22 film der tog røven på os med de vildeste plot-twists

Alle elsker en god overraskelse!
Star Wars / The Sixth Sense / Shutter Island
(© Lucasfilm / Buena Vista Pictures Distribution / Paramount Pictures)

Denne artikel blev første gang publiceret i april 2020.

Christopher Nolan er aktuel i de danske biografer - denne gang med 2. verdenkrigsfilmen Oppenheimer - og selvom, der godt nok ikke er tale om en decideret twist-film, så er det altså noget af det, som filmmageren er kendt for. Derfor fejrer vi ham - og alle de andre film, som har formået at tage røven på os!

Filmens verden er nemlig fyldt med værker, som kan finde ud af at tage sit publikum ved næsen med vilde, chokerende og overraskende plottwists eller -drejninger. 

Vi har herunder samlet en liste over 22 af vores favorit twist-film, der kan tage fusen på selv den mest rutinerede biografgænger - fra de filmhistoriske perler til oversete favoritter.

OBS: Bemærk at spoilers kan forekomme.

Dr. Caligaris kabinet (1920)
Filmverdens første store plottwist sker i den nu 100 år gamle stumfilm 'Dr. Caligaris kabinet', som er en del af den tyske ekspressionisme. Historien omhandler en søvngænger, der udnyttes af en hypnotisør til at begå mord.

Men udover at gemme på en markant og flot visuel side, så har slutningen et chokerende twist, der vender hele plottet på hovedet.

Diabolique (1958)
Den franske horrorfilm, på dansk kendt som 'Rædslernes hus', følger en hustru og hendes mands elskerinde, der planlægger at hævne sig på den utro ægtemand, mens de selv har et perfekt albi. Det eneste problem er, at da de har udført deres plan, forsvinder mandens lig.

'Diabolique' er fyldt med mystik, løgn og vildledninger - med et kraftfuldt plottwist, der overrasker selv den mest opmærksomme seer.

Psycho (1960)
Alfred Hitchcok er en mester ud i de gådefulde krimifortællinger, tænk bare på film som VertigoLaura eller Rear Window. Men det er med Psycho, at han giver os - ikke bare ét, men to filmhistoriske plottwists. 

Først bliver vores hovedperson, sektretæren Marione Crane som har stjålet penge fra sin arbejdsgiver, på chokerende vis aflivet halvvejs inde i filmen på Bates Motel. Derefter følger vi pludselig morderen, den unge Norman Bates, som synes at blive styret af sin dominerende mor ... selvom hun efter sigende døde for mange år siden?

Afslutningen gemmer på en uforglemmelig afsløring, der ikke blot vendte meget af filmen på hovedet, men også skræmte livet af datidens biografgængerne.

Planet of the Apes (1968)
Billedet af Frihedsgudinden dækket halvt af sand i den afslørende og overrumplende afslutning på 'Abernes Planet' er stadig en af filmhistoriens vildeste plottwist. Når man i dag ser den 40 år gamle film virker det måske ikke nær så overvældende, men da den først gang udkom i 1968 var det kæmpestort.

En astronaut må nødlande i en nærfremtid på en planet, der domineres af intelligente, talende aber. Vores helt George kæmper hele filmen for at finde sit fly og slippe væk fra stedet... indtil han opdager, at han faktisk befinder sig på Jorden!

The Wicker Man (1973)
Den britiske horrorfilm placerer en puritansk politimand i en lille skotsk landsby, da en ung pige er forsvundet, selvom de lokale hævder, at hun aldrig har eksisteret.

I takt med, at politimanden dykker dybere ned i sagen, opdager han stedets hedenske ritualer - og først alt for sent finder han ud af, at han er en vigtig brik i et ubehageligt komplot.

Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back (1980)
Filmhistoriens måske største plottwist sker, da Darth Vader bekendgør de udødelig ord: "No. I am your father" til sin søn, Luke Skywalker.

Den sætning ændrer hele lyset, hvori man ser den forrige film, og det er netop det, som de bedste plottwists kan - chokere dig og få dig til at tænke. Og så lagde det selvfølgelig grundstenen til hele prequel-trilogien.

April's Fools Day (1986)
Den effektive 80'er slasher samler ni college-studerende på et palæ på en afsides ø, da de pludselig bliver slået ihjel en efter en.

Som titlen antyder, så foregår det hele på 1. april og dagene deromkring, og dermed er der selvfølgelig et par drilske twists gemt i posen.

Af andre mindeværdige 80-slasher-film med et plottwist kan 'Sleepaway Camp' nævnes.

The Usual Suspects (1995)
Manuskriptet til The Usual Suspects er Oscar-belønnet af en grund. Christopher McQuarrie (der senere er blevet Mission Impossible-instruktør) løber om hjørne med os i denne kringlede fortælling, der kredser om hvem, der er den mystiske Keyser Söze. Og da det endelig afsløres, sidder man måbende tilbage.

Ja, det blev så ikonisk, så Scary Movie fem år senere på sjov vis kopierede det i sin finale.

The Sixth Sense (1999)
"I see dead people" ... Nogle film kommer man bare ikke uden om, når man snakker om overraskende twists.

En af dem er Den sjette sans, som med sit twist ændrede hele måde at se filmen på. Ganske elegant og raffineret fører instruktør M. Night Shyamalan os bag lyset i historien om psykologen Malcolm Crow (Bruce Willis) og hans nye patient, drengen Cole.

Shyamalan har forsøgt at gøre kunsten efter i flere af sine andre film, fx Signs og The Village. Men han har aldrig nået samme niveau.

Fight Club (1999)
David Finchers mesterværk er endnu en af de film, man bare ikke kan komme uden om, når vi snakker plottwists på film.

Vores hovedperson (Edward Norton) møder den excentriske Tyler Durdeen (Brad Pitt). De udvikler et helt særligt bånd - og laver en såkaldt Fight Club, hvor mænd kan komme ud med deres frustrationer ... på hinanden.

Twistet i Fight Club er måske set før og flere gange sidenhen, men det er drøn effektivt og en stadig ganske genialt, når alle brikkerne pludselig falder på plads.

Fincher står ligeledes bag den drilske The Game, der også har et effektivt plottwist.

Memento (2000)
Christopher Nolan er kendt for at drille sit publikum, tænk bare på tryllekustner-filmen The Prestige og den tidsforvrængende Inception.

Men instruktøren mest hjernevridende film er måske Memento, der er kendt som filmen, hvor det hele fortælles baglæns. Vi starter så at sige med slutningen, og derfra følger vi manden Leonard (Guy Pearce), der prøver at opklare, hvad der sket med ham, selvom hans korttidshukommelse spænder ben for ham.

'Memento' er en legesyg fortælling, hvor du hele tiden skal holde tungen lige i munden for at holde styr på tid og sted - og måske endda må tilbage til starten for at forstå slutningen - og omvendt. Forvirret? Se filmen.

The Others (2001)
Den gotiske gyser har Nicole Kidman i hovedrollen som moderen Grace, der sammen med sine to lysfølsomme børn bliver overbevist om, at deres hus er hjemsøgt.

Den spanske filmskaber Alejandro Amenábar står bag 'The Others', der både er en uhyggelig og gådefuld fortælling, som med sin overraskende slutning river gulv tæppet væk, og efterlader seeren både chokeret og skræmt.

Mulholland Dr. (2001)
Hvis du godt kan lide filmiske puslespil, der bare ikke vil gå op - så er David Lynch den rigtige person at opsøge.

Instruktøren har med sin egen mystiske og til tider nærmest uforståelige stil leveret den ene gådefulde film efter den anden, fra Blue Velvet og Lost Highway til Inland Empire og 'Twin Peaks'.

Men det er med hans magnum opus Mulholland Drive om en spirrende Hollywood-stjerne og en mystisk kvinde med hukommelsestab og en pose penge, at Lynch har skabt sin måske bedste film. Den synes i hvert fald at have lige præcis den rette dosis af mystisk, uforklarligheder, humor og et forunderligt twist.

'Mulholland Drive' er som en labyrint uden start eller slutning, en drillesyg engima, der ganske enkelt virker uløselig.

Identity (2003)
James Mangold (Logan og Le Mans '66) står bag denne psykologiske thriller, der er inspireret af Agatha Christies roman 'And Then There Were None', hvor en gruppe personer bliver myrdet én for én.

I 'Identity' udspiller det hele sig på et ødeliggende motel i Neveda, hvor ti fremmede bliver samlet under et stormvejr med John Cusack i spidsen.

Filmen får dog et ekstra lag, som giver det hele et forbavsende plottwist - af flere omgange - henmod slutningen.

Saw-serien (2004-2018)
Ja, Saw-filmene er måske mest berygtede for deres klamme og grænsesøgende torturscener. Men gyserfranchisen gemmer altså også på en række fænomenale plotwists.

Tænk bare på den første Saws overraskende slutning, Saw IIs leg med tid, Saw IIIs drilske persongalleri, og sådan kunne vi blive ved. Måske seriens plottwists bliver genbrugt og udvandet henimod de sidste film. Men det er altid en fryd at gætte med på dem.

Timecrimes (2007)
Den spanske sci-fi film leger med konceptet omkring tidsrejser, da en mand ved et uheld ender i en tidsmaskine og rejser en time tilbage i tiden. Det bliver starten på en række uforudsete misforståelser.

'Timecrimes' er en af de slags fortællinger, hvor man undervejs udbryder "Aha, det var altså derfor...", og konstant holder plottet dig på tæerne, mens den serverer det ene lille plottwist efter det andet.

Triangle (2009)
Den australske film er en mystisk cirkulærfortælling, som følger moren Jess, der efter et skibbrud ender på en tilsyneforladende efterladt yacht med en gruppe venner, hvor de pludselig bliver jagtet af en maskeret morder.

Den underkendte thriller leger med masser af gyser-elementer, dobbelgængere og græsk mytologi og er blevet sammenlignet med et Möbius bånd, der kører i ring uden umiddelbar løsning - og undervejs udfordres man konstant af mærkværdige og vildledende plottwists.

Shutter Island (2010)
Martin Scorseses skizofrene thriller med Leonardo DiCaprio handler om US Marshal Teddy Daniels, der skal undersøge en mordisk fanges flugt fra et mentalhospital på øen Shutter Island i 1954.

Den gådefulde Shutter Island har et stærkt krimiplot som omdrejningspunkt, og mens vi kommer dybere og dybere ned i sagen om den mystiske fange Andrew Laeddis, bliver vi mere og mere i tvivl om, hvad der er virkelighed, fantasi og løgn.

Source Code (2011)
Den legesyge sci-fi thriller af Duncan Jones (Moon) er nærmest et computerspil, hvor du sammen med filmens hovedperson skal finde ud af, hvordan du kan gennemføre det kringlede plot.

Filmen følger en soldat, Colter Stevens (Jake Gyllenhaal), som er en del af et regeringsprogram, hvor han bliver ved med at vågne op på det samme tog, hvor han har otte minutter til at fange en bombemand - inden det hele sprænger i luften. 

Arrival (2016)
Denis Villeneuve har markeret sig som en af tidens største filmskabere, og med sit sci-fi værk Arrival fra 2016 udforsker han nærkontakt af femte grad.

Da Jorden får besøg af en række udenjordiske objekter, tilkalder militæret en af landets bedste lingvister til at prøve at kommunikere med de udefrakommende eksistenser. Men som handlingen skrider frem bliver tiden pludselig sat ud af spil, fortid og fremtid svømmer sammen, og afslutningen gemmer på en af sidste årtis stærkeste plottwists.

Villeneuve leger også med plottwists i hans kringlede og anbefalelsesværdige thriller Enemy med 2x Jake Gyllenhaal.

The Handmaiden (2016)
Hvem kan man stole på? Det er spørgsmålet i den erotiske thriller The Handmaiden, hvor sandhed og løgn flyder sammen, og adskellige plottwists bliver stukket i rykken på karaktere såvel som publikum.

Filmen følger en rig japansk arving, der hyrer en ny tjenestepige - men den nyansatte pige viser sig at have skumle intentioner. Bag filmen står Park Chan-Wook, som også lavede Oldboy, som ligeledes indeholde et afskyeligt og nævneværdigt plottwist.

Get Out (2017)
Jordan Peele tog verden med storm, da han sprang ud som instruktør med gyserfilmen Get Out, der handler om et par, der tager op for at besøge pigens forældre en weekend.

Men mødet med de nye, hvide svigerforældre tager flere mærkværdige drejninger for den afroamerikanske Chris - og da så først tiøren falder for Chris og os, så er man vidne til et yderst effektivt og satirisk plottwist.

Jordan Peeles opfølger Us følger i samme vildledende spor - og den kryptiske film lader stadig flere spørgsmål stå åbne til fortolkning efter det afgørende plottwist.