Historien bag: Dansker skabte ikonisk nazi-scene i 'Løvernes konge'

Jørgen Klubien fortæller om sin tid i Disney, 'Løvernes konge' og Tim Burton
Billede
(© Disney)

Jørgen Klubien. 

Hvis navnet ikke lige siger dig noget, så gør titler som Løvernes konge, Den lille Havfrue, The Nightmare Before Christmas, Pocahontas, Mulan, Biler og Dumbo helt sikkert.

Tegneren Jørgen Klubien har i over 30 år nemlig haft en finger - eller skulle vi sige streg - med i spillet på flere af Disney, Pixar og resten af Hollywoods allerstørste tegne- og animationsfilm.

Han har samtidig også domineret de danske hitlister som forsanger i Danseorkestret.

Vi genbesøger nu vores 2019-interview med danskeren, da Disney vender tilbage til savannen i efterfølgeren til deres Løvernes konge fra 2019, der er en genindspilning af 1994-tegnefilmen af samme navn.

Det sker til december, hvor Mufasa: The Lion King har biografpremiere. Se det første billede fra fortsættelsen her.

Jørgen Klubien var bl.a. også studiekammerat med John Lasseter og Tim Burton, mens han - udover at have en story credit på den originale 'Løvernes konge' - også har stået bag en af 1994-klassikerens mest ikoniske scener.

Det og meget andet fortæller Jørgen Klubien om i vores interview, som du finder herunder.

Hvordan startede dit samarbejde med Disney?

Det er en lang historie, men i korte træk, så drømte jeg om at komme til USA og arbejde for Disney.

Så jeg var ovre og besøge studiet som ung dreng ved hjælp af en familieforbindelse, og de viste mig rundt, og de arbejdede på filmen Bernard & Bianca ('The Rescuers') - det var i 1975.

Jeg synes, det var fantastisk, og jeg havde lidt tegninger med i min skitsebog. Men jeg tænkte ikke mere over det, og jeg kom tilbage. Så gik der et halvt års tid, hvor jeg var på den danske designskole, så kom der et brev med et Mickey Mouse-logo fra Walt Disney Productions, som det hed dengang.

De skrev bare, at de syntes, at vi skulle holde kontakt. De var i gang med et generationsskifte, og de var interesserede i mig.

De fortalte, at de havde en skole i Los Angeles, som studiet var linket til, og den foreslog de, at jeg skulle søge ind på, så ville de hjælpe mig med økonomien. Så ville de træne mig op der, og så kunne jeg eventuelt - hvis jeg kunne finde ud af det - få et job på studiet derefter.

Billede

Så det var jo helt fantastisk - og fra den dag havde jeg skyklapper på, kun med tanke på, "at det her skal jeg".  

Jeg startede så på kunstskolen derovre, der hedder CalArts (California Institute of the Arts, red.). Her mødte jeg så hele den generation, der er jævnaldrende med mig, som er blevet store indenfor animation i dag. De helt store spydspidser. 

Altså jeg lærte John Lasseter ('Toy Story', 'Biler'), Tim Burton og Henry Selick ('The Nightmare Before Christmas') ... you name it, at kende.

Vi var generationen i den anden bølge hos Disney. Det jeg kalder Walter's children. Det er ligesom det, jeg synes, vi er. Vi er Walters børn på en eller anden måde.

Hvordan endte du så på 'Løvernes konge'?

Jeg arbejdede på en film, der hed The Nightmare Before Christmas oppe i San Fransisco. Tim Burtons første dukkefilm sammen med en af mine andre klassekammerater, Rick Heinrichs, der var production designer. 

Det var ham, som havde fået mig med på filmen. Han blev Tim Burtons højre hånd. De har haft et langvarigt samarbejde.

Jeg havde fået lavet en klausul i min kontrakt med Disney, at jeg gerne ville komme og arbejde på 'Nightmare', men så ville jeg have hjælp til at få mit grønne kort (greencard, red.). Det gjorde de så til sidst.

Jeg fik mit grønne kort, og Disney spurgte, om jeg ikke kom ned og hjalp på nogle af deres produktioner. Det var så 'The Lion King'. Men dengang tror jeg, at vi kaldte den 'King of the Jungle'.

Billede

Hvordan var den proces?

Jeg var egentlig kun på 'Løvernes konge' i ret kort tid. Jeg tror kun, at jeg var der i 2-3 måneder.

Jeg fik stukket den der sang ud, der hed 'Be Prepared' og sad og lyttede til den. De vidste ikke rigtig, hvordan de skulle illustrere den. "Hvad skal der ske her?", sagde de. "Vi har den her sang, og det er den onde, der samler sit hold af hyæner".

Så jeg sad bare og lyttede lidt og tror, at fordi jeg kommer her fra Denmark og er vokset op i 60'erne efter 2. verdenskrigstid og boede lige ved siden af Frihedsmuseet nede på Grønningen - og jeg har altid syntes, at det var en mega uhyggelig tid.

Jeg så de der torturinstrumenter, hvor nazisterne kunne skære en hæl af folk og sådan noget. Modsat har jeg altid set Amerika, som den store helt, der kom og reddede os.

Så det var meget sort-hvidt for mig, så der tænkte jeg, at i tegnefilm må det gerne karikeres lidt. Så jeg skød ind med en tegning, hvor jeg lavede Scar som Hitler med den sorte næse og så manken, der faldt ned som en sideskilning.

Billede

Den gav så anledning til, at jeg tænkte videre ud af den bane, at han kunne holde sin tale a la Nürnberg, som Hitler gjorde det.

Så sad jeg og kiggede på Leni Riefenstahls propagandafilm, der hedder 'Viljens triumf' og studerede den lidt og sad og lavede nogle småskitser omkring, hvordan det var staged.

Så foreslår jeg simpelthen det i tegninger. Jeg pitchede de storyboards til instruktørerne og produceren. Instruktørerne var lidt nervøse. Jeg tror simpelthen, at de syntes, at det var for langt ude. At det var for meget af det gode til en børnefilm.

Det er også meget politisk…

Meget politisk og meget ekstremt. Det var egentlig ikke fordi, at jeg synes, det var specielt godt. Men det var dén ide, jeg havde. Så jeg tegnede den op og viste den.

Men Jeffrey Katzenberg, som var blevet den nye head of animation hos Disney, syntes det var kanon sjovt. Han kom selv fra en lidt politisk verden, inden han begyndte at lave film. Han havde været assistent for en borgmester i New York som ung, tror jeg nok.

Han godkender min sekvens og var ligesom enevældig på det her tidspunkt. Så de andre siger okay - og den går så igennem og bliver produceret.

Det er faktisk en af de få gange i min karriere, hvor det jeg har lavet, ikke har skullet igennem mange led og flere omskrivninger, fordi alle i Hollywood har en holdning til det.

Billede

Men lige præcis den her gik fra min idé til, at Katzenberg syntes den var sjov, til den kom op på lærredet.

Jeg har altid haft det sådan med det, at jeg er ikke sikker på, at jeg synes, at det er særlig godt eller specielt diskret eller velegnet til en børnefilm.

Jeg har bare ladet det være ved, at det var noget, jeg foreslog og at det så endte op i filmen, det er i og for sig Katzenbergs fortjeneste. Du kan blame ham for det.

Det er da en scene, man husker…

Det er meget, noget man husker, fordi den er så intens. Sådan "Wow, what the hell". Men det er både godt og dårlig, kan man sige. Men altså den fungerede der - og filmen er gået hen og blevet en virkelig stor ting i Disneys arsenal.

En sidehistorie er, at Katzenberg efterfølgende kom op og toppes med Michael Eisner, som var den øverste i Disney.

De skilles og går rettens vej, fordi Katzenberg vil have nogle procenter fra 'The Lion King'. Han ender med at få tildelt 200 millioner dollars for sin rolle i 'The Lion King', som må siges at være en god bonus. Jeg selv fik 5000 dollars, fortæller Klubien og griner.

Billede

De 200 millioner han får bliver startskuddet til at lave animationsselskabet DreamWorks ('Shrek', 'Kung-Fu Panda', 'Sådan træner du din drage'). Så 'The Lion King' er jo kæmpestor for Katzenberg og DreamWorks.

Jeg kan huske, at jeg besøgte Katzenberg lige, da han var gået fra Disney - og der sad han på sit kontor og havde to kæmpestore legetøjsløver som var fra 'Løverne konge' på hver af sine sider som en konge.

Hvad synes du så om Be Prepared-scenen i den nye version af 'Løvernes konge'?

Jeg var selvfølgelig enormt nysgerrig for at se, hvordan de laver den der "nazi-scene". Om de overhovedet ville gøre det? Jeg kunne slet ikke forestille mig det rigtigt. Så det var jeg ret spændt på at se.

Men der havde [instruktøren, red.] Jon Favreau valgt noget andet. Jeg tror simpelthen, at han har sat sig ned og sagt "Jeg fortæller historien, men med de her løver nu, som ser så naturtro ud, så vil jeg have det til at virke som om, det er en naturfilm - og de skal virke rigtige".

Billede

Så derfor har han pillet nogle af de der mere cartoony jokes ud og hele den sekvens ['Be Prepared', red.] er ret cartoony.

Så den eksisterer ikke i det format. Det er bare løven, der går op på klipperne og synger, og så står hyænerne nedenfor lidt spredt - og så er den for så vidt overstået.

Så der er slet ikke den der ikoniske ting omkring det. Men altså, historien fungerer jo fint alligevel. Det er bare et andet udtryk.

Du har været med på flere Disney-produktioner. Udover 'Løvernes konge', så er der også 'Den lille havfrue' og 'Mulan'. Hvad tænker du om, at Disney nu genindspiller alle deres klassikere i nye versioner?

Jeg synes, at det er okay sjovt egentlig. Det er jo bare en ny teknologi.

Man kan også tage en gammel dansk popsang, hvor man synes noget er meget smukt skrevet, producere den om med nye instrumenter og voice correction-maskiner - og hvad sådan noget hedder. Og så dermed give en gammel sang nyt liv med en ny produktion.

Man kan sige, at de tjener jo gode penge på det - og folk oplever filmene igen på en anden måde.

Min familie og jeg var ret vilde med 'Løvernes konge'. Jeg sad faktisk slet ikke og tænkte på, at det var den film egentlig. Jeg ser det som to forskellige ting.

Billede

Man kan jo også altid bare gå tilbage og se originalen, hvis man vil…

Ja, det er sådan, jeg har det. Den forsvinder ikke.

Jeg var selv med på Tim Burtons Dumbo for nogle år siden. Det var jo faktisk den omvendte rolle, jeg havde der.

For det var en af mine yndlingstegnefilm, der blev lavet helt tilbage i 1940. Jeg var så med til at pille ved den klassiske juvel og fik en masse mails fra mine kollegaer om, "hvordan kan du det. Det er helligbrøde" og alt det der.

Altså, det er Tim Burton, han er da meget fed. Han har sit eget udtryk, om folk kan lide ham eller ej. Men giv det en chance.

Jeg havde læst manuskriptet og synes, det var et meget fint manuskript. Så jeg synes, at det var en virkelig sjov ting at være med på og sidde og tegne de figurer til nogle storyboards.

Så kom filmen ud og var jo noget helt andet end tegnefilmen. Man kan lide den eller ej, men den er jo flot på mange måder. Flot lavet, synes jeg.

Men Disney piller ved de her ting. De har jo også lavet mange af deres film som Broadway-stykker. Men fred være med det. Det er business, show business, ikk'?