Cookie- og Privatlivspolitik
Eksklusivt: Vi gør status på 2010'ernes horrorfilm med Hollywood-producer

Eksklusivt: Vi gør status på 2010'ernes horrorfilm med Hollywood-producer

It-producer Roy Lee udpeger nye tendenser og filmskabere

Stem op!
5
Stem ned!
0
(reset)

Med indgangen til 2020 forlader vi et filmårti, der i den grad har stået i horrorfilmens tegn. Titler som The Conjuring, A Quiet Place, HalloweenGet Out og Hereditary har tiltrukket både et stort antal biografgæster og opnået anmelderros.

Ikke mindst Stephen King-filmatiserigen It, der med Penynwise i spidsen endte som den mest succesfulde horrorfilm i historien ved indspille over 700.000 milloner dollars på verdensplan. Og det er netop en af mændene bag klovne-gyseren, som vi har talt med om det sidste årtis horrorfilm.

Produceren Roy Lee er, udover at have lavet de to It-film, også manden bag en række J-horror-film som 'The Ring' og 'The Grudge', den Oscar-vindende Martin Scorsese-film 'The Departed', familiefilmssuccesen 'Lego Filmen' og mange flere. 

Vi har spurgt Lee, der til hverdag er i kontakt med de allerstørste filmselskaber i verden, konstant udvikler nye manuskripter og leder efter frisk talent, hvordan han vil vurdere 2010'ernes horrorfilm. Hvad er de nye tendenser? Hvilke filmskabere har gjort størst indtryk? Og hvad byder fremtiden på?

Hvilke tendenser i horrorfilm-landskabet har du bemærket det seneste årti?

Det er kommet i forskellige bølger for mig. Jeg har været med fra de asiatiske horrorfilm i 2000’erne, torture porn og found footage. Men nu føler jeg, at efter ’It’, ’Get Out’ og ’Us’ er der en bevægelse mod mere forhøjet (elevated) horror. Sidste år var der film som ’Midsommar’ og ’The Lighthouse’, hvis du vil have den med.

Det er svært at forudse, hvad publikum kommer til at kunne lide.

Horrorfilmen med Emily Blunt, ’A Quiet Place’, blev meget populær, mens vi ser film som ’Black Christmas’ som er et totalt økonomisk flop. Måske det var lidt for tidligt efter det seneste remake, eller måske var den lidt for feministisk. Det er virkelig svært at forudse en succes.

Hvad tænker du om horrorfilmens status lige nu? Er vi en ny gylden æra?

Ja, jeg ved ikke, om det er en ny gylden æra, men der er flere filmskabere og skuespillere, som er interesseret i at medvirke i genren, hvilket de ikke har på samme måde før i tiden.

Mine to næste genrefilm bliver lavet af Olivia Wilde og Jason Bateman. De er to instruktører, der kan lave lige hvilken som helst film de vil i Hollywood, og de vælger at lave genrefilm.

Det skal også ses i lyset af, at denne type film er de film, som har succes i biograferne modsat dramaer, der lige nu i høj grad bliver lavet til tv og streaming. Fællesskabsoplevelsen er stadig relevant for genrefilm i den her æra, så det er en af årsagerne til, at de fungerer meget bedre end dramaer som ’The Gold Finch’, ’Richard Jewel’ og den type af film.

Er studierne også mere interesseret i at lave horrorfilm i de her år?

Ja, det er de helt sikkert. De har set succesen fra film som ’It’ og ’Get Out’, og du kan lave de her film ret nemt for under 15 millioner dollars modsat de store event-film, som koster dem 100-200 millioner dollars, som fx Jason Blum har gjort med Blumhouse Productions ('Get Out', 'The Purge', 'Sinister' m.fl.).

Det er svært at tabe penge, eller du kan tabe penge, fordi du skal stadig bruge 30 millioner dollars på at markedsføre filmen, men det er en mindre risiko end en mellem-tung budgetfilm på 50-100 millioner dollars, hvoraf mange af dem ikke har fungeret på markedet det seneste årti.


Bill Skarsgård som Pennywise blev et fænomen med 'It' og 'It Del 2'. ©Warner Bros.

Da I lavede ’It’, var det den første store Stephen King-filmatisering i årevis, og det endte med at blive, hvis ikke den bedste, så en af de bedst indtjenende film nogensinde. Havde du forudset det?

Jeg vidste, at den ville blive succesfuld, fordi det er en bog, der går på tværs af generationer. Jeg har kendt til den siden, jeg var barn, hvor jeg læste bogen og så miniserien, og mange, der har gjort det samme som mig, har nu børn, som også var spændt på at se denne type film nu.

Så det var ikke helt uventet, men det, som var uventet var, at den blev så succesfuld, som den blev, og hvor stor en kulturel indvirkning, som den fik.

Efter 'It' har vi fået rigtig mange film og serier baseret på Stephen King og flere er på vej. Kan vi få for meget Stephen King på et tidspunkt?

Jeg ved ikke, om du kan sige for meget, fordi han selv skriver virkelig meget. Han har så mange forskellige typer film i sig - fra ‘Stand By Me’, som er en coming-of-age fortælling, til ting som ‘Pet Sematary’, der er en rendyrket horrorfilm.

Men hvis de bliver ved med at sælge det som en Stephen King-film gør igen og igen, så kan publikum måske føle det, som om det er for meget.

En hver af de films succeser er dog afhængig af, hvor stærk historien er, og hvilke kreative folk, der står bag den pågældende film.

Hvilke horrorfilmskabere har gjort sig særligt bemærket i det her årti for dig?

Jeg håber altid, at James Wan vender tilbage og laver en horrorfilm, fordi jeg virkelig nød film som ’The Conjuring’ og ’Insidious’. Han synes at være i stand til at indfange, hvad den nyeste bølge af horror er. Min datter synes, at ’Insidious’ er den uhyggeligste film, der nogensinde er lavet, mens jeg synes, at det er en film som ’Eksorcisten’.  En hver generation har deres filmskabere.

David F. Sandberg ('Lights Out', 'Annebelle 2: Skabelsen'), synes jeg også er en meget effektiv horrorfilmskaber.

Ari Aster ('Hereditary', 'Midsommar') er også spændende. Han laver nogle interessante ting.

Jeg håber, at vi vil se en masse nye, gode horrorfilmskabere dukke op i det næste årti, fordi vi vil se en hel masse af denne type film blive lavet.

Jeg har en film med på Sundance, der hedder ’His House’ lavet af en gut fra London, Remi Weekes, som jeg fandt via en YouTube-video, der hed ’Tickle Monster’ og kontaktede ham, så han kunne lave sin egen spillefilm, der lige er blevet optaget på Sundance.

Er det via YouTube, at du finder nye talenter?

Ja. Det er enten gennem YouTube eller Vimeo, og nogle gange er det via internationale horror tv-serier eller film lavet af debuterende filmskabere, som er meget effektive. Jeg har set en fransk tv-serie på Netflix, ’Marianne’, hvor jeg ikke var helt vild med selve historien, men jeg elskede de uhyggelige momenter.

Jeg elsker horroren i den, så jeg anbefaler altid nye filmskabere at se, hvordan han [Samuel Bodin] har skabt uhyggen. Jeg har forsøgt at kontakte instruktøren, men han er ikke vendt tilbage.


Vera Farmiga og instruktør James Wan under optagelserne til 'The Conjuring'. ©Warner Bros.

Du nævner James Wan. Er han den mest betydningsfulde horrorfilmskaber i det her årti? Det føles i hvert fald som om, at ’The Conjuring’ ændrede måden, hvorpå studier og publikum ser på genren.

Ja, jeg vil også sige, at ’The Conjuring’ er min favorit horrorfilm fra de sidste 10 år. Det var virkelig en overraskelse. Det er en ret simpel historie, der ikke genopfinder noget, men meget effektivt føltes som en tilbagevenden til old school horror. Det gjorde han også meget tydeligt med filmens åbningsrulletekster, der fik den til at føles som en 70’er eller 80’er-horrorfilm.

’The Conjuring’ havde også et lidt højere budget end Blumhouse-filmene…

Ja, 35 millioner dollars, hvilket også var den direkte årsag til, at vi fik 35 millioner dollars til at lave ‘It’.

Den næste horrorfilm, som du står bag er den nye ’The Grudge’. Hvad kan vi forvente?

Da jeg mødte instruktør, Nic [Pesce], fortalte han mig om sin store kærlighed for de allerførste japanske tv-film om Ju-On. Det ville han gerne skabe, men i en amerikansk setting. Så det var tilgangen, fordi de første The Grudge-filmatiseringer ville få de ikke-japanske skuespillere til Japan, hvorimod den her prøver at starte den franchise i USA.

'The Grudge' kan ses i biografen nu.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!
SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Nyeste brugerkommentarer

Katrine Graves

Der mangler hans præstation i filmen: EN KORT,EN LANG

4 timer siden
Trine

Så fedt med den her liste - nu ved jeg, hvad aftenen i sofaen skal gå med.

10 timer siden
Stine Teglgaard

Som Ki også skriver, så er det vist ret sikkert, at det er hovedet.

11 timer siden
Kim
Kim

Hvis det var fosteret, hvordan skulle Brad Pitt så vide/se at det var hans barn, og deraf slå morderen ihjel!

11 timer siden
Andersuser/37977
Andersuser/37977

God artikel - fantastisk film, jeg husker også den første gang jeg så "Seven" i biografen og de efterfølgende gange, jeg har set den.

13 timer siden