Ny dansk instruktør om udsolgt sal og stående applaus: "Jeg græd fem gange"

Interview med instruktøren bag 'Den store stilhed'
Den store stilhed / Katrine Brocks / dansk film
(© Scanbox)

Debutfilmen Den store stilhed har efter visninger på flere prestigefyldte filmfestivaler verden rundt høstet gode anmeldelser blandt både kritikere og publikum herhjemme.

Vi mødte instruktør Katrine Brocks til en snak om hendes biografsktuelle drama om den unge kvinde Alma, der lever et stille liv i et katolsk kloster, og som snart skal aflægge sine evige løfter som nonne.

Men inden da dukker hendes storebror Erik uanmeldt op, og Alma begynder at miste fodfæstet, mens en tragedie fra fortiden rippes op.

Katrine Brocks har besøgt flere rigtige klostre i sin research på filmen, hvor hun og Marianne Lentz, som Brocks har skrevet manuskriptet sammen med, har boet på Sankt Birgitta Kloster i Maribo. Derudover har både skuespillere, production designer og fotograf fået lov at besøge Sankt Lioba Kloster på Frederiksberg.

 

Læs også: Instruktørs åndelige identitetskrise blev til nyfortolkning af nonne-filmen

Men spørgsmålet om, hvorfor man vælger at vie sit liv til Gud og blive nonne, er muligvis umuligt at svare på.

- Jeg forstår godt, du spørger. Jeg tror på mange måder, når jeg går i gang med et projekt, så prøver jeg at finde et  et spørgsmål, der ikke har et entydigt svar. Fordi så har du en eller anden garanti for, at der er nok kød på til, at du kan blive ved med at cirkle om det spørgsmål i hele din proces.

- Mange af de ordensøstre, vi har talt med, har haft svært ved at sætte ord på, hvad der været afgørende for, at de har valgt denne her form for tilværelse. Jeg tror, det er lidt ligesom, hvis du bad mig om at sætte ord på, hvorfor jeg har valgt at være sammen med lige netop min kæreste.

© Mia Mai Dengsø Graabæk

- Hvis jeg alligevel skal prøve at sætte nogle ord på det, er det et spørgsmål om kærlighed til Gud, en længsel efter mening, en længsel efter at være en del af et fællesskab og en større sammenhæng og en længsel efter et rum, hvor alle lag er skrællet væk og det handler om de allermest essentielle spørgsmål i livet

- Og så er tro også bare så tilpas abstrakt. Det er ikke noget, man kan måle eller veje, så jeg tror også derfor, det er svært at sætte ord på præcis, hvorfor de vælger sådan en tilværelse. Men mange af dem giver udtryk for, at der manglede noget i deres liv. Og da de søgte ind i klosteret, så var der noget, der faldt på plads i dem. Men det vil jo også være meget forskelligt fra person til person, hvad det lige er, der har gjort, at de vælger ordenslivet.

'Den store stilhed' kredser om Alma og Eriks forhold samt deres indre dæmoner. Og selvom historien er en dramatisk fortælling om denne familie, så indeholder filmen også flere psykologisk ubehagelige scener, der bl.a. leger med gyser-genrens egenskaber.

- Jeg vil sige, at det er primært et familiedrama. Men den har også nogle elementer fra noget psykologisk thriller, tror jeg, at jeg vil kalde det, og helt klart også noget, der tangerer til gys.

- Jeg er kæmpe gyser-fan, jeg ser virkelig mange gyserfilm selv – også alle de dårlige – og jeg elsker dem. Men jeg tror, at for mig var det en meget naturlig forlængelse af klosteret som arena, fordi det er jo et sted, hvor der er mere mellem himmel og jord, og hvor der kan ske uforklarlige ting. Og så synes jeg, det er meget interessant at arbejde med, hvordan de fysiske omgivelser kan afspejle en subjektiv indre tilstand.

© Mia Mai Dengsø Graabæk

- Klostret ændrer langsomt karakter i takt med, at Alma bliver mere og mere presset og får det værre og værre. Det har aldrig været min intention, at vi skulle lave en gyserfilm, men den leger da helt klart med nogle genregreb. Men altså det har aldrig været for effektens skyld.

- På mange måder er filmen også en meditation over skyld. For mig er skyld den mest væmmelige og mest ubehagelige og en meget fysiske følelse, fordi det netop er den her vrede rettet indad og frygten for at være uelsket. Det er den mest dybe frygt hos et menneske. 

Som tidligere nævnt har 'Den store stilhed' allerede været verden rundt, og denne rejse startede med verdenspremieren på San Sebastían Film Festival sidste september, der blev til en stor oplevelse for den debuterende instruktør.

- Det var helt fantastisk. Jeg havde lidt sådan indstillet mig på, sammen med min producer Pernille [Tornøe, red.], at 2022 virkelig ville være et presset år, da der var ekstremt mange film, der fik premiere på grund af corona. Så der har været rekord mange, der har søgt ind på de her forskellige festivaler, og vi nåede også at få en del afslag inden San Sebastían.

- Så jeg havde på en eller anden måde indstillet mig på, at det måske ikke blev en festivalfilm, og det er også fint.

© Åsmund Sollihøgda

- Men da vi så endelig hørte tilbage fra San Sebastían, var jeg meget, meget glad, fordi det jo på en eller anden måde føles som et kvalitetsstempel inden den danske premiere. Men at den ligesom har fået lidt medvind allerede, det er virkelig dejligt.

- Så var det også bare en megasmuk by og et meget engageret publikum med en fuld sal. Jeg havde troet, at vi ville komme ind, og så ville der sidde 3 mennesker max. Jeg havde virkelig prøvet at beskytte mig selv, tror jeg. Men så kom vi ind, og så var der en udsolgt sal med 700-800 mennesker og stående applaus bagefter og bare sådan enormt god stemning.

- Folk kom hen og ville snakke, og det er jo bare… Jeg tror, jeg græd fem gange i løbet af den dag, fordi det var så forløsende at få lov at vise filmen og få noget respons.

At 'Den store stilhed' har fået succes i udlandet kan være en effekt af, at filmen fortæller en universel historie. Men Katrine Brocks har dog stadig været spændt på publikums modtagelse af de religiøse elementer.

- Jeg tror selvfølgelig, at der er en eller anden universalitet i familiekonflikter, arvekonflikter og familiedramaer, og hvordan vi som mennesker håndterer skyld og tilgivelse. Men jeg må indrømme, at jeg også har været meget spændt på reaktionen på denne her meget stærke ingrediens, som religion er.

- Filmen kunne godt have udspillet sig i en lejlighed på Østerbro og ikke haft noget religiøst islæt, men det at placere filmen på et kloster med en nonne i hovedrollen har gjort, at der har været lidt højere til loftet i forhold til at snakke om nogle meget eksistentielle emner.

Den store stilhed er aktuel i biografen - find dine billetter her.