Cookie- og Privatlivspolitik

Vind biografbilletter hver uge

Widows

Tilladt for børn over 15 år
Filmen har en dramatisk grundstemning og indeholder adskillige scener med blodigt udpenslet vold. I én brutal scene væltes en krøbling ud af sin kørestol, hvorefter hans på sadistisk vis stikkes med kniv adskillige gange, mens han desperat forsøger at krybe væk. I flere andre scener dræbes figurer på brutale måder ved nedskydning, eksplosioner og biluheld. På grund af filmens blodigt udpenslede og rå fremstilling af vold, vurderes filmen at kunne skræmme børn under 15 år.

Se mere på medierådet.dk
22.11.2018
| |
2 timer 8 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Widows
|
Versioner: se alle
2D, Babybio, Seniorbio
|
Billetter

I thrilleren 'Widows' mister fire forskellige kvinder deres ægtefæller i en kugleregn under et mislykket kup.

Tilbage står de fire enker uden kriminel skyld, men med skylden hængende over hovedet og ingen økonomisk sikkerhed. Værst er det for Veronica, der kort efter opsøges af mandens rivaler, som truer hende til at give dem to millioner dollars inden måneden er omme. Veronica ejer ikke pengene, det eneste hun har, er sin mands håndbog for det perfekte kup.

Desperat kontakter hun derfor de andre enker med et tilbud: sammen kan de tage magten over egne liv tilbage, begå det ultimative røveri og i sidste ende blive gældfri. Mødet bliver starten på forbrydelser, ingen havde set komme.

’Widows’ er instrueret af Steve McQueen (12 Years a Slave), der her giver sit bud på en moderne Heat - en kupfilm, der hverken er glat eller glorificerende, men istedet handler om de mennesker, der begår kriminalitet med livet og sjælen som indsats. Heriblandt nogle af USA’s mest udsatte befolkningsgrupper: den afroamerikanske kvinde, den latinamerikanske kvinde og den østeuropæiske immigrant. 

Filmen er skrevet af Gillian Flynn (Kvinden der forsvandt og 'Sharp Objects') og baseret på en engelsk miniserie fra 1983. på rollelisten står fem ekstraordinære kvinder ført an af den Oscar-vindende skuespiller Viola Davis i rollen som den frygtindgydende men samtidigt rædselsslagne Veronica. (Copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (39 votes)
4.5
4.2

Instruktør

Relaterede nyheder

MEDIERNES ANMELDELSER

  • BT

    "... 'Widows' [er] en usædvanligt sej og stilsikker thriller, der vil andet og mere end bare at underholde." (Thomas Brunstrøm)

  • Filmland P1

    "'Widows' er noget så sjældent som en rørende actionfilm ..." (Per Juul Carlsen)

  • Jyllands-Posten

    "... allerbedst er [...], at Steve McQueen igen overrasker med sin særegne stil." (Nanna Frank Rasmussen)

  • Politiken

    "Plottet bærer på godt og ondt præg af høje ambitioner for manuskriptets konstruktion." (Eini Carina)

  • Weekendavisen

    "... McQueen og Flynn bruger plottet didaktisk. Det er vigtigt, at spændingen bliver taktil. Her leverer filmen virkelig." (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Benji Blaakilde

Widows er ikke den præcise underholdende neglebidende thriller jeg håbede den ville være, med i det mindste har Amanda Waller fået sig et bedre Suicide Squad.

Så den stjernespækkede heist thriller Widows følger Viola Davis’ karakter, som, efter hendes forbrydermand spillet af Liam Neeson dør under et kup, der går grueligt galt, er nødt til at samle resten af enkerne til mændene i Neeson’s crew, så de selv kan begå et kup for at komme ud af de økonomiske problemer deres afdøde mænd har efterladt dem i. Selvom filmen drejer sig om det endelige kup, er selve kuppet ikke nødvendigvis pointen. Det er en film om sorg, korruption og diskrimination, og ikke en ’skide godt Egon’ kupfilm, som den måske er blevet solgt som.

Til gengæld er den også lidt for lang og kompliceret for its own good. Udover de langsomme artsy flashbacks som Mcqueen har drysset ind her og der, som virkelig tager filmen ned i tempo, er der også for mange unødvendige scener og plottråde, som ikke bliver fuldt ordentligt op på eller er væsentlige nok til, at der skulle bruges så meget tid på dem. Samtidig med alt det omkring kuppet foregår, er der en valgkamp i gang, som er løst forbundet med hovedplottet, men ikke nok til at vi behøver at bruge en halv time af filmens spilletid på det. Robert Duvall er en fantastisk skuespiller, og det samme gælder Colin Farrell, men hele deres forhold kunne simpelthen ikke være mere ligegyldigt for resten af filmen. Det er bare for at nævne et aspekt, hvor jeg følte at filmen trådte vande, men der var flere scener, som godt kunne være cuttet, og i virkeligheden tror jeg filmen havde været bedre, hvis den havde været en halv time kortere mindst.

Men selvom man så havde gjort filmen lidt mere strømlinet, er det stadig nemt at skyde flere aspekter af historien ned for enten ikke lige at hænge sammen eller for hovedpersonerne til at være usandsynligt heldige eller for motiverne til ikke at være klare, og det er egentlig ærgerligt, fordi castet er fantastisk, og Mcqueen har virkelig formået at få personer som Viola Davis, Elizabeth Debicki, Michelle Rodriguez og Daniel Kaluuya til at vise deres omfang som skuespillere. Åbningsscenen var da også badass, men derfra går filmen bare ned i kadence og rammer aldrig rigtig de høje toner igen, og efterlader én med en lidt flad fornemmelse til sidst.

bentuser/87315

en fantastisk film med mange overraskelser. Gode karakterer og skuespillerne især de kvindelige gør det super godt.
en anderledes film både ift action men også med plottet og andre finurligheder

Wayne

Steve McQueen farver sin skildring med racespørgsmål, hvor de typiske heist film springer over. Faktisk fylder selve kuppet kun ganske lidt og at det er alt det der står på spil imellem som vægtes højest.

Det er måske årsagen til at anmelderne er så uenige om antallet af stjerner - fra 2 til 6 af slagsen er ganske usædvanligt.

Men dramaet holder, bortset enkelte lige lovligt langstragte passager som virkede lidt trættende - og når der så endelig er action på, så er det virkelig højdramatisk og man føler kvindernes abnorme puls da kuppet tager nogle uventede drejninger.

Ikke blandt de bedste heist film, men absolut seværdigt.

S. Rico

Det er tusind år siden, at jeg så den engelske tv-serie fra 80'erne, men navnet Harry Rawlins står stadig lysende klart for mig. Det var en mand, som man ikke skulle forsøge at løbe om hjørner med. En mand hvis blotte tilstedeværelse varslede noget skidt. Widows 2018 er opdateret på mange punkter, men Harry er stadig hjernen bag, og de fire enker kommer igen på dybt vand.

Filmen er en god blanding af thriller-drama og tju-bang kupfilm. Dog med mest fokus på dramadelen. Man skal derfor ikke forvente Ocean's 8 stemning og masser af sjove replikker. Faktisk er filmen temmelig humorforladt. Kupdelen af filmen er skildret ret tørt, og selv om der kommer en form for forløsning til sidst, så er der også løse tråde, der ikke bliver fulgt til dørs.

Filmens største force er dramaet og fortællingen om de fire efterladte kvinder. Det er Viola Davis, der trækker det helt store læs med hendes dybtfølte spil. Men også Michelle Rodriguez efterlader et rigtig godt indtryk. Og så kan man heller ikke komme uden om Daniel Kaluuya, der spiller en ganske ubehagelig og modbydelig skræmmende skurk.

Spidermanuser/166287

Jeg var underholdt og kunne godt lide plottet

Anton Berg

Widows er en kløgtigt skruet sammen suspense film, for den ved, hvad en tryggende stemning er, og hvordan man vedholder én, men den har bare lidt svært ved at balancere alle de forskellige bolde, som den selv kaster i luften og forsøger at junglerer. Med så stjernespækket et cast, har filmen vildt mange karakterer og karakterark, som den skal fordele på sine 2 timer, uden at for meget af opmærksomheden bliver fjernet fra selve historien, historiens pointe, (efter den lange setup) historiens payoff, samt historiens 4-5-6-7-osv. vigtige karakterer, som alle skal etableres ordentligt nok, så man kan få et ordentligt overblik over alles relevans i historien. Det bliver alt for rodet, når man også inddrager de små plottwists. Jeg ved ikke, om det bare er mig, der ikke fulgte godt nok med, men Widows efterlod mig med en flad fornemmelse. De 3 stjerner er udelukkende for filmens gode måde at vedligeholde en tryggende og intens stemning hele vejen igennem. Trods, at jeg synes, at den er rodet, så er det da interessant at se, hvordan det hele ender, og om det lykkedes 4(-5) fremmede kvinder at stole på hinanden og arbejde sammen om et røveri, når der ikke er andre valgmuligheder. Og slutningen var da rørende - også selvom den var en anelse hurtigt og ujævnt håndteret trods alt det intense, der foregik inden, og (igen) trods jeg havde glemt, hvad 80% af karaktererne hedder... Endnu et minus er, at nogen er karaktererne er mere interessante end de andre. De uinteressante rev mig ud af oplevelsen, og det blev lidt frustrerende at vente på, at de interessante kunne hive mig tilbage.

Julius

Steve McQueen har efter mesterværkerne Shame, Hunger og 12 Years a Slave nu bragt os endnu en fremragende film i Widows. Fem vidt forskellige kvinder skal stjæle fem millioner dollars for at tilbagebetale en gangster. Det er en Steve McQueen-film, så selvfølgelig er der racetematikker, politisk relevans, stærk repræsentation af et hårdt sort miljø og fremragende instruktion og skuespilarbejde.

I Widows møder vi først Liam Neeson og hans hold, der har begået et røveri. Deres flugt går galt og de dør alle sammen. Smask. Inden for de første fem minutter. Så står enkerne (heraf titlen) og har en ambitiøs politiker åndende i nakken, da han har en sidegesjæft som mafiaboss. Han siger, at deres mænd stjal pengene fra ham, og de har nu et par uger til at tilbagebetale ham.

Hvad fanden gør man så? Stikker af? Sælger alt, man ejer? Finder noget andet at bytte med? Ikke hvis man hedder Veronica (fænomenalt spillet af Viola Davis), som bestemmer sig for at benytte sin mands noter til at orkestrere et kup, der giver dem penge nok til at betale bossen Jamal Manning tilbage. Manning stiller selv op som rådsmand mod den etablerede hvide (og mildt hykleriske og racistiske) Mulligan-familie, der har haft taget på Chicago-distriktet i adskillige generationer.

Det er her, eksperterne McQueen og Flynn virkelig viser deres værd som historiefortællere. I mindre værdige hænder ville der være tale om en historie om den sorte kandidat, der kom fra ingenting, som stiller op mod den rige hvide familie. Siderne stod sort og hvidt, og der var aldrig tvivl om hvem man skulle holde med. Men i Widows er Manning en diabolsk, vanvittig mafiaboss, som retfærdiggør sine metoder gennem den undertrykkelse, de sorte har lidt i distriktet gennem så mange år. Så hvem har egentlig ret? Hvem holder man med? Der er få helte, og rigtigt mange skurke i Widows, og håbløsheden mærkes virkelig, i karaktererne såvel som i deres miljø.

Jeg har beundret McQueens evne til at fange intimiteten i alle tænkelige situationer i mange år nu, og at se ham lægge dette touch på en efterhånden meget upersonlig og følelseskold genre er intet mindre end et mesterligt match. De ultranære billeder, der hviler præcis lang nok tid til at man som seer næsten føler sig utilpas og snagende giver et absurd autentisk og smukt billede af de meget ægte karakterer, vi følger. Alle har deres egen socialt relevante problemstilling, som skildres med respekt og er nuancerede.

Og så kan man smide et lille shoutout ind til Daniel Kaluuya, som nok leverer årets mest frygtindgydende skurkepræstation. Intensiteten, han udviser, er intet mindre end fremragende. Manden stjæler alle scener, han er med i, og hans uforudsigelighed er meget ubehagelig.

Der er så mange vidunderlige billeder i Widows, at man kunne skrive et langt stykke om hvor smukke de er. Der var adskillige gange i filmen, hvor jeg næsten var helt overvældet over ægtheden og skønheden, der blev vist her. I korte træk er der tale om en forrygende dramathriller, der trækker på sociale emner og er forfriskende moralsk nuanceret. Den kan kun anbefales.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter