Cookie- og Privatlivspolitik

Vind biografbilletter hver uge

The Man Who Saved the World

Tilladt for børn over 15 år
Filmen har ikke været indsendt til vurdering hos Medierådet for Børn og Unge. I henhold til filmloven påføres ikke-vurderede film 15 års-mærkatet.

Se mere på medierådet.dk
11.06.2015
| |
1 time 50 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
The Man Who Saved the World
|
Versioner: se alle
2D, Særvisning, DoaS
|

Dokumentarfilmen 'The Man Who Saved the World' handler om Stanislav Petrov. De færreste kender til ham, men officeren var ansvarlig for at modværge starten på en atomkrig mellem Sovjetunionen og USA i 1983.

Udgangspunktet for filmen er Stanislavs liv i dag, der ikke er gået så godt, som det kunne. I forbindelse med optagelsen af dokumentaren indvilliger han i at tage med til USA for at blive hyldet af FN og møde sit store idol, Kevin Costner.

Ud over at belyse en vigtig mands liv og eftermæle sætter instruktøren Peter Anthony fokus på atomtruslen under Den Kolde Krig og naturligvis den verdensredende modværge.

Ashton Kutcher, Matt Damon og Robert De Niro medvirker også i dokumentaren.

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (12 votes)
5
4.5

Instruktør

Instruktører

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Ekstra Bladet

    "Du kommer næppe til at se en mere fantastisk, forbløffende og skræmmende historie i biograferne i år." (Henrik Queitsch)

  • Filmland P1

    "Det er ved at udfordre grænserne, ved at gå efter følelsen i stedet for grå fakta, at Peter Anthony skaber en af årets mest overrumplende film, en film om et menneske, der blev ødelagt af at være Gud – en film, der forvirrer og beruser på samme tid." (Per Juul Carlsen)

  • Jyllands-Posten

    "[...] historien om Petrov, og altså ikke mindst Petrov selv, er voldsomt fascinerende og gribende. Også uden de fortællemæssige dikkedarer. Her er en helt almindelig gnavpot, der engang reddede verden." (Nanna Frank Rasmussen)

  • Politiken

    "Desværre har instruktøren dramatiseret de historiske begivenheder med skuespillere, mens optagelserne af den forhutlede Petrov også er unødvendigt pumpet med krydsklip og musik." (Joakim Grundahl)

  • Weekendavisen

    "Peter Anthonys hybridfilm får fantastisk meget ud af et egentlig tyndt materiale. Især forholdet mellem Petrov og hans tolk er bevægende skildret. Hun er irriteret på den gamle mand, som skælder og smælder, men de udvikler en gensidig respekt, og det bliver virkeligt for hende, hvad han har udrettet." (Bo Green Jensen)