Cookie- og Privatlivspolitik

Vind biografbilletter hver uge

Citizen Kane (1941)

Censur ukendt

Se mere på medierådet.dk
|
1 time 59 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Citizen Kane
|
Versioner: se alle
Originalversion, Særvisning
|

Filmen 'Citizen Kane' (Den store mand) er igen og igen blevet kåret som verdens bedste film af diverse kritikere og filmmagasiner, ikke mindst på grund af dens æstetiske nyskabelser og fortællemæssige overskud.

Historien begynder i 1940, på ejendommen Xanadu, hvor Charles Foster Kane dør i en alder af 70 år. Hans sidste ord er "Rosebud". Journalisten Jedediah Leland forsøger nu at opklare, hvorfor dette var mediemorgulens sidste ord. Dette sker gennem interview med de personer, der stod Kane nærmest.

En journalistfilm på flere planer, der dels handler om avismogulen Kane, der som fattig dreng bliver adopteret af en avisfyrste og senere overdrages imperiet. Kane opdrages til at blive et magtmenneske, og han misbruger i uhildet grad de beføjelser, han har som ejer af en stor avis.

Men samtidig er den narrative struktur sindrigt bygget op omkring en reporters søgen efter svaret på, hvad det sidste ord, Kane sagde i live, betød. 

'Citizen Kane' er blevet kåret til den bedste film nogensinde af Det Amerikanske Filminstitut (AFI).

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (114 votes)
5.4
0

Instruktør

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Simon

Indenfor de seneste par uger har jeg genset nogle film som har et rygte for at være de bedste film nogensinde lavet, men som jeg ikke kunne lide. Første film var Network. Gik fra to stjerner til seks. Anden film var 2001. Fra to stjerner til seks stjerner. Og nu mesterværket Citizen Kane. Fra to stjerner til seks stjerner. Nu skal jeg forklare hvorfor denne film simpelthen er et totalt mesterværk og en milepæl:

I 1940 var Orson Welles 25 år. Og hvad så? Giver det ekstra stjerner fordi han var så ung? Nej overhovedet ikke. Det er bare så monster flot at man som 25 årig laver det måske største mesterværk nogensinde.

Og Welles kunne sgu spille skuespil, hvilket Joseph Cotten også kunne. Manuskriptet lavet af Welles og Herman J. Mankiewicz står stadig som topprofessionelt og langt bedre end alt hvad der er lavet i de seneste 40 år inden for manuskriptskrivning.

Selv om det er anden gang jeg ser den, synes jeg faktisk historien var lige så interessant som første gang. Første gang vidste jeg ikke hvad i alverden Rosebud var. Da jeg så den denne gang vidste jeg det selvfølgelig - men historien var mindst lige så fangende, spændende som anden gang. Det hele hjælpes selvfølgelig af den sindssygt geniale fortællerteknik.

Meget sjov var den faktisk også - faktisk sjovere end nogle Sandler film.

Scenografien er mega flot og super genial. Mange flotte og ikoniske billeder.

Filmen er redigeret af Robert Wise (blev mega snydt for en Oscar!), som har lavet musical klassikere som The Sound of Music og The West Side Story. Bestemt ikke hvad man regner med fra en så "børnevenlig" filmskaber.

Sygt god make-up artist. Man kan overhovedet ikke se at Welles er 25 år da han skal forestille at være 70. Da jeg så Back to the Future var jeg mega irriteret over at de havde brugt samme skuespillere som Martys forældre da man bare kunne se at det var make-up, her er det dog mega godt lavet, og Back to the Future er altså 44 år yngre.

Fejlfri musik af Herrman i hans debut.

Det lyder sikkert som om jeg overdriver - men overhovedet ikke. Citizen Kane er uden tvivl en af de bedste film nogensinde, og det er en synde hvis man ikke har set dette mesterværk! Jeg var ikke begejstret første gang - kan til mit forsvar også sige at filmen stoppede klokken 02.00 og at jeg havde en super dårlig plads - jeg kunne nemt have overset flere fantastiske detaljer denne film er fyldt med!

Nikolaj

Og fremragende af Orson Welles.

mads

Personligt bryder jeg jeg mig ikke om al den nærmest balstyriske virak der er omkring citizen kane, jeg mener ikke at en film kan være den definitivt bedste.

Dog er citizen kane stadig og helt bestemt en fantastisk oplevelse, som rent innovativt Ingen grænser vil tage.

Det er en narrativ rejse smurt ind i flashbacks og ukronologisk historie fortælling, som blandt andet har Været inspirerende for den franske instruktør jean-Luc godard hvis film sommetider også er fortalt ukronologisk.

Charles foster kane bliver portrætteret af orson welles som også er filmens instruktør, citizen kane er orson welles debutfilm.

Kane er som karakter meget kompleks, på trods af at man som puplikum kan have delte meninger om ham må det konstateres at han fungerer som en metaforisk representant for kapitalismen i en moderne amerikansk samfundrelevans.

Filmen er også nyskabende rent teknisk og man fornemmer virkelig en hvis sans for kvalitet, filmen når et helt register igennem.
Det både hvad angår lyssætning, kamera bevægelser og kamera vinkler.

Om citizen kan er den bedste film ved jeg ikke, men den er ihvertfald blandt eliten.

Bjerg

Filmen er flot instrueret, nyskabende og yderst interessant, men det er nok også sådan cirka det som er skyld i dens efterfølge som "verdens bedste film" i følge mange.

Kameraføring og scenografi blev brugt på helt unikke og hidtil usete metoder, og selv hvis den ses for første gang i dag, så er dette én af de elementer der virkelig bærer filmen.
Også den specielle fortællerteknik var noget der gjorde filmen interessant, men igen, så er jeg bange for at som film, og ikke 'teknisk mesterværk', så holder den ikke helt i længden eller i samme kategori som andre fra dens tid.

Men den er bestemt et kig værd!

4/6

S. Rico

Det kan jo nok diskuteres.

Filmen var i sin tid nyskabende med sin fortællerteknik. Flashbacks havde man godt nok set før. Men ikke på denne måde. Næsten hele filmen fortælles gennem flashbacks fra forskellige personer. Brugen af skygger og skæve kameravinkler var også ret så anderledes ift. normen.

I starten af filmen fortæller journalisten Thompson, at han vil forsøge at finde frem til, hvilken personlighed der gemte sig bag Kane. Men jeg synes kun man får skrabet i overfladen. Man kommer ikke ind under huden på Kane. Denne arrogante og ret så usympatiske mand er ikke en, man som tilskuer sidder og hepper på. Han er født med en sølvske i munden, så det er ikke hans vej til magt og rigdom, der gør historien interessant. Ej heller Orson Welles skuespil, der på ingen måde imponerer.

Det mest interessante synes jeg er at se, hvordan han påvirker folk omkring ham. Hans "venners" skæbner og især hans anden kones skæbne bliver styret af Kanes egne ambitioner og håb. Det er disse bipersoner, der for mig bærer filmen.

Og så er der jagten gennem hele filmen på hvad Rosebud betyder. Kanes sidste berømte ord. Er man en smule vaks, så kan man hurtigt gætte det. Selvfølgelig må det have påvirket Kane, at han som dreng blev sendt væk fra sin familie. Og associationer til Star Wars I, hvor Anakin bliver revet væk fra sin mor kan ikke undgås. Begge blev store mænd, og begge havde en uforløst barndom, som var med til at forme deres personlighed.

Jeg forstår godt moderens motiv med at sende ham til østkysten, så han kunne få sig en uddannelse og et godt liv. Men hvilken mor ville blive tilbage i Colorado i en gammel barak, når hun havde rigeligt med penge til, at hun kunne tage med sin 8-årige søn? Den del står uforklaret.

ghostwriteruser/1017981

Tematisk former "Den store mand"(1941) sig som en søgen efter livets mening - intet mindre! Filmen leger med mange forskellige synsvinkler, således at hver enkelt subjektive fortælling tegner en cirkel rundt om filmens centrale skikkelse - Charles Foster Kane. Selvom vi i næsten alle filmens scener har Kane i centrum, er det således hele tiden en anden end ham selv, der er fortælleren. Det eneste ord han selv ytrer, er det gådefulde "rosebud", hvis betydning bliver filmens omdrejningspunkt.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter