Cookie- og Privatlivspolitik

Breaking the Waves (1996)

Tilladt for børn over 15 år

Se mere på medierådet.dk
|
2 timer 34 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Breaking the Waves
|
Versioner: se alle
Originalversion, Engelske undertekster, Særvisning
|

'Breaking the Waves' er et romantisk drama af Lars von Trier (Dancer in the darkEuropa).

I starten af 1970erne forelsker den unge naive pige Bess, som bor i et lille samfund på den skotske nordvestkyst, sig i verdensmanden Jan, som arbejder på en olieboreplatform.

‘Breaking the Waves’ blev von Triers store internationale gennembrud. For von Trier blev filmen også et spring over i en anden form for filmfortælling. Det er ikke længere den elaborerede stil, genreironien og de postmoderne universer, der driver værket.

Filmen er det helt store melodrama om den unge skotske kvinde Bess (Emily Watson) og hendes kærlighed til sin elskede mand, Jan (Stellan Skarsgård). Han invalideres i en arbejdsulykke, og i forsøget på at redde sin elskede ofrer Bess sig seksuelt til fremmede mænd.

Det snerpede, calvinistiske miljø, der omgiver dem, er beskrevet med en næsten dokumentarisk realisme i Robby Müllers håndholdte cinemascope-billeder, og maleren Per Kirkeby har farvelagt en stribe landskabsvignetter.

En fusion af det bedste fra Ken Loach, 70’ernes musikscene, Dreyer og Tarkovskij. En stærk film om tro, håb, sex og - mest af alt - kærlighed.

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (25 votes)
4.3
0

Instruktør

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Simon

Og hold da op en film at starte med ham på. Jeg må indrømme at jeg var rigtig imponeret.

Wayne

Meningen med livet finder man først når man er ved at tæt på nogen der er ved at miste det.

Sådan må Trier have det, og kun hans krøllede hjerne kunne udtænke noget så grænseoverskridende.

Vi er tilbage i den tid, hvor Trier ikke bare var en niche forbeholdt for de få - alle ville i biografen for at se hvad gulddrengen nu havde fundet på.

S. Rico

Alt det geniale ved Trier går op i en højere enhed. Filmen går forud for Dogme bølgen med håndholdte kameraer og skuespil der er så troværdigt, at det virker som om det er improviseret. Emily Watson leverer den mest imponerende præstation blandt alle Triers kvindelige hovedroller.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.