Hvis du klager over genindspilninger, så husk også at se de originale biograffilm

Når man scroller igennem kino.dk's kommentarfelt på Facebook, virker der til at være en generel konsensus hos brugerne om, at Hollywood er gået i stå.
Flere mener, at det hele går op i genindspilninger, reboots, filmatiseringer af en populære romaner eller nye fortsættelser.
Det er der dog intet nyt i. Sådan har Hollywood-systemet været nærmest siden tidernes morgen. Forretningsmodellen er jo enkel: Folk er mere villige til at se noget velkendt eller noget i et univers, som man allerede har besøgt før.
Klassikere som Borte med blæsten, The Godfather, Jaws og Harry Potter-filmene er alle baseret på bogforlæg, mens Star Wars: The Empire Strikes Back er en fortsættelse.
Avengers: Endgame, der er endt som den næstbedst sælgende film nogensinde, var film nummer 22 i MCU, mens genindspilningen af Skønheden og Udyret i 2017 indtjente langt over en milliard dollars og sidste år blev Inderst inde 2 en af året bedst sælgende film.
Brokkeriet står i kø. Men salgstallene taler sit eget tydelige sprog. Efterfølgere, genindspilninger og filmatiseringer går som varmt brød.
Så til jer, der efterlyser originale film: Biograferne har masser af dem på programmet. Og hvis man gerne vil se mere af det eller støtte Hollywood i at give talenter mulighed for at udvikle og lave deres egne originale film, er det netop disse titler, man også skal gå ind og se.
Senest har fx både actionfilmen Novocaine og spionthrilleren Black Bag begge solgt under 10.000 billetter i Danmark. Det er begge to helt originale film baseret på en manuskriptforfatters egen idé.
Den Cannes- og Oscar-vindende Anora, der er baseret på en original historie af instruktør Sean Baker, solgte 40.000 billetter i Danmark. Til sammenligning solgte Captain America 4: Brave New World over 80.000 billetter i Danmark, hvilket endda er i den lave ende for en Marvel-film, der nu har ramt sin 35. film.
Eksemplerne er mange og igen beviser tallene, at det er Hollywoods maskineri, der tit overgår "den originale" historie.
Men søger man det originale, er det et helt forkert narrativ, at Hollywood ikke laver dem. Måske får de mindre opmærksomhed i de brede medier. Men de er på biograflisterne - og tit venter der en hel særlig biografoplevelse.

I denne uge er der fx premiere på to helt nye og originale film fra USA.
Det drejer sig om vampyrfilmen Sinners af instruktør og manuskriptforfatter Ryan Coogler, der af Warner Bros. nærmest har fået frie hænder til at skabe sin nye thriller.
Det er således også den eneste film i år, der er optaget med IMAX-kameraer. Her får du en original film med masser af Hollywood-penge i ryggen og en stjerne som Michael B. Jordan i front - endda i en dobbeltrolle!
Ryan Coogler, der bl.a. har stået bag Creed og Black Panther, er i den grad på vej op ad Hollywoods rangstige.
Han bliver flere steder sammenlignet med Christopher Nolan - og 'Sinners', der er hans første projekt i mange år, som ikke er baseret på en såkaldt intellectual property (dvs. en juridisk beskyttet idé eller skabelse), er derimod hentet fra bl.a. hans egen familiehistorie.
Filmen kan derfor være med til at etablere ham som en af tidens allerstørste filmskabere. 'Sinners' er da også allerede blevet mødt med fremragende anmeldelser i USA.

Ugens anden originale film er Drop af instruktør Christopher Landon, der efter dødstrusler forlod produktionen af 'Scream 7'. Men nu er han aktuel med denne originale thriller baseret på Jillian Jacobs og Chris Roachs originale manuskript om en singlemor, der ender på en date fra helvede.
Christopher Landon har i den grad markeret sig med en række andre originale gyserfilm, der leger med genrer og forventninger. Fra den komiske Scouts Guide to the Zombie Apocalypse til seriemorder-fortællinger med et twist som Happy Death Day og Freaky.
Kigger man yderligere i biografernes program, er der masser af originalt materiale at hente - også fra vores egen andedam.
Den københavnske underverden er centrum for filmen Hele vejen, mens thrilleren Det andet offer stiller skarpt på det danske hospitalsvæsen og i dramaet Glasskår sættes der fokus på at være ung og føle sig udenfor.
Alle film er originale og skabt med udgangspunkt i filmskabernes unikke idéer. Her skal det desuden understreges, at alle tre instruktører - Jahfar Muataz, Zinnini Elkington og Søren Green - er spillefilmsdebuterende.
Støt originale film, støt originale filmskabere, støt biograferne. Dermed ikke sagt, at du ikke bør se alle Hollywood-fortsættelser. Det er blot værd at understrege, at biograferne har mange af alternativer til jer, som savner noget, som "ikke er set før".