Cookie- og Privatlivspolitik
"Om natten var jeg på Sundance, og om dagen var jeg hjemmeskolelærer for min datter"

"Om natten var jeg på Sundance, og om dagen var jeg hjemmeskolelærer for min datter"

Interview med Jonas Poher Rasmussen om den prisvindende dokumentar 'Flugt'

Stem op!
16
Stem ned!
0
(reset)

Den danske dokumentarfilm Flugt har allerede tiltrukket stor opmærksomhed i det store udland med en verdenspremiere på Sundance Filmfestival, hvor den også vandt den prestigefyldte Grand Jury Prize i 2021.

Det amerikanske filmmedie IndieWire har også allerede fremhævet filmen som en potentiel Oscar-kandidat til næste års prisuddeling. 

Find billetter til 'Flugt' her:

Filmen fortæller historien om den veluddannede ”Amin”, der ankom til Danmark som et uledsaget flygtningebarn fra Afghanistan for over 20 år siden, og i dag kæmper med sin traumatiske fortid, som truer med at spolere hans fremtidige lykke med kæresten Kasper.

Vi har talt med instruktøren Jonas Poher Rasmussen om endelig at fortælle sin vens historie, filmens tilblivelse og den internationale anerkendelse.

Du har været venner med filmens hovedkarakter "Amin" i mange år. Hvad fik dig til at lave filmen nu?

- Han var først klar til at fortælle sin historie nu. Jeg har været interesseret i hans historie, siden vi mødtes i min hjemby [Kalundborg, red.]  for mange år siden.

- Her ankom han, da jeg var 15 år gammel, og han var 16 år gammel. Han kom alene, og boede i en plejefamilie lige rundt om hjørnet fra der, hvor jeg boede. Vi begyndte at mødes hver morgen ved busstoppestedet på vej til gymnasiet. Vi blev gode venner.

- Tidligere har jeg spurgt ham, om ikke jeg måtte lave en radiodokumentar om hans baggrundshistorie. Han sagde, at han ikke var klar, men at han vidste, at han skulle fortælle den på et tidspunkt, og når det var tid, så ville han gerne fortælle den til mig.

- Lang tid efter, ringede jeg til ham og fortalte, at der var kommet en mulighed for at lave en animeret dokumentarfilm i forbindelse med workshoppen ANIDOX, som animationsskolen i Viborg arrangerer, og spurgte om ikke det var en idé ift. hans historie. Der sagde han så endeligt ja. Det hjalp også, at animationen kunne gøre ham anonym.

Så du vidste slet ikke noget om hans historie inden?

- Det vidste kun meget, meget lidt om hans historie. Jeg vidste selvfølgelig, at han kom fra Kabul i Afghanistan, og at han havde fætre et sted i Europa, som han besøgte, men ellers var det begrænset.

- Han var tydeligvis ikke fra området, hvor jeg er fra, så der kommer jo naturligt spørgsmål om: ”hvordan er du endt her?”, men han havde ikke lyst til at snakke om det.

- Det respekterede jeg selvfølgelig, men det skabte også en nysgerrighed.

Se også: Intens trailer til den prisvindende, danske dokumentar 'Flugt'

Hvad gjorde du dig af tanker om at opveje den traumatiske historie med nogle mere komiske og opløftende øjeblikke?

- Jeg tror sjældent, at en historie KUN er hård. Livet er ofte komisk – også selvom det er hårdt. Hvis man ser på det øjeblik i starten af filmen, hvor han lægger sig skævt ned ift. framingen, så er det noget komisk, som bare sker. Det er også vigtigt at have de øjeblikke med.

- Jeg tror, at det, at man som publikum kan grine med den medvirkende, kan åbne hjertet op. Man får åbnet op, så man kan tage alle de hårde ting ind også. Man får muligheden for at grine med karakteren, og se at han også er fejlbarlig, ligesom jeg også selv er. Vi er jo bare mennesker.

- Et eksempel kunne være, da han taler bag om ryggen på sin kæreste Kasper, og siger, at han ikke har fortalt ham om sine fremtidsplaner endnu. Det er jo ikke særlig sødt, men det er enormt menneskeligt. Han ved godt, at det er et problem, men han kan ikke håndtere det. Det er egentlig ikke særlig sympatisk, men det er meget menneskeligt.

Hvad synes animation kan ift. ”klassisk dokumentar”?

- Animation giver mulighed for at kunne fremkalde fortiden. I filmen, tilbringer vi meget tid i Afghanistan i 80’erne og Rusland i 90’erne. Det kan være svært at genskabe i en klassisk dokumentarfilm, men det bliver pludselig muligt her.

- Animation gør det også muligt at være mere følsom. Filmen handler om minder og traumer. Når han snakker om de ting, kan vi med animation gå ind i et mere følsomt lag, hvor man er mere ekspressiv. Det handler ikke om, hvordan ting så ud, men hvilken følelse han havde indeni. Man kan vise, hvordan det ser ud, når man er bange eller vred. Man kan være mere ekspressiv i sin visuelle stil i animation, end man kan i live action.

- Hårde historier i dokumentarfilm kan ofte være svære at se. Det kan være svært at tage ind, når man bliver direkte konfronteret med mennesker, der lider. Med animation tror jeg, at man har paraderne mere nede, fordi man ikke kigger direkte på et andet menneske. Man kan tage historien mere ind, fordi man ikke forsøger at forsvare eller skærme sig selv.

Hvad gjorde du dig af tanker om brugen af lyd og dokumentaristisk arkivmateriale i filmen?

- Det har været vigtigt, at filmen skulle føles autentisk. Man hører hans stemme fortælle sin historie for første gange. Vi bruger alle de små fejl i den måde, som han snakker på.

- I lyddesignet har vi også forsøgt at få det til at føles autentisk og ægte. Det samme gælder for vores score og brugen af musik, hvor vi bruger en masse popkulturelle referencer, som jeg var overrasket over, da han fortalte sin historie. I løbet af vores opvækst, havde vi hørt det samme musik, hvilket var ret befriende. Med musikken kunne man også opveje noget tungt med noget let. Man kan godt høre A-ha og Roxette i en film, som handler om svære ting.

Filmen udspiller sig for flere år siden. Hvordan synes du, filmen taler ind i en nutid og det politiske landskab i dag?

- Jeg prøvet ikke at være politisk i filmen. For mig er det ikke en ”flygtninge-film”, men en film om min ven. Fordi han er flygtning, så spiller den selvfølgelig ind i en debat, men det har ikke været min intention at lave en politisk film.

- Det at være på flugt er jo ikke politisk i sig selv. Det er en omstændighed, at folk bliver tvunget fra deres hjem. Så er der alle de her systemer, som gør det politisk, men for mig er det ikke en politisk kommentar på flygtningesituationen. Det er min vens historie.

- Jeg håber, at folk kan relatere til den. Den hedder ’Flugt’ og handler om en flygtning, men det er jo bare skallen. Det handler også om seksualitet og om at leve med en svær fortid. Jeg håber, at folk føler, at de kan se sig selv i den.

- Filmen handler i bund og grund om at finde et ståsted i livet. Et sted, hvor man kan være den man er, med alt hvad det indebærer. Det tror jeg de fleste mennesker kan genkende.

Læs også: Uforglemmelig dansk flugt-dokumentar vinder stor international pris

Hvad var Amins reaktion på at se filmen?

- Han blev meget berørt af filmen, men han havde svært ved at gennemskue, om det var fordi, det var en god film, eller det var fordi, det var hans historie. Han var meget rørt, men han synes også at det var mærkeligt, at bliver rørt over sin egen historie.

- Sidenhen har hans nærmeste – altså familie og venner – set den, og de har alle haft en rigtig god reaktion på filmen. Det tror jeg næsten var det vigtigste for ham. Han har holdt historien inde i så lang tid. Nu kan han endelig dele den med folk, og behøver ikke fortælle den selv.

Hvordan har reaktionerne ellers været fra folk, der har set den?

- Jeg har ikke oplevet det så meget endnu. Det er nærmest kun været en forpremiere for nyligt, men ellers har det været online det hele pga. corona.

- Den havde premiere på Sundance, hvor den fik en virkelig god modtagelse. Vores PR-folk i USA sendte alt, hvad der kom af artikler og tweets, og det var virkelig overvældende at se, hvor positiv deres respons var. Det var fantastisk!

Filmen havde ikke bare premiere på Sundance, men vandt også Grand Jury Prize på festivalen. Hvordan var det?

- Det var fuldstændig fantastisk og overvældende. Det var også surrealistisk, fordi jeg sad herhjemme i lockdown. Jeg hjemmeskolede min datter, mens min film vandt en kæmpestor pris på Sundance. Om natten – på grund af tidsforskellen – var jeg på Sundance, og om dagen var jeg hjemmeskolelærer for min datter.

Hvorfor tror du, at filmen også appellerer til et internationalt publikum?

- Der er selvfølgelig flygtninge over hele verden, men den handler jo i særdeleshed om, at vi alle skal leve med en bagage. Det kan være seksualitet, en fortid eller noget helt andet, som man har med sig.

- Alle leder efter et sted, hvor man kan være sig selv – med alt hvad det indebærer. Det er en ret almengyldig ting, som folk fra hele verden kan relatere til.

Det store amerikanske filmmagasin IndieWire har fremhævet ’Flugt’ som en mulig Oscar-kandidat. Hvordan føles det?

- Det er jo fantastisk og smigrende, men det føles også lidt tidligt. Der har jo lige været Oscars, så allerede nu at begynde at tale om det, inden man ved, hvilke film der også kommer ud.

- I går [i forrige uge, red.] offentliggjorde Cannes Festival deres filmprogram med en masse gode kommende film. Det føles jo nok lidt for tidligt at tale om Oscars nu, hvis ikke man har en ide om de andre film, der kommer ud om lidt. Men det er selvfølgelig meget smigrende.

'Flugt' får premiere den 17. juni.

 

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!
SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Nyeste brugerkommentarer

Pelle

nu ser man jo heldigvis også fast & furious for vin diesel og crew..

så det går nok :)

14 timer siden
Rizzo

Selvfølgelig er begge parter i denne sag interesserede i at tjene flest mulige penge.

3 dage siden
Simonuser/784166
Simonuser/784166

Jeg er naturligvis på Scarletts parti - film skal ses i biografen, det er en del af vores kultur - og økonomi.

3 dage siden
Frederik Baltser

Argumentet, @Michael, er nu ret lige til.

3 dage siden
Michaeluser/438288
Michaeluser/438288

Jeg tror nu nok de to parter nok skal finde ud af at fordele alle deres penge, men fra et forbrugersynspunkt, så er det mere interessant, når Nordi

3 dage siden

Aktive debatter