Den uperfekte kærlighedshistorie: Annika Aakjær er stjernen i ny dansk film

'Esthers Orkester' kan ses i biografen nu
Billede
(© Scanbox ©)

Esthers Orkester, det danske romantiske komediedrama med bl.a. Annika Aakjær, Ulf Pilgaard og Peter Gantzler på rollelisten, er netop nu aktuel i biografer landet over.

Find dine billetter her:

'Esthers Orkester' er fortællingen om et kærestepars samliv og deres op og nedture fortalt igennem parrets første og sidste dag sammen.

Igennem sit arbejde som børnebogsforfatter møder Esther sit livs kærlighed i illustratoren Thomas. Da deres liv vendes på hovedet, bliver hele familien nødt til at påtage sig nye roller i en ny hverdag.  

Filmens fortælling omhandler en stærk og uperfekt kærlighedshistorie, hvor karaktererne konfronteres med temaer som kærlighed og sorg.

I anledning af filmens premiere har vi taget en snak med filmen instruktør, Alexander Bak Sagmo, om hovedrolleindehaveren Annika Aakjær, den uperfekte kærlighedshistorie og svære familierelationer.

LÆS OGSÅ: Nyt i biografen: Her er danskernes 5 mest ventede film i juni

Hvordan opstod idéen til 'Esthers Orkester'?

- Kærlighed og sorg hænger sammen. Hvis du elsker nogen, så sørger du også, selvom du ikke har mistet dem. For det at elske nogen, det gør, at du ved, at du også kommer til at miste dem. Vægten af sorgen siger jo også noget om, hvor stor kærligheden har været og omvendt. Og begge ting er ikke til forhandling, det er ude af kontrol.

Hvorfor er Annika Aakjær den perfekte Esther?

- Vi vidste fra start af, at vi havde skrevet en karakter, som ville være svær at caste. Der er en masse ret skøre replikker, og hun snakker meget. Og jeg var stor fan af Annika, og hun har sådan en sprød nordjysk dialekt, som jeg har en svaghed for. Og en vanvittig musikalitet når hun snakker.

Rammen om historien er første og sidste dag i deres parforhold. Hvordan får man fortalt en hel kærlighedshistorie på kun to dage?  

Vi ville gerne lave en anderledes kærlighedshistorie. Den perfekte afsked findes ikke, men jeg tror heller ikke, at det perfekte møde findes. Så første og sidste døgn er også fordi, vi følte, at der var et lighedstegn mellem det uperfekte og det ukontrollerbare ved de her to ting. Så det dannede en ret fin og alternativ ramme om det at sørge og elske på samme tid.

LÆS OGSÅ: Dansk bestseller filmatiseres: Her er hovedrollen

Det er i den grad Johannes Lilleøre, der bærer meget af filmen, og han har nogle meget tunge og følelsesladede scener. Hvordan fandt I frem til, at han var den rette til rollen?

- Jeg har arbejdet sammen med Johannes tidligere på en kortfilm. Og det var jeg vildt glad for, men jeg synes, at vi havde et uforløst samarbejde, så jeg vidste, at jeg ville arbejde sammen med ham igen.

- Men Annika var den første, der blev castet, så vi vidste, at vi skulle finde en, der havde kemi med hende. Johannes var så en af dem, jeg hev ind til casting. Jeg synes, det ville klæde ham med en hovedrolle, og så var der så heldigvis en god on-screen kemi mellem de to.

Hvad inspirerede relationen og den gnidning, der er mellem Ulf Pilgaards karakter og Johannes Lilleøres karakter?

- Jeg tror, det er noget mange mænd kender, den gnidning der kan være mellem én selv og svigerfar. Det er jo svært, fordi man kæmper ligesom for det samme, men man står på hver sin side. Så derfor kan der komme de der fuldstændig meningsløse gnidninger.  

Hvordan var det at arbejde sammen med Ulf Pilgaard, som jo er lidt af en nationalskat?

- Fantastisk, virkelig fedt. Han er dygtig, han er generøs, og han er rar at være sammen med. Det var meget problemfrit, og det var meget sjovt og hyggeligt. Men også kortvarigt, så jeg tror vi skal arbejde sammen igen.

Hvordan arbejdede I på at få den tætte og familiære relation, som man ser i filmen?

- Mor, far og børn [Annika Aakjær, Johannes Lilleøre, Emma Pi og Holly Filipsen, red.] var på familietur inden optagelserne gik i gang. Så de blev sendt ud og tog nogle familiefotos, så de kunne lege familie. Det er så kort en tid i deres liv, som vi springer ind i, så det var vigtigt, at der var noget udenom de to døgn.

LÆS OGSÅ: Dansk succes i Cannes! Ny film med Vicki Berlin og Zlatko Buric vinder Guldpalmen

Så er der casting af børnene, hvilket nogle gange kan være en større udfordring end casting af voksne. Hvordan fandt I frem til de helt perfekte børn?

- Vi var igennem 200 unge pige til Tessa-rollen, som i sidste ende gik til Emma Pi. Vi kunne bare ikke finde nogen, der havde lige det vi kiggede efter. Pludselig dukkede Emma Pi op i fællessang under Corona, og så var hun helt fantastisk. Og jeg tror endda, at hun kom på lige efter Annika, og så var det bare som at se Annikas datter.

- Og Holly, som spiller April, der castede vi også en masse små børn. Holly er bare et meget charmerende og intelligent barn, vanvittig dygtig, og så var hun den skuespiller på settet, der kunne sine replikker bedst. Hun kunne også modspillerens replikker. Hun var bare enorm nem at arbejde med, og jeg havde et rigtig godt samarbejde med hende.

Peter Gantzler og Frederik Nørgaard leverer en stor del af de komiske øjeblikke i filmen. Hvorfor er det vigtigt, at der er det komiske element i lige netop denne her film?

- Vi ville gerne lave noget anderledes sjovt, end det man oftest ser, som måske er mere situationskomik. Men det var vigtigt for os at have det sjove element med, også for at det bliver mere nuanceret og mere tro mod, hvordan livet er. Det handler meget om følelsen af sandheden, fremfor noget der føles dokumentarisk.

Hvilke tanker havde I gjort jer om filmens æstetik?

- Fotografen og jeg snakkede meget om gode portrætfotos. Vi ville lave en film, hvor der var et ansigt i næsten hvert billede. Så vi snakkede meget om, hvad der er et godt portrætbillede. Så var det vigtigt, at de var spændende at se på, og at de passede sammen dynamisk. Og denne her sommerstemning er en god kontrast til det lidt mørke, der sker i filmen.  

'Esthers Orkester' kan ses i biografen nu.