votes)
5
4.3

Instruktør

Relaterede nyheder

MEDIERNES ANMELDELSER

  • BT

    "Animationen er smuk i dette mørke drama om døden og livet efter livet. En poetisk, men også lidt kedelig animationsfilm." (Birgitte Lorentzen)

  • Jyllands-Posten

    "'Kubo – den modige samurai' er en vanvittigt smuk film, og den imponerende stop-motion-animation gør filmen til en bjergtagende, næsten delirisk oplevelse." (Katrine Sommer Boysen)

  • Politiken

    "Kubo er [...] stilrent eventyr med shotgunstiliseret design og livsfarlig magi ..." (Søren Vinterberg)

  • Weekendavisen

    "Kubo er en af de bedste børnefilm i lang tid. Hvis du skal blinke, så gør det nu. Der bliver slet ikke tid, når filmen begynder." (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Mads

Visuelt et af de mest vellykkede værker nogensinde skabt. Historiemæssigt og handlingsmæsdigt noget af det tyndeste og kedeligste længe leveret. En skam at en film med så meget potentiale og et iforvejen mesterligt billedeside skal holdes nede af en handling der mere eller mindre er som alle andre

Segoyuser/116755

Den var mesterlig lavet, meget imponeret, filmen skal genses på bluray for der var så mange detaljer, en dybde i historien på flere planer, underligt den ikke lige er blevet trukket frem men herligt fik den set :-))

René Munch Nielsen

Kubo den modige samurai er en fantastisk film. En kombination af animation og dukkefilm. En smuk historie. Var virkelig betaget af den fra start til slut.

S. Rico

Kubo and the Two Strings har måske ikke Laika’s mest originale historie. Ja, faktisk er den sammenlignet med Coraline, ParaNorman og Æsketroldene temmelig ordinær og lige-ud-ad-landevejen. Til gengæld er Kubo den klart flotteste af Laika’s fire film til dato. Visuelt er det nærmest et mesterværk, og især i filmens første halvdel er det svært ikke at sidde med armene oppe i ren begejstring.

Historien er grundlæggende helt klassisk. En skattejagt efter nogle artefakter med henblik på at finde svar på Kubo’s families skæbne og opnå retfærdighed. Det kan måske lyde lidt old school Disney-agtigt, men det bliver til dels opvejet af, at historien foregår i et eksotisk japansk miljø. Og filmen er som sagt meget flot. Jeg glæder mig allerede til at se, hvad Laika finder på næste gang.

Niclas Dalby

Det nye filmstudie Laika bliver af fans ofte omtalt som fremtidens bud på det klassiske Ghibli Studio og man kan da sagtens forstå hvorfor. Studiet blev grundlagt tilbage i 2005 og kan derfor stadig anses som værende i sin spæde ungdom, men har på baggrund af fire eminente film vundet manges hjerter. Coraline, 2009, var studiets første længere spillefilm og blev en stor succes. Tre år senere fik ParaNorman premiere og i 2014 var det The Boxtrolls' tur til at ramme det store lærred. Det er derfor ikke verdens hurtigst producerende filmstudie, hvilket både har sine fordele og ulemper.
For et studie så lille og nyt som Laika giver det mulighed for at plante sine rødder og vise verden hvad det er, de vil fokusere på og arbejde med, men med så få film i støbeskeen af gangen, har de nærmest ikke råd til nogen fejltrin. Heldigvis har de, i mine øjne, endnu ikke gjort noget forkert og det er blandt andet takket være deres fantastiske tilgang til film og produktionen af dem.
For de, der ikke ved det, er Laika et stop-motion studie, hvilket på den måde adskiller det stort set alle animationsstudier derude - Laika har indtil videre udelukkende produceret stop-motion film, men det går dog ikke ud over kvaliteten af deres film, tværtimod. Hver eneste film er som et levende maleri, hvor hver eneste bevægelse kan betragtes og nydes og her falder Kubo i den grad under.
Hvor vi tilbage i 2014 fik Song of the Sea, der var det års unikke animationsfilm, får vi i år Kubo and the Two Strings. Filmen er fantastisk levende at se på og det på trods af de tydelige tegn på stop-motion effekterne. Man er aldrig i tvivl om det er en stop-motion film og det lægger Laika da heller ikke skjul på. Med Kubo får vi også en instruktørdebut fra Laikas CEO, Travis Knight, der har arbejdet i animationsgenren i 20 år, men først på nuværende tidspunkt så sig klar til at tackle sig eget projekt.

Historien er en adaption af flere forskellige folkeeventyr rundt omkring i verden, der alle har været med til at give inspiration til drengen Kubo, der lever med sin mor skjult fra resten af verden efter nattens udbrud. Kubo finder ud af sandheden bag nattens farer, da han bliver ude en aften og angribes af to kvindelige skikkelser og han må derefter på jagt efter en hellig rustning, et sværd og en hjelm for at redde sig selv og sin familie fra fortidens dæmoner.
Ved tale om animationsfilm er det strengt nødvendigt at få nogle skuespillere, der kan levere troværdige stemmer til de karakterer, der fylder skærmen og her har Laika ramt plet. I hovedrollen ses Kubo, stemmelagt af Art Parkinson og da han møder aben, Charlize Theron, får de hurtigt udviklet et bånd imellem sig og det samme gør vi. Vi tror med det samme på det forhold, de opbygger til hinanden og deres modsætninger øger den fantastiske kemi, der er at finde mellem dem. Aben er kvik i sine replikker, men har et mørkt og måske mere realistisk syn på livet end Kubo, der har det unge sinds mod og vilje til at turde alt og det er netop dette der gør, at deres forhold føles så specielt. Aben vil ikke andet end Kubo det bedste, men for en ung dreng kan det være svært at se hvorfor. Da de senere hen møder Beetle, Matthew McConaughey, har vi pludselig den magiske triangel, man ikke kan andet end at holde af. Beetle er den glemsomme humørbombe, der nogle gange er for dum for sit eget bedste, men han går aldrig over til at blive irriterende eller ødelæggende for historien, hvilket blandt andet kan ses på hans karakterakt gennem filmen.
Det visuelle er kort sagt eminent. Den har et unikt udtryk, som kun Laika kan stå for lige nu og er man fan af animationsfilm skylder man sig selv at se Kubo og blive forundret over den proces, de har været igennem for at lave filmen. Man kan næsten ikke forestille sig hvor lang tid det har taget at producere og færdiggøre filmen, men resultatet er enestående. Alt fra flotte portrætscener til landskaber og undervandsmonstre bliver vist og farvebrugen er imponerende flot.
På trods af de mange rosende ord for både karaktererne og det visuelle falder filmen dog på dens historie, der til tider føles for forudsigelig og klichéfyldt. Man er reelt set aldrig i tvivl om hvor filmen bærer hen i det store og filmens tredje akt er slet ikke nær så effektiv som de to første, hvilket blandt andet skyldes tilblivelsen af fjendens motivation og bekæmpelsen af denne. Det er en skam, da filmen har fortjent bedre på baggrund af det store arbejde, der har ligget bag og man sidder derfor med en blandet smag i munden, hvor man på den ene side er dybt imponeret, men samtidig også lidt skuffet over afslutningen.

Filmen er dog på ingen måder ringe. Historien er fin og især de to første akter er fantastiske. Det visuelle har sjældent set bedre fra en animationsfilm og på det tekniske er den blandt årets mest imponerende. Karaktererne føles ægte og forholdet imellem dem er spot-on, hvilket heldigvis også er instruktørens mål med filmen. Han ville lave en familiefilm for familier og det har han gjort. Fantasy-elementerne kapper aldrig over til det urealistiske for hvad verden har stillet op og de følger alle universets regler.
Er man fan af animationsfilm må man bestemt ikke snyde sig selv for Kubo, alene grundet det visuelle, men der er heldigvis meget mere at tage med fra filmen, da den også går ind og arbejder med mennesket og individets plads i familien.

Anders

Har set filmen med engelsk tale, og jeg er intet mindre end begejstret.

At det er en stop-motion film glemmer man hurtigt, så godt som filmen er skruet sammen, og det visuelle er enormt flot og gennemtænkt.

Historien er dog det vigtigste, og selvom der er klassiske elementer i den, så virker det bestemt ikke som en metervare med klichéer og forudsigelige sekvenser.
Dette er ikke en typisk Hollywood animationsfilm, dette er noget specielt.

Hele vejen igennem formår filmen at holde spændingen og den er bestemt værd at se for børn i alle aldre (omend de helt små nok skal have en voksen med).

frøken

Den ville jeg gerne have været inde og se, desværre går den ikke i Randers eller Århus mere. Også er der jo det med at jeg helst vil se film med original sprog

Setsu

Har lige set Kubo and the Two Strings og det første der slår mig er "WOW!"

Laika har overgået dem selv og det her er klart deres bedste værk til dato - når det kommer til animationen. Den er meget stor og smuk og spektakulær, end nogen anden af deres film. Den er storslået og deres stop motion er så flydende, at jeg ofte helt glemte det ikke var computer animation, men clay animation.

Musikken var smuk og jeg er helt forelsket i sangen der blev spillet under filmens end credits. Bliv også hængende, for den smukke 2D animation i deres end credits!

De forskellige characters i filmen er charmerende og kan rigtig godt lide den dynamik der er filmens trio. Er helt forelsket i designet for de to "søstre" og de flotte action scener de var med i!

Nå det så er sagt, så synes jeg historien i sig selv var lidt.. Kedelig? Der var et spændende, men stadig lidt forudsigeligt twist hen imod slutningen, selvom det alligevel fik mig til næsten at fælde en tåre. Dog er historien ikke super original og man har forudset den på forhånd. Nogen af scenerne kan nok også være lidt for meget "snak", til de små.

Filmen har også nogen lidt dystre og 'creepy' øjeblikke, som jeg tror kunne være lidt skræmmende for de helt små. Jeg var vilde med dem, men kan nok skræmme små.

Den får 5 stjerner af mig, for selvom historien er lidt kedelig og uforudsigelig, så er animationen så flydende og spektakulær, samt elskelige characters, at den var hele turen værd!

Brianuser/114781

En rigtig god film så helt klart er værd at se, dog skal lige siges at jeg vil ikke anbefale den til mindre børn, kan godt være lidt sort.

Rebekka

Typisk dansk at tænke at en animationsfilm kun er til børn, og derfor spiller den ikke på engelsk. Jeg ville uden tvivl have set den i biffen, men ikke på dansk. Hvornår kommer engelsk tale?

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.