Det værste af Cannes bød på besatte kødsår og en doven Isabelle Huppert

Vi så 'Wounds' og 'Frankie' på festivalen
Billede
(© Netflix/Wounds)

Festivalen i Cannes startede for vores vedkommende stærkt ud med fremragende filmoplevelser såsom Terrence Malicks A Hidden Life og Céline Sciammas Portrait of a Lady on Fire

Så kom Quentin Tarantinos stærke Once Upon a Time... in Hollywood og Jong Boon Hos vanvittige Parasite, der begge også dyster om at være årets favoritter.

MEN festivalen i det sydfranske bød også på en række mindre vellykkede film.

Frankie
Instruktøren Ira Sachs (Keep the Lights On, Love is Strange) er på en eller måde blevet myteomspunden nok til at hans nye ensembledrama er havnet i hovedkonkurrencen.

Isabelle Huppert, Brendan Gleeson og Marisa Tomei er på rollelisten i den letbenede handling om en spraglet familie på ferie i Portugal.

Moderen Frankie er familiens overhoved. Hun er en feteret Hollywood-skuespiller med to børn, et barnebarn, en eksmand og en dedikeret husbond med på tur for at forberede alle på et faktum. Hun skal dø af uhelbredelig sygdom, og de skal kunne klare sig uden hende efterfølgende.

Woody Allen kunne have lavet 'Frankie', men den stærke dialog og lune humor er komplet fraværende. Også Eric Rohmer virker som et forbillede for Sachs, men de sensuelle hverdags-intriger er i 'Frankie' erstattet af kedelige forvekslinger. Palme-potentiale? Nej.

Wounds
Instruktøren bag 'Under the Shadow' var aktuel på sideprogrammet 'Director's Fortnight'med gyseren 'Wounds'. Vi så frem til filmen - ikke mindst pga. dens imponerende rolleliste med bl.a. Armie Hammer og Dakota Johnson, men det var en sjusket udført gyser. 

Handlingen er set mange gange før. En bartender, der efter at have fundet en telefon, bringer en slags besættelse ind i sit og kærestens liv. Snart begynder en række sms-relaterede ubehageligheder med fokus på åbne kødsår, insekter og portaler til andre verdener at overtage deres hverdag med fatale konsekvenser. Tænk 'The Ring' møder David Cronenbergs body horror bare uden snerten af uhygge eller nogen form for sammenhæng, som plottet skrider frem. Det skuffende slutresultat kan man se inden længe på Netflix.