Her er Danmarks bedste biljagt: "Du ville aldrig få lov til det i dag"

Podcast med filmskaberen Anders Refn
Billede
(© Strømer / Crone Film)

Den danske filmskaber Anders Refn fylder i dag den 8. april 80 år.

Sidst han var aktuel i biografen var med 2. verdenkrigsfilm De forbandede år 2 i 2022. I den anledning havde vi instruktøren i vores kino.dk filmpodcast til en snak om karrieren.

Du kan lytte til podcasten herunder eller der, hvor du finder dine podcasts. Søg blot på 'kino.dk filmpodcast'.

I podcasten deler Anders Refn ud af anekdoterne fra en karriere på over 50 år i dansk film, hvor han flere gange har skubbet til rammerne - eller decideret været forud for sin tid.

Ikke mindst da han lavede debutfilmen Strømer (1976) i en tid, hvor ingen ville lave film med politimænd i hovedrollen. Noget som er blevet mere reglen end undtagelsen i danske krimifilm.

I selvsamme ’Strømer’ står Refn også bag dansk films første store biljagt, der udspiller sig i dyrehaven, hvor en flugtbilist smadre gennemporten og kører igennem Bakken med politiet i hælene i filmens hæsblæsende åbning.

- Folk var målløse, fortæller Refn, da vi spørger ham ind til reaktionerne på biljagten.

- Man havde jo set lidt i Olsen-Banden, hvor de kører lidt efter hinanden med babu-babu. Men de havde ikke set noget, der var så hidsigt, som det der.

Billede
Crone Film

Biljagt baseret på en virkelig historie

Instruktøren forklarer, at den ikoniske biljagt faktisk er baseret på en virkelig historie:

- Jeg har historien fra ham der kørte som flugtbilist, Erik Høyer, som var 20 gange Danmarksmester i standardvogne, en fantastisk dygtig kører. Han havde kørt stunt, bl.a. også for Erik Balling.

- Men jeg kendte ham, fordi hans far var skraldemand og min nabo der, hvor jeg var vokset op, og han fortalte mig den historie, hvor han selv havde kørt igennem den port.

-  Fordi han var meget vild som ung. Han kunne godt lide at køre hen og provokere de der politibetjente, når han kedede sig, og så kørte han lige op bag ved dem. Så satte de blålys på og kørte efter ham, og så kørte han bare fra dem, for det kunne han jo. Og så når han havde leget længe nok med de drenge, så kørte han ind i Dyrehaven for de røde porte stod åbne dengang.  

- Så en dag, hvor han har en politibil bag sig, er porten lukket, og så brager han igennem porten, kommer ind i Dyrehaven, og når alligevel ned til Mølleåen, springer i vandet, stjæler en cykel og når at komme hjem og kravler i seng.

- Så da politiet kommer og spørger om det var ham, der havde været ude og køre, så svarede han ”Nej, der er nogen som har taget min bil”.

- Den historie synes jeg var så sjov, og derfor brugte vi den som model. Og så var det jo en billig måde, og en poetisk måde med sådan et stykke Danmarkshistorie [ude i Dyrehaven, red.].

Billede
Crone Film

"Det ville du aldrig få lov til i dag"

Da ’Strømer’ med Jens Okking i hovedrollen flere år senere blev efterfulgt af en tv-serie, den meget populære ’Éen gang strømer’ på DR, besluttede Refn sig for, at han skulle overgå den første films biljagt:

- Thomas Gilason var klipper på filmen, og sagde ”Nu skal vi altså lavet noget mere lir på det her på den her biljagt”. Så lavede vi på to dage en biljagt, der gik fra Viktoriagade ind gennem Christiansborg, og op til Knippelsbro i myldretiden, hvor broen går op. Det ville du aldrig få lov til at lave i dag, forklarer Refn. 

Inspirationen blev også hentet i Hollywood:

- I modsætning til den første biljagt, vi havde i ’Strømerne’ 10 år tidligere, som var lagt et sted, hvor der ikke var noget farligt og ikke var nogen trafik, synes jeg nu det var spændende at opgradere.

- Hvis du kender biljagten i French Connection, så skulle vi nu selv lave noget der var lige så godt. Det synes jeg faktisk det lykkedes os at gøre.  

Satte nye standarder

Instruktøren mener ikke, at hans biljagt er blevet overgået i dansk film endnu

- Det satte jo en helt ny standard for tv-dramatik, og jeg mener ikke der er lavet en biljagt siden, der har tilnærmelsesvis den kvalitet vi bød på der.  

- Det var jo 16 mm. Det er analog, det er jo ikke digital klipning. Der er ikke noget snyd, og ikke noget med, at vi har indkopieret nogle ting, eller der er lagt noget ovenpå. CGI eksisterede jo ikke, det var ren analogi.

- Mikael Salomon [fotograf, red.] og jeg havde besluttet os for en meget urolig fortællestil i 16 mm med håndholdt kamera, som jo var en af de vigtige inspirationskilder for Lars von Trier, da han skulle lave ’Breaking the Waves’, som jeg klippede.

- Der lavede Lars og jeg et koncept der hed ”emotional editing”, og vi havde flere af de ting vi brugte i ’Éen gang strømer’, netop jump cut, ’get in late and get out early’ i scenerne. Vi lavede sådan 10 punkter, som aldrig blev hypet som Dogme, men det var før alle andre. Og den blev solgt over hele Europa, men det var man ikke særligt imponeret af.

Hånlige bemærkninger

Slet ikke i Danmarks Radio:

- De synes det var så pla,t at man kunne være så publikumsleflende, det var simpelhent under lavmålet. Jeg fik hånlige bemærkninger fra flere af de der producerer fra tv-drama ”Hvis man ikke kan finde på andet, kan man jo altid lave en biljagt”.

Hør flere af Anders Refns interessante historier i vores podcast lige her eller der, hvor du finder dine podcasts. Søg blot på 'kino.dk filmpodcast'.