16 stalker-film: Sexede sekretærer, superfans og besatte psykopater

I anledning af den aktuelle thriller 'Stalker'
Billede
(© Scanbox/Warner Bros./Paramount)

Thriller-genren er bred og omfavner utallige subgenrer fra action-thrilleren til spion-thrilleren og den aktuelle: stalker-thrilleren. Her parres den psykologiske thriller med den erotiske thriller, da det bærende element altid er psykopatens besættelse af et andet menneske. 

Stalker
I Neil Jordans biografaktuelle thriller Stalker sker netop dette, da en en ung kvinde (Chlöe Grace Moretz) forfølges af en yderst determineret ældre kvinde (Isabelle Huppert), hvis fascination af sit offer er både kærligt og yderst farligt.

I den anledning kommer vi her med 16 eksempler fra den underholdende, slibrige og til tider mesterlige subgenre, som 'Stalker' hører under og i den grad hylder. 

Vertigo (1958, Alfred Hitchcock)
Hitchcocks mesterværk handler primært om besættelse (netop derfor hedder Brian De Palmas egen version af heraf da også 'Obsession'). Først er James Stewarts karakter fuldstændig troldbundet af den mystiske Madeleine, men da hun dør foran hans øjne, udvikler kærligheden sig til en manisk og altødelæggende søgen efter en kvinde af samme støbning.

Play Misty for Me (1971, Clint Eastwood)
Clintens instruktørdebut handler om en radio-dj, der forfølges af en forsmået eks-elskerinde, der ikke tager et ”nej” for gode varer. Hans håndtering af den sindsforvirrede hystade er barsk, og filmen har hverken omsorg for hende eller tid til hendes perspektiv… det er dog en god gammeldags omgang stalker-katten-efter-offer-musen.

Fatal Attraction (1987, Adrian Lyne)
Glenn Close skræmte i sen-firserne livet af samtlige amerikanske familiefædre som den sexede, men psykisk ustabile Alex, der efter en kort affære med en gift mand NÆGTER at give slip. Det ender rigtig galt, børnenes kanin ryger i en gryde, og husfreden bliver aldrig den samme igen. Close har dog selv taget afstand fra filmens meget voldelige afslutning, da portrættet af en mentalt udfordret kvinde måske ville stå stærkere uden.

Sleeping With the Enemy (1990, Joseph Ruben)
Den sygeligt besatte er denne gang ikke en fremmed, men offerets egen husbond. Da hun formår at flygte og skabe en ny tilværelse, begynder han som en blodhund at spore hende, for én ting er sikkert: Hun skal ikke leve uden ham! Julia Roberts var på dette tidspunkt Hollywoods nyeste darling, og thrilleren om en kvindes frygtelige ægteskab med en dybt terroriserende mand, fik tabuet om hustruvold på dagsordenen.

 

Misery (1990, Rob Reiner)
“I’m your number one fan”. Stephen King-filmatiseringen om en forfatter, der efter et biluheld reddes af Annie, der er ikke bare en fan, men en psykotisk super-fan, har for evigt gjort alle idoldyrkere til potentielle antagonister.
Måske berømmelse slet ikke er så fedt endda...

Cape Fear (1991, Martin Scorsese)
En af filmhistoriens bedste stalkers er Robert De Niro. I ’King of Comedy’ kidnappede han sit idol. I ’The Fan’ ligeledes. Men i Scorseses genindspilning af Gregory Peck-filmen fra 1962, er han ude efter sin forhenværende forsvarsadvokat. I virkeligheden er det en film om vold og hævn, men alt De Niros maniske psykopat udøver imod advokaten, er ren stalking.

The Hand that Rocks the Cradle (1992, Curtis Hanson)
Rebecca De Mornay var i 90erne endnu mere end Sharon Stone lig den kølige blondine. Ikke mindst pga. denne effektive sag, hvor hun spiller babysitteren fra helvede, der ikke bare vil være barnets mor, men også farmands nye kone. En bundsolid thriller om manipulation, besættelse og intriger indenfor hjemmets fire vægge.

Single White Female (1992, Barbet Schroeder)
”Enlig pige søger” skriver Bridget Fondas karakter i avisen, da hun må anskaffe sig en bofælle efter kærestens utroskab. Desværre for hende svarer Jennifer Jason Leighs karakter på annoncen. Snart bor de sammen og et venskab opstår. Men hvor går grænsen for ens BFF, og hvor meget skal de dele? Lejlighed, hår, garderobe, mænd, døden?

Sliver (1993, Phillip Noyce)
Sharon Stone var hot. Det var årene efter ‘Basic Instinct’, og alt der kunne give samme erotiske thrill var kærkomment i Hollywood - især med Stone i hovedrollen. Modsat Verhoevens film, hvor karakteren havde al magten, spiller Stone denne gang det sårbare offer forfulgt af to besatte mænd - en Peeping Tom og en morder… men hvem er?

Fear (1996, James Foley)
Mark Wahlberg er den sexede, rå og farlige teenagedreng, enhver far frygter, deres datter skal falde for. Desværre er han også en voldelig sternepsykopat. Altid oversete William Petersen spiller farmand, der skal beskytte unge, naive og pludseligt ikke-så-uskyldige Reese Witherspoon fra hendes dominerende ungdomskæreste.

The Cable Guy (1996, Ben Stiller)
Mange blev forvirrede, da verdens største stjerne, Jim Carrey, valgte at følge op på komedie-sensationerne 'The Mask', 'Dumb and Dumber' og 'Ace Ventura' med denne mørke sag om en excentrisk hybridmand, der bliver lidt for knyttet til sin kunde. Carrey er dejligt over the top i denne oversete film, der byder på alt fra karaoke-galskab til ridder-turneringer.

The Talented Mr. Ripley (1999, Anthony Minghella)
Patricia Highsmiths roman-serie om den kamæleonagtige morder og svindler Tom Ripley er perfekt skildret i denne filmatisering med Matt Damon som titelkarakteren og Jude Law som Dickie - objektet for hans besættelse. Tom vil ikke bare være som Dickie, han vil være Dickie.

One Hour Photo (2002, Mark Romanek)
Robin Williams spiller imod sine vante elskværdige og morsomme roller med karakteren Seymour Parrish – en ensom fotofremkalder, der bliver uhyggeligt glad for især en families billeder, og begynder at stalke sine intetanende kunder. Samme år spillede Williams en anden tilbagetrukket og farlig karakter i Christopher Nolans ’Insomnia’, men det er i ’One Hour Photo’ at forfølgelses-elementet har den mest centrale rolle. 

Obsessed (2009, Steve Shill)
Som titlen antyder, er det her 100 % en stalker-film. Idris Elba og Beyonce spiller ægteparret, der må grueligt meget igennem, da mandens attraktive sekretær udpeger ham som sin drømmemand og begynder at terrorisere både ham og hans familie. En af den slags film, der let kan affejes som en underlødig tv-film… men det er netop charmen ved denne genre.

The Great Gatsby (2013, Baz Luhrmann)
F. Scott Fitzgerralds klassiske roman er ikke en thriller, så det er med nød og næppe, at den klarer cuttet. Fortællingen, der er blevet filmatiseret to gange - senest med DiCaprio - er dog spændende at fremhæve, da den præsenterer ideen om den romantiske stalker. Fortællingen om Gatsby er netop fortællingen om en manisk mands forsøg på at imponere den ene kvinde, han aldrig fik, via en pompøs og sygelig iscenesættelse. Et usundt udgangspunkt, der aldrig kan ende godt.

The Gift (2015, Joel Edgerton)
Jason Bateman og Rebecca Hall spiller et ægtepar, der får sit for, da mandens gamle highschool-kammerat, Gordo (spillet af instruktøren Edgerton), pludseligt flytter til byen, og begynder at antaste dem i mere og mere grænseoverskridende grad. Gordo har tydeligvis en usund ide om, hvad han skal være i deres liv, og en verden af hemmeligheder og løgne åbenbares.


Listen kunne have været meget længere med titler som 'The Babysitter' (1995), 'The Cush' (1993), 'Poison Ivy' (1992), Disclosure (1994), The Fan (1996), 'The Roommate' (2011) og 'He Loves Me... He Loves Me Not' (2002). Fortæl os, hvilke stalker-film, der mangler på listen.