Kino.dk’s alternative filmpriser 2018

Se alle vinderne her
Billede
(© Walt Disney Pictures)

Filmåret rinder ud, hvilket betyder listetid her på kino.dk, hvor vi allerede har kåret årets 20 bedste film - samt beder jer læsere om at stemme på årets bedste film 2018.

Præcis som sidste år holder vi os ikke tilbage for igen i år at kåre en række vindere i alternative filmkategorier. De udvalgte film er baseret på de danske premieredatoer.

Du finder således både de mere fjollede kategorier som ”Største WTF-scene” videre til de mere seriøse som ”Bedste clilffhanger”.

OG VINDERNE ER:

Bedste brug af en fersken
- Call Me by Your Name: Luca Guadagninos Oscar-vindende kærlighedsdrama står uden tvivl for den bedste brug af en fersken. Den unge Elio har nemlig et... lad os sige sensuelt og ømt øjeblik med den saftige frugt.

Bedste cliffhanger
- Avengers: Infinity War: Hvis du endnu ikke har set årets helt store superhelte-sammenkomst, er du også gået glip af årets bedste cliffhanger – som vi ikke vil spoile her. Men det er i hvert fald bl.a. grunden til, at vi i den grad ser frem til efterfølgeren Avengers: Endgame i det nye år.

Du har bare at græde-prisen
A Star Is Born: Hvis ikke du bliver bare en smule rørt af mødet mellem Lady Gaga og Bradley Cooper i rollerne som musiker-parret, må du være lavet af sten. Snøft, hulk og skønsang.

Bedste bedstemor med slag i
- Halloween: Hele 40 år efter den første ’Halloween’ vendte Michael Myers tilbage i år, men altså også en 59 år gammel Jamie Lee Curtis i sin ikoniske rolle som Laurie Strode, der i den grad var klar til kamp.

Bedste brug af en telefon
- Den skyldige: Bevæbnet med intet andet end en telefon må Jakob Cedergren i Gustav Möllers thriller forsøge at hjælpe en kidnappet kvinde i den anden ende af røret. Intenst, nervepirrende og spændende.



Bedste action-scene med en brækket ankel

Mission: Impossible – Fallout: Tom Cruise er så uheldig, at han i et hop fra en bygning til en anden brækker sin ankel, men ikke desto mindre og ufortrødent fortsætter optagelserne. Vildt!

Bedste kombination af overbid og overskæg
- Bohemian Rhapsody: Rami Malek bærer i filmen om Queen samt forsangeren Freddie Mercury den ikoniske kombination af overbid og overskæg på bedste vis. Henry Cavills overskæg i ’Mission: Impossible – Fallout’ skal dog også lige fremhæves. 

Største WTF-scene
- Grænse: Nu vil vi jo egentlig ikke spoile Ali Abbasis mørke fortælling om et yderst umage par. Men vi kan dog sige så meget, at sex-scenen i skovbunden står for årets største WTF-øjeblik.

Klammeste nazi-monster-skurk
- Overlord: Året bød på en veloplagt og ikke mindst ond Pilou Asbæk i rollen som 2018’s absolut klammeste nazi-monster-skurk. Komplet med et kødsårs-opsprættet skurke-ansigt.



Bedste fiskemands-romance

- The Shape of Water: Det er muligt, at Aquaman også har en flirt kørende, men det er altså Guillermo del Toros eventyrlige Oscar-vinder, der tager prisen for årets bedste fiskemands-romance.

Ti nu stille med de der popcorn-prisen
A Quiet Place: Sssshhh… det var med at tie helt stille, når ”stillelegs”-gyseren løb over biograflærredet. For med nervepirrende brug af stilhed indtog en flok lydfølsomme monstre nemlig her biografmørket.

Flest populærkulturelle referencer i en og samme film
Ready Player One: Steven Spielberg viste sig her fra sin mest legesyge side, da han i filmens virtuelle verden OASIS serverer et væld af populærkulturelle referencer - fra King Kong til Batman og ‘Alien’.

Klammeste dansescene
- Suspiria: Luca Guadagninos genfortolkning af Dario Argentos gyserklassiker fra 1977 står for årets absolut klammeste dansescene, hvor en stakkels danser forvandles fra menneske til savlende kødklump. Ad!



Bedste gris

- Spider-Man: Into the Spider-Verse: Det er svært ikke at falde for den kække gris, som i superheltefilmen naturligvis går under navnet Peter Porker aka Spider-Ham. Morsomt, overraskende og sødt.

Mest overraskende cameo
- Deadpool 2: Det er kun et yderst kort øjeblik, at den overvejende usynlige helt Vanisher kommer til syne, men hvilket øjeblik! Det viser sig nemlig at være ingen ringere end Brad Pitt. Ja, Brad Pitt!

Bedste brug af et hummer-bassin
- Venom: Tom Hardy har det ikke nemt som Eddie Brock, der indtages af den hjerneædende symbiot Venom. Helt galt går det i en scene, hvor han på en restaurant ender nede i et hummer-bassin.

Værste brug af Totos ’Africa’ 
- Aquaman: Det legendariske hit ’Africa’ fra 1982 af Toto bliver genfortolket på den værst tænkelige måde af Pitbull, der sampler nummeret, mens han rapper henover det og Rhea synger omkvædet. Nej tak.



Mest uhyggelige klikken med tungen

Hereditary: Ikke alene er det en af årets mest uhyggelige film, men det er uden sammenligning også filmen, der på mest uhyggelige vis bruger lyden af en tunge, der siger ’klik’. Gisp, gys og gru!

Så giv ham dog en Oscar-prisen 
- Creed II: Sylvester Stallone burde egentlig have fået en Oscar for sin rolle som Rocky Balboa i ’Creed’. Nu gentager han atter engang rollen i opfølgeren, hvilket passende kunne indbringe ham statuetten. 

Mest klodsede baggrundhistorie for et navn
- Solo: A Star Wars Story: Han Solo er en filmhistoriens mest legendariske helte. Det var dog desværre den mest klodsede måde han blev givet sit ligeledes legendariske navn på – nemlig af en skrankepave.

Bedste brug af computer-animerede næsehorn
- Black Panther: Iklædt rustning og krigsmaling indtog en flok store computeranimerede næsehorn slagmarken på bedste vis i Marvel-filmen.



Hotteste udgave af Albus Dumbledore

Fantastiske skabninger: Grindelwalds forbrydelser: Vi har været vant til at se Albus Dumbledore portrætteret som gammel og langskægget. Her blev han dog noget mere hot i skikkelse af Jude Law. 

Klammeste te-selskab
- Journal 64: Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares indtog de to hovedroller for sidste gang, hvor de stod overfor årets klammeste te-selskab, da man i filmen finder tre mumificerede lig omkring et spisebord. Klamt!

Bedste tandsæt
- The Meg: Nej, det er ikke Jason Statham, der løber med denne pris, men naturligvis hans modstander i skikkelse af den mere end 20 meter lange dræberhaj. Gnask og smask!

Korteste hovedrolle af Meryl Streep
- Mamma Mia! Here We Go Again!: Meryl Streep indtager ganske vist en central plads på filmens plakat, men det er altså yderst sparsomt med tid, man finder hende i filmen tilbage i rollen som Donna.



Bedste kampscene mellem en baby og en vaskebjørn

De Utrolige 2: Hvem havde troet, at en superbaby og en nysgerrig vaskebjørn skulle stå for en af årets bedste kampscener? Det er ikke desto mindre tilfældet. Morsomt, veloplagt og hårdtslående.

Bedste John Mogensen
- Så længe jeg lever: Det er naturligvis Rasmus Bjergs portræt af den folkekære sanger, der løber med prisen for bedste John Mogensen - ”Der er noget galt i Danmark, Dybbøl Mølle maler helt ad helved' til…”

Mest passivt aggressive juleaften
- Den tid på året: Det er muligt, at julen er hjerternes fest, men i Paprika Steens komedie udmunder det sig altså også i den mest passivt aggressive juleaften. Tåkrummende morsomt.

Bedste Willem Dafoe
- The Florida Project: Det er naturligvis Willem Dafoe selv, der tager prisen Bedste Willem Dafoe. Dog ikke som havmanden Vulko i ’Aquaman’, men som den årvågne vicevært Bobby i Sean Bakers drama.



Mest irriterende måde at spise morgenmad på

Phantom Thread: Daniel Day-Lewis er kjoledesigneren Woodcock, der falder for den unge Alma i skikkelse af Vicky Krieps. Han er dog langt fra begejstret for hendes måde at spise morgenmad på. Knas og slurp.

Bedste brug af en hammer 
- You Were Never Really Here: Bevæbnet med intet andet end en hammer tager Joaquin Phoenix som den mutte Joe på et blodigt hævntogt i Lynne Ramsays stemningstunge thriller. 

Bedste tur til månen
First Man: Damien Chazelle står for årets bedste tur til månen, hvor Ryan Gosling som Neil Armstrong lander i 1969 med de legendariske ord ”That's one small step for man, one giant leap for mankind.”

Bedste kvinde som mand
Ditte & Louise: Ditte Hansen forvandler sig overbevisende til manden Ditlev i den danske komedie, hvor hun sammen med Louise Mieritz bl.a. vender op og ned på kønsrollerne i filmbranchen. 

Bedste brug af David Bowies ’Fame’
The House That Jack Built: Lars von Trier slipper sin morbide humor løs i sin seriemorderfilm, der har Matt Dillon i den drabelige hovedrolle. Han akkompagneres flere gange undervejs af Bowies veloplagt nummer.