Cookie- og Privatlivspolitik

Idol

Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år
Filmen har en rolig grundstemning, men indeholder flere let dramatiske scener med bl.a. et dødsfald og med børn, som bliver slået af voksne. I én scene får en hovedperson et ildebefindende, og man ser ham bevidstløs i en ambulance. Da filmen i det store og hele er roligt fortalt, og da den også indeholder varme og positive forløsninger, vurderes den kun at kunne virke skræmmende på børn under 7 år.

Se mere på medierådet.dk
30.06.2016
| |
1 time 40 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Ya Tayr El Tayer
|

Den arabiske film 'Idol' er historien om den populære palæstinensiske sanger, Mohammad Assaf.

Drengen Mohammed drømmer om en storartet fremtid. Sammen med sin søster vil han danne et band, så verden kan opleve hans stemme. Men det er ikke nogen nem opgave, når man er barn og kommer fra fattige kår i det besatte Gaza.

Modgangen til trods er Mohammed fast besluttet på at forfølge sin drøm, og mange år senere udser han sig sangkonkurrencen Arab Idol som muligheden for at opfylde de store ambitioner.

'Idol' er instrueret af Hany Abu-Assad, der også stod bag den Oscar-nominerede Omar, som ligeledes centrerer sig om Israel-Palæstina-konflikten. Filmen er baseret på en sand historie om Mohammad Assafs vej fra barnsben til voksen frem mod deltagelsen i den famøse sangkonkurrence.

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (37 votes)
4.6
4.2

Instruktør

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "... i og med at Mohammed er en slags Paul Potts med politisk kant, bliver 'Idol' interessant." (Jacob Wendt Jensen)

  • BT

    "På overfladen et rørende og underholdende melodrama, men bag det hele lurer også kritiske undertoner om livsbetingelserne i de besatte områder." (Birgitte Lorentzen)

  • Jyllands-Posten

    "Den presser tilskuerens følelser til tåretærsklen [...] når den med indlevelse og hengivenhed fortæller om menneskers tro på livet og fremtiden ..." (Johs. H. Christensen)

  • Politiken

    "De to fænomenale børneskuespillere [...] går til sagen med fængslende alvor og ukueligt glimt i øjet ..." (Søren Vinterberg)