Druk sejrede, og Bond forlod os: En uge de danske biografer aldrig glemmer

Hvad er status egentlig for biograferne?
Billede
(© SF STUDIOS)

Forvirrende. Det er det bedste ord til at beskrive, hvordan det føles at være del af biografbranchen lige nu. For i et år, der har budt på alverdens udfordringer, står den forgange uge som kulminationen af al vanvid.

Er man som biografgæst eller filmelsker også en smule forvirret over de mange modsatrettede meldinger fra filmmedier - som fx os inde på kino.dk – så forstår jeg det udmærket. Den ene dag hylder vi 'Druk's fantastiske publikumstal. Den anden deler vi branchens nødråb om at ”redde biograferne”.

Så hvad er status egentlig? Lad os tage udgangspunkt i ugen, der gik.

Druk / Henrik Ohsten

Druk vs. Bond

Først en kæmpe sejr!

Vinterberg kom, så og sejrede med over 250.000 tilskuere til Druk på 11 dage. Den imødesete premiere og den forventede succes er for alvor den begivenhed, der har givet håb i forhold til biografbranchens vej ud af Coronaens dødsgreb.

En rejse, som Christopher Nolan startede tilbage i september, da han insisterede på, at ’Tenet’ skulle have biografpremiere nu, hvor biograferne havde brug for en storfilm. Nolan sparkede døren ind, og filmens internationale indtjening har været positiv med over 300 mio. dollars indtjent. Men som forventet kunne science fiction-filmen ikke hive de svært pandemi-ramte amerikanerne i biografen. Kun 50 mio. dollars et der blevet til i Guds eget land.

Og så kom nyheden, alle frygtede.

James Bond-filmen No Time to Die blev udskudt med 6 måneder. Agent 007, der var kørt i stilling fra distributørens, biografernes og publikums side til at blive årets næste gigahit, hev pludselig stikket i 11. time.

Ordren kom uden tvivl fra øverste instans, og skuffer derfor såvel den danske distributør som alle os andre. Men det ændrer intet ved situationen i biograferne. Med Frederik Juul Malling fra SF Studios' egne ord: ”Verden har i den grad brug for James Bond lige nu”.

No Time to Die (SF Studios)

Hollywood-hjælpepakken der ikke kom

Aflysningen af Bond er særlig tragisk-komisk, da den lander midt i rusen fra 'Druk'.

Tilbage i september meldte 007-selskabet EON selvsikkert ud, at Bond ville stå fast. Dette kom blot dage efter den succesfulde Tenet-premiere i lande som Danmark. Nu har piben fået en anden lyd.

’Tenet’s gang i USA har desværre bevist, at landet ikke er klar til de store film. Men er USA klar til at miste deres biografer?

Lige nu er Regal-biograferne på nippet til at lukke midlertidigt ned i USA og England. Kæden er den andenstørste i USA og den største i England. Tilbagetoget blev meldt ud blot timer efter Bonds retræte. Verdens største biografkæde, AMC, kæmper i den grad også - med et tab på pt. 99% af deres normale indtjening.

Regnestykket er ikke kompliceret:
1) Alle storfilm vil floppe i USA ud fra før-Corona-standarden.
2) Biograferne kan ikke overleve uden selv samme storfilm.

Spørgsmålene er så: Hvad er vigtigst?

Det er ikke tilfældigt, at det er USA og England, der kæmper hårdest. Film som 'No Time to Die' er deres eneste guldkalv. I Danmark har vi trods alt også de stærke danske titler. Som ’Druk’ netop beviser i skrivende stund.

Men de danske titler alene er desværre ikke nok. På et godt år står disse for 1/3 af billetsalget, og ’Druk’s billetsalg er desværre kun en promilledråbe i havet, når man sammenligner med det filmår, biograferne havde regnet med.

2020 skulle have været året med Klovn The Final, ’No Time to Die’, en superhelte-sommer og derefter både ’Druk’ og Afdeling Q-filmen Marco Effekten. Vi fik ’Klovn’. Og vi fik ’Druk’.

Hollywoods vanlige varer er med andre ord også essentielle for de danske biografer.

Som direktøren for Danske Biografer, Lars Werge, udtaler til Ritzau: ”Der var meget store forventninger til, at Bond-filmen kunne sælge mange hundredtusinder af billetter. Og det er det, vi har brug for lige nu - at sælge mange billetter”.

På trods af ”kun” tre måneders lockdown og hjælpepakkerne er markedet stadig 50 % bagefter sidste års marked. ’Bond’ var den vigtigste Hollywood-hjælpepakke. Uden licens til at dræbe er mange biografer svært stillet.

Tenet / SF Studios

Etaper i stedet for en spurt

’Bond’ er klar til at blive lanceret. Wonder Woman er klar. Black Widow er klar. Mulan var dage væk fra premieren, da landet lukkede ned. Nu udkommer den på Disney+ - men først til december i Danmark!

Tænk hvis de amerikanske selskaber kiggede på hvert land enkeltstående.

Tænk hvis der var flere stædige biografforkæmpere som Christopher Nolan. Filmfolk, der trumfer deres film igennem, for at sikre de lokale markeder. På trods af økonomiske tab.

Hvad med at sende ’Bond’ ud i de velfungerende biografmarkeder såsom Danmark? Hvis fire fulde gymnasielærere kan lokke nærmest alle i biografen, så har Daniel Craigs MI6-agent jo de bedste odds.

Den økonomiske model ville være radikalt anderledes. Bonds verdensomspændende box office ville bestå af små etaper over tid i stedet for en enkelt spurt. Men den 52-årige Bond har om nogen en imponerende stamina.

Men ja, jeg tanken er nok naiv, og jeg er opmærksom på, at piratkopiering er en oprigtig risiko ved asynkrone lanceringer. Også i tider, der skriger på anstændighed.

Pointen med denne artikel er ikke at skælde ud og pege fingre. INGEN er glade for situationen, vi står i. Heller ikke de amerikanske filmselskaber, der har følt sig nødsaget til at redde deres film - istedet for at (i mangel på bedre formuleringer) redde biografmarkedet.

Og måske vi alle vil takke dem næste år, når (hvis) filmbranchen rejser sig fra asken med alt det bedste fra 2020 på repertoiret.

Jeg er jo bare skuffet. Ligesom alle andre.

Og jeg glæder mig stadig helt vildt til den 25. James Bond-film... Selvom jeg skal vente længere, end jeg havde håbet på.

 

 


Stine Teglgaard
Stine er fast del af kino.dk-redaktionen. Hun elsker at hidse sig op over kommende film, men er også nostalgisk i forhold til især 90erne samt hardcore loyal over for visse instruktører. Favoritgenren er den erotiske thriller, men hun siger aldrig nej til et mørkt periodedrama.