Feature: At vokse op i dansk film - 2000erne

Den stærkeste overlever
Billede
(© Erik Aavatsmark)

I dag har 'Kapgang' premiere, men den er blot nyeste eksempel på en tradition af film om at vokse op. I vores gennemgang af genren er vi kommet til 00erne.

00erne fortsatte tendensen med genrefilm som ’Klatretøsen’ (2002) og efterfølgerne til ’Kærlighed ved første hik’. Der blev i 2006 også kigget tilbage på barndomstraumer i periodefi lmene ’Drømmen’ og ’Kunsten at græde i kor’, som fik succes hos både anmeldere og publikum. Malmros så også tilbage i ’Kærestesorger’ (2009), der pegede på hans ’Kundskabens træ’.

Men derudover bød det nye årti også på en ny type film, der skildrede nutidens unge på en hudløs og ofte brutal måde med sex, vold og stoffer. De unges søgen efter identitet blev et centralt emne, muligvis på baggrund af det manglende oprør mod autoriteterne, som ellers har været kendetegnende for tidligere genrerationer af unge.

Nu var ungdommen ikke længere misforstået, og verden var, modsat tidligere, tilrettet dem med specifikt tøj, sociale medier, computerspil, film og musik. Samtidig var de voksne nærmest helt fraværende, hvilket medførte en grænsesøgende adfærd i et forsøg på at fi nde nye former for autoriteter. 

Se min kjole

Denne søgen efter identitet og afprøvning af grænser affødte to tendenser, som begge skildrede en barsk hverdag, men med et mere eller mindre opløftende budskab. ’Bagland’ (2003) udviklede sine unge karakterer, mens Christian E. Christiansens ’Råzone’ (2006) i højere grad kan siges at nedbryde dem gennem mobning, isolering og i sidste ende afstraffelse. Fx brændes hovedpersonen med en cigaret efter at være blevet tævet af sine tidligere veninder på et toilet.

Nu var det ikke længere ung mod voksen, men derimod ung mod ung i et egoistisk spil om at være den stærkeste i flokken. Tendensen til nedbrydelse kan også spores i den demonstrative ’Rich Kids’ (2007) og ’MollyCam’ (2008), mens der er mere klassisk karakterudvikling i ’Supervoksen’ (2006), ’To verdener’ (2008) og ’Se min kjole’ (2009). 

Kendetegn: De unge søger efter identitet i en verden uden voksne autoriteter med grænsebrydninger til følge.

Vigtigste film: Drømmen, Kærestesorger, Bagland, Se min kjoleRåzone

I morgen afslutter vi artikel-serien ved at se nærmere på 2010erne.

Kapgang er aktuel i biografen - besøg filmprofilen og køb/bestil billetter.