Komedie-kongen, der gav os en 40-årig jomfru og skæve engangsknald er tilbage!

Judd Apatows er aktuel med komedien 'The Bubble'
Billede
(© Universal Pictures / UIP)

Bemærk: Artiklen er første gang udgivet i september 2020.

Judd Apatow. Selvom navnet måske ikke siger dig noget, så kender du helt sikkert hans film. Siden 90’erne har Apatow nemlig haft en finger med i spillet på stort set alle populære komedier og komikeres karrierer.

Fra Jim Carrey over Seth Rogen til Lena Dunham og Amy Schumer. Mens filmproduktionerne tæller mega-hits og moderne klassikere som The 40 Year Old Virgin, Knocked Up, Superbad, Anchorman, Step Brothers og Bridesmaids samt tv-serier som ’Girls’ og kultfavoritten ’Freaks and Geeks’.

Judd Apatow er lige nu aktuel på Netflix med komedien The Bubble.

Men da han forrige år var aktuel med sin sjette spillefilm som instruktør, The King of Staten Island med stortalentet Pete Davidson lavede vi denne portræt-artikel, som vi nu genudgiver.

Men hvad er det Apatow kan? Og hvad kendetegner hans film som instruktør? 

Vi udpeger herunder fem elementer, der gør filmskaberens egne værker unikke og samtidig har bidraget til hans store succes. 

 

1. En usædvanlig næse for talent

Judd Apatow startede sin komiske karriere som stand-up’er – noget han faktisk vendte tilbage til i sin Netflix-special ’Judd Apatow: The Return’ i 2017. Og det er nok netop hans hands-on-erfaring med den del af branchen, der har gjort, at han har udviklet en næse for nyt talent.

En af hans allerførste krediteringer på IMDb er som co-producer på Jim Carreys stand-up-show ’Unnatural Act’ i 1991, og Apatow spillede således en tidlig rolle i 90’ernes største stjernekomikers karriere.

Senere i livet har Apatow især gjort det til en dyd at få nye humoristiske kræfter ud i rampelyset. Seth Rogen var med i hans serie ’Freaks and Geeks’, Apatow gav derefter Rogen sin første store filmrolle i ’The 40 Year Old Virgin’ og fik ham op i den store Hollywood-liga med hovedrollen i ’Knocked Up’. Mens han også agerede producer på Rogens egne film ’Superbad’ og ’Pineapple Express’.

Ligesom, at både Lena Dunham og Amy Schumer har fået et solidt rygstød af Apatow som hhv. producer på den banebrydende serie ’Girls’ og som instruktør i ’Trainwreck’.

Samtidig med at han lader komikerne blomstre i sine film, giver Apatow dem også lov til at sætte deres eget personlige præg på fortællingen. Deres individuelle komiske touch.

I ’Trainwreck’ forfattede Amy Schumer fx. selv manuskriptet, mens den aktuelle ’King of Staten Island’ er en semi-biografisk fortælling om Pete Davidsons egen opvækst, hvor han mistede sin far i forbindelse 9/11.

2. Komik må godt tage tid

Judd Apatows korteste film som instruktør er ’The 40 Year Old Virgin’, der tager knapt 2 timer. Mens hans hidtil længste er ’Funny People’, der er tæt på at ramme 2 ½ time.

Ja, Apatow er en af de få filmskabere i verden, der får lov til at lave komedier, der varer over to timer – og som samtidig kan holde kadencen hele vejen. Selvom enkelte af hans titler også har fået kritik for netop det aspekt.

"Han spiser sjældent publikum af med en todimensionel falden-på-halen hovedkarakter. Han giver sig tid til at vise dem som mennesker af kød og blod."

Han spiser sjældent publikum af med en todimensionel falden-på-halen hovedkarakter. Han giver sig tid til at vise dem som mennesker af kød og blod. Tit giver han også ekstra plads til sidehistorier og bi-karakterer, som på den måde får deres eget liv i den enkelte film.

Nogle af dem får sågar deres egne film. Det gjorde Pete og Debbie (Paul Rudd og Leslie Mann) fra ’Knocked Up’ i hvert fald. Deres ægteskabelige problemer og aldersproblematikker blev flittigt skildret i ’This is 40’.

Af og til virker det faktisk som om, at Apatow er blevet forelsket i sine egne karakterer og simpelthen ikke kan give slip på dem. Og den kærlighed forplanter sig på den anden side af lærredet og skærmen.

Derfor er Apatows film også i højere grad karakterdrevet end de er plotdrevede.

3. Noget på hjerte

En anden klar grund til, at Apatow laver længere komedier end gennemsnittet er, at hans film i lige så høj grad er fortalt med hjertet som med humor.

En af Adam Sandlers mest undervurderede præstationer finder man måske i ’Funny People’, hvor han spiller en semi-biografisk udgave af sig selv som komikeren George Simmons, der får konstateret dødelig kræft. Han beslutter sig for at gøre en god gerning og bidrage som mentor for stand-up talentet Ira (Seth Rogen).

En rørende præstation, som dykker ned bag facaden på en opblæst komiker, der har solgt sin sjæl til filmindustrien og søger mening med det hele. Gjorde han det rigtige?

"Apatows hjerte bløder for sine karakterer – men han har også i høj grad noget på hjerte."

 

Et andet godt eksempel er Steve Carells Andy i ’The 40 Year Old Virgin’, som aldrig forfalder blot til at være en joke i sig selv, fordi han er en aldrende jomfru. Der er godt nok mange vittigheder om det, men Andy vokser ud af det stigmata, som mange andre komediefilm bare ville have ladet ham være i, og giver ham faktisk en personlighed udover den stereotype meganørd.

Apatows hjerte bløder for sine karakterer – men han har også i høj grad noget på hjerte.

Hans film er ikke bare beskidte sex-komedier. Nej, ’Knocked Up’ handler faktisk i høj grad om, hvad der sker efter sex-komedien er slut. Efter at nørden har fået noget på den dumme. Og de realiteter der venter, når den drengerøv må blive en familiemand.

Det er aldrig rosenrødt i Apatows universer. Rosen har torne. I ‘This is 40’ skildres en aldersgruppe som måske sjældent får taletid på tv, men som de fleste kan relatere til. Selvom den handler om, at kroppen langsomt går i forfald, at børnene svarer igen, at hverdagslivet kan være hårdt og leverpostejsagtigt og regningerne hober sig op, så er der stadig håb. Et håb vi skal finde i os selv.

Det synes at være et budskab på tværs af Apatows film, nemlig at håb lever i alle situationer – hvad end du er gammel jomfru, umoden drengerøv, har det svært med følelser, er ensom, eller bare på vej ud af ungdommens gyldne år. Livet har altid noget at byde på – lige meget hvor og hvem man er.

 

4. Grænseoverskridende og tabubelagte emner

I Judd Apatows univers finder du også en hel særlig humor, som gerne går til grænsen og helst lidt over. Han tager helst fat i betændte eller tabubelagte emner og giver dem et kærligt, humoristisk twist.

Hvad end det er seksualitet, uplanlagt graviditet, at blive ældre, at have børn, at være en kvinde med mange elskere, eller det at være syg, og hvad det gør ved dig som menneske.

I ’The King of Staten Island’ tager han fat i det uhåndterlige emne; sorg, og hvordan vi som menneske og familie håndterer sorg? Her fortalt ud fra en yngre mands perspektiv, som måske ikke er i stand til at anerkende sin tilstand – ikke over for sig selv – men slet ikke over for sine venner.

Vi lever i en tid, hvor man prøver at nedbryde tabuer om mentale sygdomme, og her har hovedrolle Pete Davidson været en central personlighed, da han har været åben om sin egen angst og depressioner. Han taler til en ny generation om følsomhed og psykiske udfordringer som ung (mand).

På tværs af Apatows film skildres tit folk, der er ”fanget” eller gået i stå i livet - af den ene eller anden årsag. Og som nævnt, så er det håbet, der skal hjælpe dem videre.

5. R-rated humor

Men vi kan ikke komme uden om, at Judd Apatows film først og fremmest er komedier med et stort, grovt K. Og faktisk er alle film, som han har instrueret, endt med at få censuren R i USA, hvilket betyder de både indeholder grimt sprog, sex, vold og stoffer.

Man kan ikke undgå at være flad af grin, når Steve Carrell bliver vokset på sit behårede bryst – og kvitterer med at skrige skældsord og vanvittige sætninger som ”Fuuuuck me in the asshole”.

Mens scenen i ’Knocked Up’, hvor det umage par Ben og Allison (Seth Rogen og Katherine Heigl) er ude at spise med Allisons søster Debbie og hendes mand gennem flere år, Pete. De to mænd begynder at bromance for sygt ved bordet, og roder sig ud i en længere historie med tidsrejser fra ’Tilbage til fremtiden’- som også udstiller mændenes frygt for at tage ansvar for familielivet.

"Okay, you are being an asshole. Do you know what I do to assholes? I lick 'em."

 

Eller hvad med Amy Schumers kæreste, brødet John Cena i ’Trainwreck’, der dummer sig gevaldigt og lyder mere end latent homoseksuel, da han skal uddele en verbal skideballe til en mand i biografen: ”Okay, you are being an asshole. Do you know what I do to assholes? I lick 'em”.

Som de tre eksempler illustrer så er meget af humoren i Apatows film hængt op på akavet situationskomik, grænseoverskridende sprog, pinlige misforståelser, populærkulturelle referencer og det hele oftest under bæltestedet.

'The Bubble' kan ses på Netflix nu.

(Kan du ikke se videoen herover, så tryk på linket her og Tillad alle cookies)