”At lave film i USA er som at danse med siamesiske tvillingeflodheste”

Interview med instruktøren bag 'Det gode hjerte', Dagur Kári
Paul Dano og Isild Le Besco i 'Det gode hjerte'
(© Scanbox)
Hvorfor har så få film en bar som fundament for handlingen?  
Det er mig komplet uforståeligt. I særdeleshed hvis man tænker på hvor mange film foregår i en retssal. Personligt ville jeg til enhver tid foretrække at hænge ud i en bar frem for en retssal.

Er 'Det gode hjerte' finanskrisens svar på 'Cocktail'?  
'Det Gode Hjerte' er en tidløs film og vil overleve både op- og nedture.  

Hvordan kom du på kombinationen af Brian Cox og Paul Dano? Var det pga. af deres tidligere film L.I.E. fra 2001?  
Da jeg valgte dem var jeg ikke klar over at de havde lavet en film sammen før. Men det var et rigtig godt tegn synes jeg, fordi det betød at de havde et arbejdsforhold i forvejen og man havde en smutvej til deres fælles kemi. Jeg valgte Cox fordi hver gang hans ansigt kommer på lærredet har man lyst til at det aldrig forsvinder. Og Dano har også en meget usædvanlig udstråling for en amerikansk spiller. Han har den uskyld som var essentiel for rollen, men samtidig har han en meget gammel sjæl og den kombination er interessant at se på.  

Er du selv fascineret af værtshuse/barer og er stamkunder et positivt eller trist fænomen?  
Der findes gode og dårlige barer. En god bar kan være helt magisk. Man træder ind fra virkeligheden og pludselig er alle love og regler ophævet. Man bliver vidne til de vildeste ting og når man kommer ud kan man ikke være sikker på om det hele var en drøm eller hvad fanden der skete. En bar uden stamkunder er ligesom et fodboldhold uden fans.
  
Ser du baren i filmen som et mikrokosmos?  
Ja, det gør jeg. Jacques har skabt sit eget univers i baren og det er en lille verden som følger hans love og regler. Han er gud i sit rige og har herredømmet over hvem bliver lukket ind og hvem bliver holdt ude.
 
Hvor stor er forskellen på at lave film i USA og fx Danmark?  
Hvis det at lave film i Danmark er som at danse med en flodhest, så er det at lave film i USA som at danse med siamesiske tvillingeflodheste.

Er der anderledes at arbejde med internationale store skuespillere som Brian Cox og Paul Dano end med mindre kendte?  
Ikke rigtig. Men konkurrencen er meget hård i USA og derfor er amerikanske spillere utrolig professionelle og på dupperne, fordi ellers ville de blive hægtet af. I Skandinavien har vi det nogle gange lidt for hyggeligt som kan resultere i en smule ondartet afslappethed.  

Ville du instruere i Hollywood og hvad er dit næste projekt?  
Jeg tror aldrig at jeg kommer til at få tilbudt at lave en film i Hollywood og derfor oplever jeg ikke spørgsmålet som værende aktuelt for mit vedkommende. Jeg ved ikke hvad mit næste projekt bliver. Jeg er gået lidt i tænkebox og vil bruge det næste halve år på at finde ud af hvad fanden jeg skal stille op. Nu har jeg lavet 3 film i 3 lande på 3 sprog og på en måde har jeg lyst til at sætte et punktum her.  

Hvad synes du om dansk film lige nu?  
Nu har jeg boet i Island de seneste 6 år og følger ikke så meget med i det danske filmmiljø som før. Men der er noget der tyder på at smalle film har det sværere end før og at filmindustrien er blevet lige lovlig strømlinet for min smag.  

Hvilke tre film er dine yndlingsfilm?  
'Masculin Feminin' af Jean Luc Godard er den første film jeg tænker på. Hver gang jeg ser den er jeg overrasket over hvor kedelig den er, men alligevel har den en ånd som jeg er helt vild med og jeg bliver ved med at vende tilbage til de magiske scener, den har. 'Dersu Uzala' af Kurosawa er den næste jeg kommer i tanke om. Det er den første film jeg så i biografen som 5-årig. Jeg blev helt blæst væk dengang og filmen formår stadigvæk at vække stærke følelser hos mig. 'Play it again Sam' med Woody Allen er nok den film jeg har set flest gange udover filmen 'Break Dance'. Så den synes jeg skal være med på top 3 listen.

Det gode hjerte havde premiere den 16. december 2010.