Christopher Nolans filmografi #4: Batman Begins

Superheltens genstart
Batman Begins (Warner Bros.)
(© Batman Begins (Warner Bros.))

I forbindelse med Christopher Nolans kommende action-thriller Tenet, der har premiere den 26. august, laver vi en kronologisk gennemgang af alle hans film.

Vi er nu kommet til den fjerde titel, nemlig Batman Begins fra 2005. Vær opmærksom på, at artiklen indeholder spoilers.

Forsalget til 'Tenet' er startet her på kino.dk.

Titel: 'Batman Begins'
År: 2005
Genre: Action
Instruktør: Christopher Nolan
Medvirkende: Christian Bale, Michael Caine, Liam Neeson, Katie Holmes, Gary Oldman, Cillian Murphy, Tom Wilkinson, Rutger Hauer, m.fl.



Batman genstartet
Superheltefilmen var som genre i 2005 stadig ved at finde sine ben, inden Marvel med deres ’Iron Man’ støbte fundamentet til 12 års MCU, der forandrede genren for evigt. Samtidig havde DC Comics’ kappeklædte selvtægtsmand haft et par uheldige filmoptrædener i ’Batman Forever’ og ’Batman & Robin’, der lagde helten på is i otte år.

Det var derfor ikke givet på forhånd, at ’Batman Begins’ skulle blive en succes hos hverken kritikere eller publikum. Men Nolan vælger en helt anden tilgang end Joel Schumachers selvironiske og stødt tiltagende latterlige version af Nattens ridder.

Væk er de cheesy oneliners, selvironien, det overgjorte skuespil og Bat-brystvorterne. I stedet er der tale om en mørk og temmelig realistisk fortælling, der tager helten og hans ophav seriøst.

’Batman Begins’ er nemlig en oprindelseshistorie, og sådan en har der faktisk aldrig været på film med Batman i fokus. I Tim Burtons genredefinerende ’Batman’ fra 1989 er helten allerede fuldt uddannet kriminalitetsbekæmper, og man får kun glimt af hans fortid med mordene på hans forældre i centrum.



Drabene spiller selvfølgelig også en stor rolle i ’Batman Begins’, hvor Nolan eksekverer et af sine faste fortællegreb ved at krydsklippe mellem flere forskellige tidsperioder: Barndom, ungdom og nutiden.

Fortællingen fra barndommen fokuserer på den unge Bruce Wayne, der i filmens allerførste scene møder veninden Rachel, stjæler et stenspydspids, falder ned i Batgrotten og bliver skræmt af flagermusene. Scenen får stor betydning for Bruces liv og danner fundamentet for temaerne i resten af filmen.

Sorg, frygt og skyld
Af en superheltefilm at være er det nogle ret tunge temaer, Nolan beskæftiger sig med, og det er også filmens styrke. Det er en film, der kunne fungere helt uden kappen og de spidse ører i Bat-dragen. Den fungerer først og fremmest som film, og derefter som superheltefilm, og netop opbygningen af Bruce som karakter står centralt.

Vi ser først Batman-kostumet efter en time (ikke ulig strukturen i ’Superman’ fra 1978), og alt op til det tidspunkt fokuserer kun på ”Begins”-delen af titlen, hvor vi kommer til at forstå de dæmoner, den forældreløse rigmandssøn må beskæftige sig med.



Da han møder ninjaerne fra Ra’s Al Ghuls klan er han fortabt og fuld af vrede mod sine forældres morder, men allerede en dygtig kæmper. Da han forlader dem, er hans evner tidoblet, og han har fået en bedre idé om rigtigt og forkert ved i sidste ende at tage afstand fra deres kyniske metoder.

Retfærdighedssansen spiller en stor rolle, da han har evnerne til at slå ihjel, men ikke gør det grundet de vigtige skikkelser fra barndommen (hans rigmandsfar forsøgte at gøre noget godt for de svage i samfundet med mindre succes, og hans barndomsveninde Rachel er blevet idealistisk advokat).

Selv overkommer Bruce frygten for flagermus, men bruger den til at lamme sine modstandere af skræk. I action-scenerne bevæger Batman sig i skyggerne, der klippes hurtigt og hektisk, så man får en fornemmelse af at se kampene fra forbrydernes perspektiv.

Man kan måske sige, at stilen er lidt for hektisk til nogles smag, men om ikke andet understreger den Nolans pointe. Batman skaber frygt hos sine modstandere, bliver ”mere end et menneske” - han bliver et ”symbol”.



Et vidunderligt cast
’Batman Begins’ er en kvalitetsfilm hele vejen rundt. Fra den smukke fotografering af Wally Pfister, den bombastiske musik af Hans Zimmer og James Newton Howard, den perfektionistiske instruktion til det veloplagte skuespil.

Britiske Christian Bale kom lige fra en rolle som underernæret fabriksarbejder i ’The Machinist’ og måtte i bedste method acting-stil tage over 50 kilo på til superhelterollen. Det betød til gengæld, at han havde fysikken til at virke intimiderende i en grad, som de foregående Batmænd ikke har besiddet (vi tænker især på dig, Adam West).

Som Batman er han den bedste på det hvide lærred, men som Bruce Wayne er han måske en kende for dyster. Det passer til den tyngde, Nolan giver karakteren, men efterlader ikke meget plads til humor. Til gengæld får han humoristisk modspil af de veloplagte veteraner Michael Caine og Morgan Freeman, der er med til at lette den mørke tone.

Udover dette trekløver er filmen proppet med solide navne som Liam Neeson, der spiller ninja-læremester og (spoiler - og i bedste 'Iron Man 3'-stil) hovedskurk, Gary Oldman som troværdig politibetjent James Gordon, Katie Holmes som retfærdighedskæmpende advokat/barndomsveninde og Cillian Murphy som psykiateren Crane alias Scarecrow. Jo, Nolan vælger sine skuespillere med stor overbevisning.

’Batman Begins’ er ingen perfekt film. Det afsluttende klimaks er lidt underleverende, og der er en enkelt moralsk dialog-gentagelse for meget (”why do we fall”), men den igangsatte en superheltetrilogi, der stadig står som nok den kvalitetsmæssigt stærkeste nogensinde.

Efterfølgerne ’The Dark Knight’ og ’The Dark Knight Rises’ er endnu bedre, men ’Batman Begins’ lagde grundstenen.

Lyt også til vores store podcast om Christopher Nolan:



Du kan lytte til podcasten herover, mens du også finder den:
- På Spotify
- I Apple podcast
- Hos Libsyn
- På Podimo
- Og i podcast-app'en på din iPhone, hvor du også finder vores øvrige episoder.

Daniel

Daniel Bentien
Daniel er indholdschef på kino.dk og kontorets superheltenørd. Batman, X-Men og Spider-Man er barndommens favoritter, der heldigvis stadig følger Daniel troligt i filmens verden.