De andres liv-instruktøren er tilbage med endnu et mesterværk

Den historiske storfilm ’Værk uden skaber’ (sponsoreret indhold)
Billede
(© UIP)

Manden bag mesterværket De andres liv, Florian Henckel von Donnersmarck, er tilbage i topform med storfilmen Værk uden skaber. En film du ikke bør gå glip af!

Find billetter til 'Værk uden skaber':


I 2006 skrev ’De andres liv’ tysk filmhistorie ved at nå og ikke mindst røre et internationalt publikum, som få film gør det. I Danmark solgte filmen små 160.000 billetter. Koldkrigs-dramaet, der fulgte en Stasi-agent som holder af de mennesker, han overvåger, vandt en Oscar, en Bodil, en BAFTA-pris og syv tyske Oscar-priser. Den ligger pt. som nummer 57 på listen over de bedst anmeldte film på IMDb.

Donnersmarck er nu tilbage i samme topform med den historiske storfilm ’Værk uden skaber’, der forløber over tre årtier og skildrer alt fra krigens traumer til kærlighedens vilkår samt kunstens stærke, magnetiske kraft. 

Krig, kunst og kærlighed
Handlingen følger Kurt Barnert (Tom Schilling), der som ung dreng oplever sin elskede tante blive hentet af nazisterne for derefter at blive tvangssteriliseret. Alt dette fordi hun er en kunstnerisk sjæl med et snert af galskab. Efter krigen følger vi Kurt som en ung kunststuderende i et russisk-besat Østtyskland. Nazismen hører rigtig nok fortiden til, men det nye kommunistiske styre giver på ingen måder bedre vilkår for kunsten og dens rolle i samfundet. 

Midt i Kurts forsøg på at tilpasse sig de politiske benspænd, forelsker han sig hovedkulds i den smukke medstuderende Ellie (Paula Beer), og hun i ham. Men fortiden lurer konstant i baggrunden, da de to elskende er skæbnesvangert knyttet sammen af Kurts største barndomstraume. Ellies højtrespekterede far (Sebastian Koch) bærer nemlig på en grusom hemmelighed om sine handlinger under krigen, hvor han som del af SS-partiet var ansvarlig for at sterilisere tusindvis af ”urene” kvinder. 

Da muligheden åbner sig, flygter Kurt og Ellie til Vesten for at blive frie. Frie fra de kunstneriske begrænsninger, men også fra det kvælertag, farens tilstedeværelse og synder bringer til deres liv. Snart begynder Kurt sin rejse mod at male værker, der vil definere en generation og på sælsom vis bringe ham tættere på sandheden. 

En film om livets største spørgsmål 
Liv, død, kærlighed, politik, krig, tid og skyld. ’Værk uden skaber’ er en ambitiøs, emotionelt overvældende og særdeles smuk film om livets største emner vævet ind i en spændende familiesaga med en rørende kærlighedshistorie i centrum. Og så handler den om kunst. 

”Jeg har tænkt på kunst, og på hvordan kunst bliver skabt hele mit liv,” lød det fra instruktøren Donnersmarck ved visningen på Toronto International Filmfestival. Et emne han i den grad berører med sin omfattende fortælling om Kurt, der gennem tre årtiers tysk efterkrigshistorie finder sin egen artistiske stemme. Samtidig er Donnersmarck atter inde på, hvordan kunsten og ikke mindst skønheden kan påvirke selv det mest systematiske og bureaukratiske menneske. I ’De andres liv’ fandt Stasi-agenten tilbage til en mening med livet gennem en skuespiller og en teaterinstruktør, mens ’Værk uden skaber’ lader Kurt opdage tilværelsens sandheder via netop sin pensel. 

Og ja, det handler også om skyld og krig, for det er uundgåelige emner, når man skildrer Tyskland fra 1940erne og frem. Donnersmarck har her fortalt, at selvom han anså sig selv som verdensborger, har hans fædreland formet ham mere end han troede. ”Man kan ikke adskille sig fra sit lands historie og politik”, udtalte han ved verdenspremiere, hvor han også påpegede, at han ønskede at fortælle sine forældres og bedsteforældre historie ordentligt.

Inspireret af virkeligheden
Handlingen i ’Værk uden skaber’ er i bund og grund fiktiv, men instruktøren har aldrig lagt skjul på, at filmen er kraftigt inspireret af den virkelige kunstner Gerhard Richters (1932-) på mange måder vanvittige livshistorie. Richter, hvis værker er blevet omtalt som ”uden skaber”.

I Jürgen Schreibers biografi om maleren, ’Ein Maler aus Deutschland: Gerhard Richter. Das Drama einer Familie’, blev det afsløret, at Richter havde en tante med lignende tragiske skæbne og en krigsforbryder som svigerfar. Donnersmarck har dog valgt at væve en endnu større og endnu mere dramatisk fortælling over Richters liv.

13 minutters stående ovation og mesterlige anmeldelser
Da ’Værk uden skaber’ sidste år fik sin verdenspremiere på den prestigefyldte Venedig Filmfestival blev den modtaget af 13 minutter-lange stående ovationer og modtog derefter kritikernes højeste antal stjerner. Efterfølgende blev det tyske drama nomineret til en to Oscars, en Golden Globe og fik fremragende anmeldelser.

Den garvede filmekspert og anmelder Leonard Maltin har kastet sin kærlighed på filmen, som han kalder for en ”rig og givende oplevelse”, mens han endda har undervist i selvsamme værk ved den prestigefyldte USC Film School. Anmelderen Roger Friedman skrev i sin anmeldelse:
”Et mesterværk. En af de bedste film jeg nogensinde har set”.

Det samme gjorde mesterinstruktøren William Friedkin (The Exorcist, The French Connection) med ordene:
”En af de fineste film, jeg nogensinde har set, er ’Værk uden skaber’.”

'Værk uden skaber' kan ses i biografen fra 17. april.