Cookie- og Privatlivspolitik

Cæsar skal dø

Tilladt for børn over 15 år

Se mere på medierådet.dk
13.12.2012
| |
1 time 16 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Cesare deve morire
|

 

'Cærsar skal dø' forgår i Rebibbia-fængslet i Rom. En opsætning af William Shakespeares 'Julius Cæsar' er lige sluttet med stort bifald. Lyset ebber ud, og skuespillerne bliver igen til fanger, imens de føres tilbage til deres celler. 

Seks måneder tidligere: Fængselsdirektøren og teaterinstruktøren taler med fangerne om et nyt projekt - opsættelsen af 'Julius Cæsar' i fængslet. Første skridt er casting, næste skridt er at udforske teksten, der via Shakespeares universale sprog kan hjælpe de indsatte med at identificere sig med karakterne.

Men vejen til opførelsen af teaterstykket er fyldt med både forventninger, konfrontationer og frustrationer over den frihedsberøvelse, de alle er straffet med.

Taviani-brødrenes film om Shakespeare bag tremmer, som med delvist improviseret dialog bevæger sig på grænsen mellem fiktion og dokumentar, vandt Guldbjørnen ved årets Berlinale.

Vittorio Taviani (født 1929) og Paolo Taviani (født 1931) vandt i 1977 Guldpalmen for 'Padre padrone' og Juryens specialpris fem år senere for 'San Lorenzo-natten'.

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (11 votes)
4.2
4

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "Når 'Cæsar skal dø' fungerer bedst, får vi et sårbart indblik i fangerne, hvis følelsesladede ansigter, opslugt af skuespillet, står i skærende kontrast til de forbrydelser, der har resulteret i, at flere af dem er dømt til et helt liv bag tremmer for mord eller medlemskab af Camorraen." (Louise Kidde Sauntved)

  • Ekstra Bladet

    Det fungerer ganske overbevisende – ikke mindst Shakespeares replikker afleveres med overbevisende saft og kraft, og mange af dem får nye (bi)betydninger i de klaustrofobiske rammer, hvor symbolet på magtens tyranni - Cæsar - er en allestedsnærværende realitet. (Henrik Queitsch)

  • Politiken

    "Men når man ser disse hårde mænd kaste sig ud i dramaet med liv og sjæl og ser dem blive konfronteret med deres slumrende samvittighed, deres sårbarhed og ulmende dæmoner, er man alligevel ikke i tvivl om, at noget godt sker. Kunsten sker. Shakespeare sker." (Kim Skotte)

  • Weekendavisen

    Filmen etablerer et nyt territorium, der på sin måde er ret radikalt. Det er i høj grad en iscenesat virkelighed, som brødrene indrammer og lægger frem. (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Nikolaiuser/3079

Jeg havde store forventninger til denne film, plottet lyder jo fantastisk: Højrisikofanger opfører Shakespeares Julius Cæsar i et grumt italiensk fængsel. Den begynder også stemningsfyldt med en fin beskrivelse af kontrasten imellem opførelsen af skuespillet og fængselsvirkeligheden, samt nogle optagelser af "castingen" hvor de indsatte tolker henholdsvis desperation og vrede. Alt sammen fint.
Resten af filmen er så en opførelse af skuespillet klippet sammen af forskellige øvescener og scener der skal fremstå som "virkelige", men tydeligvis er stærkt instrueret. Der er ikke én eneste scene der ikke er instrueret, og så er der altså ikke længere tale om en dokumentarfilm, men en fiktionsfilm! Fangernes personlige historier bliver kun overfladisk berørt, og så bliver konteksten, fængslet, totalt ligegyldig. Alt i alt totalt spild af tid, men dejligt at kunne tildele én stjerne uden tvivl i sindet.

octopus_luke

A gimmicky hybrid film, the Taviani brothers overwork the beautifully simple premise of 'Shakespeare in Prison', with excessive artistic expressionism and style.

Read my full review here:
http://366movies.com/2012/12/04/333caesar/

karsten

Ingen forventninger, men noget andet end de sædvanlige Amerikanske film, lad os se om de italienske Taviani-brødre ikke kan lave noget film magi, noget anderledes end det man normalt ser, jeg vil hvertfald se frem til en ny og andreledes oplevelse her.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.