Interview: Thure Lindhardt

”Det er inspirerende at se ham arbejde, så dygtig og erfaren, han er,” fortæller Lindhardt om samarbejdet med Tom Hanks.
Billede

Den 34-årige danske stjerneskuespiller Thure Lindhardt var med ’Flammen og Citronen’ og ’Blå mænd’ sidste år den bedst sælgende skuespiller i dansk film.

Nu spiller han rollen som løjtnant i Vatikanets garde i Ron Howards thriller Engle & Dæmoner. Kino.dk har talt med Lindhardt om hans medvirken i filmen og det at være dansker i Hollywood.

Nu med overskæg
På grund af optagelserne til den kommende komedie Julefrokosten, dukker Lindhardt op med et nyt lille overskæg.

Den alsidige skuespiller, der begyndte sin uddannelse i Odense Teater, fik sit filmgennembrud som den autistiske Brian over for Ghita Nørby i ’Her i nærheden’ (2000), og har siden vundet flere priser for succesfulde roller, der kombinerer et tilsyneladende ufarligt ydre med en stærk og ofte dyster psyke.

Det store udland
I 2007 medvirkede Lindhardt i Sean Penns ’Into the Wild’, men han var allerede i internationalt søgelys i 2006, da han var tæt på at få rollen som munken Silas i Da Vinci Mysteriet. Rollen gik imidlertid til engelske Paul Bettany, men mødet med Ron Howard har alligevel kastet noget af sig, som han forklarer:

Jeg fik den nye rolle tilbudt ved, at casteren ringede mig op en dag for halvandet år siden. Så fik jeg den tilbudt. Jeg skulle ikke til casting eller noget. Han (Ron Howard, red.) har tænkt på mig til den nye film på grund af Da Vinci, går jeg ud fra.”

Den omtalte nye rolle er den som schweizergardisten Chartrand, der hjælper Langdon (spillet af Tom Hanks), mens denne skal opklare nogle mysterier for selveste paven.

Om Chartrand fortæller Thure Lindhardt grinende:

Han er medlem af den 500-år gamle garde. Han er løjtnant, ung, ambitiøs og fremadstormende – samt en troende katolik. Måske en anelse arrogant på den der sydtysk-schweiziske måde,”.

Foto: Sony Pictures
Thure Lindhardt sammen med Tom Hanks, Ayelet Zurer og Ewan McGregor.

Den anden dansker
Da vi spørger ham hvad forskellen egentlig er på at lave film i Danmark og i det store Hollywood, svarer Lindhardt ligeud:

Forskellen er økonomisk. Det er det ydre, der gør forskellen. Selve arbejdet med skuespillerne, med instruktøren, med fotografen – det er det samme. Produktionsapparatet er så meget større, at hver indstilling tager længere tid. Arbejdsformen er anderledes. Man skal koncentrere sig mere, når det er på et andet sprog. Selvom jeg er glimrende til engelsk, så skal man somme tider spørge to gange, fordi jeg spiller én med schweizertysk dialekt.”

Derfor var det også befriende, at der var en anden dansker på filmsettet, nemlig Nikolaj Lie Kaas, som også spiller en betydningsfuld birolle. Det betød, at hvis det hele virkede lidt stort, kunne de to danskere altid banke på hinandens dør.

Det var enormt hyggeligt at være sammen med Nikolaj. Som danskere deler vi ikke mindst humor, hvilket gjorde optagelserne lettere at komme igennem. Selvom vi ikke har nogen scener sammen, havde vi begge mange dage på settet, så det fungerede rigtig godt.” Fortæller Lindhardt.

Tom Hanks, Ron Howard & Sean Penn
Thure Lindhardt kommer i tanke om hans anden medspiller, den rutinerede Hollywood-stjerne, Tom Hanks, og har kun rosende ord at dele ud af:

Det er inspirerende at se ham arbejde, så dygtig og erfaren, han er. Man kan se, at han er en mand, der er vant til at arbejde hårdt. Når han gentager en scene, så er den yderst levende hver gang. Han er et meget dygtigt menneske.

Om de to store Hollywood-instruktører, Sean Penn og Ron Howard, beskriver Lindhardt lighederne således:

De er begge instruktører, der ved, hvad de vil. De er begge utroligt lyttende og opmærksomme på, hvad man laver, selvom man spiller en lille rolle.”

Han lægger dog vægt på, at der er en væsentlig forskel på en lille film som ’Into the Wild’ og en gigantisk film som ’Engle & Dæmoner’:

Into the Wild var virkelig Sean Penns hjertebarn – en independentfilm, hvor han nogle gange selv tog kameraet. Der er Engle & Dæmoner jo en stor studieproduktion,” afslutter Lindhardt. 



Af Daniel Bentien