Cookie- og Privatlivspolitik

Vind biografbilletter hver uge

The Captive

Tilladt for børn over 11 år
Filmen har en dramatisk og til tider truende stemning. Den indeholder en række scener med desperate, vrede og fortvivlede forældre, der frygter for deres barns skæbne. Desuden ses scener med en kvinde der bedøves, bortføres og holdes indespærret, samt scener med skyderi, hvor flere personer rammes. Da de voldsomme scener ikke er detaljerede, og da filmens dystre tematik er antydningsvis og hovedsageligt foregår på et psykologisk plan, vurderes det at filmen kun vil kunne virke skræmmende på børn under 11 år.

Se mere på medierådet.dk
13.11.2014
| |
1 time 52 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
The Captive
|
Versioner: se alle
Originalversion, Særvisning, Særvisning m. foredrag
|

I thrilleren ’The Captive’ forsvinder Matthews ni-årige datter sporløst efter et kort ærinde på en tankstation. Politiet bliver straks kontaktet, men der er ingen tråde at forfølge og ingen hjælp at hente for de desperate forældre.

Den fortvivlede far oplever derimod at ende blandt de mistænkte i sagen, der tilmed trækker ud, og først otte år senere begynder sporene at dukke op. Efterhånden peger flere og flere hændelser på en manipulerende kidnapper, der stadig styrer forældrenes, og måske deres kidnappede datters, skæbne.

Mel Gibson (Ransom), Michael Douglas (Don't Say a Word), Liam Neeson (Taken) og Hugh Jackman (Prisoners) har alle fået kidnappet deres datter eller søn på det store lærred gennem de seneste år. Denne gang er turen kommet til Ryan Reynolds, der sammen med instruktøren, Atom Egoyan, kommer med et canadisk bud på genren.

Stilen veksler mellem Brian De Palmas Hitchcock-inspirerede spændingsfilm og Atom Egoyans langt mere alvorlige hovedværk, The Sweet Hereafter. (copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (35 votes)
3.7
3.8

Instruktør

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "[...] Egoyan formår at knytte det psykologiske spil sammen med nogle øjenopspærrende vrid i plottet." (Kristian Lindberg)

  • BT

    "Instruktøren Atom Egoyan var engang en mester i at skildre sorg og undertrykt desperation, men her er karakterne blottet for psykologisk dybde, og historien rippet for enhver troværdighed og sund fornuft." (Niels Lind Larsen)

  • Ekstra Bladet

    "Den garvede, 54-årige instruktør tager sig [...] den frihed at spole frem og tilbage i fortællingens tid. Umiddelbart en stor mundfuld og ganske ambitiøst. Heldigvis holder det spændingsmotoren kørende det meste af vejen." (Jacob Ørsted)

  • Filmland P1

    "Man kan ikke se det, hvis man ikke ved hvor man skal kigge. Men når Egoyans film er bedst, som i dele af 'The Captive', fører han os ind til det intense stormvejr i selv det mest anonyme menneske." (Per Juul Carlsen)

  • Jyllands-Posten

    "Filmen er fortalt i en kompleks struktur, der forstærker uvisheden og følelsen af paranoia. Det er ikke behageligt - men nervepirrende og udfordrende. Og intelligent væmmelse er ikke hverdagskost i biografen." (Nanna Frank Rasmussen)

  • Politiken

    "Armenskcanadiske Egoyan er tilbage med fokuseret visuel stemning og godt spil af Ryan Reynolds og Mireille Enos i en ambitiøs, men desværre kikset plotkonstruktion [...]." (Søren Vinterberg)

  • Weekendavisen

    "Skurkeportrættet er skamløst karikereret, og Egoyan taler ned til sit publikum. Derfor bliver filmen en påmindelse om, at han [Egoyan] ikke har taget mere. For dét bliver man ekstra hårdt straffet, hvis man hørte til mestrenes klasse engang." (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Lars Michael

Altså ideen til den her film kan jeg sådan godt se , men det er ligesom om at der mangler meget ved historien .
Den starter super godt men så er det at den bliver mærkelig på mange måder, for at jeg ikke skal forklare og forklare så vælger jeg bare at sige KOM IGEN.

Wayne

Man ender desværre uden en forløsning - hvorfor er psykopaterne endt hvor de er?

Springet i tid på 8 år giver heller ingen mening. Visse steder har den thrills - men alt i alt er der for mange løse ender bagefter.

osj2507

Tre ord med U er ikke nok til at forklare om denne film, men de summerer den meget godt op.

Konceptet eller det grundlæggende for filmen er Uhyggeligt, kidnapning, især af børn som denne ligger vægt på er et skræmmende scenarie.
Det er dog en underlig vej vi følger historien på, den hopper frem og tilbage, men uden at fortælle hvor vi er i plottet, man skal selv stykke det sammen ud fra handlingerne hvor i tidsrammen det passer ind. Det er en spændende oplevelse, men gør det hele en smule rodet og det hele Underligt, man skal ikke blot forholde sig til god og ond, skyldig og ikke skyldig, men også til nutid og datid på en helt anden måde. Man får desværre en lidt Usammenhængende oplevelse, det er vel spillet, vel drejet og man skal have alt med, men det kunne have været mere gennemført.

Annutte

Hverken Ryan Reynolds eller Rosario Dawson kunne redde den. Tak for billetterne kino.dk, men føler jeg burde blive betalt for at se den. Keeedeelig! :-(

Alexander

En fortælling lidt i stil med "Prisoners" - og så igen langt fra.

Ganske vist forsvinder en lille pige sporløst, og farmand går i jeg-skal-nok-selv-finde-hende mode... meeeen så stopper alle sammenligninger vist også.

Lommepsykopatisk Canadier går Josef Fritzel.

Der er ingen indsigt i politiets arbejde, og umiddelbart får man det indtryk, at der kun er to(!) betjentedenne alvorlige sag - og den ene af disse to betjente, formår efter 2½ minuts afhøring, og en provokation af faderen i en sådan grad,at man tænker "Disciplinær-undersøgelse", at beslutte sig for at samme fader da naturligvis er gerningsmanden - hvorefter han ikke afhører ham yderligere?!

Der springes i tiden (8 år siden til nutid) i et tempo der ville få en hamster på amfetamin til at virke en kende sløv, så til tider sidder man med en undren og overvejer om man måske selv er ved at få alzheimers.

Og lige så sløvt som filmen kom igang... lige så hurtigt slutter den, og efterlader et kæmpestort spørgsmålstegn: Hvad pokker skete der lige dér...

Ryan Renolds KAN spille dramatiske rolle, jep... men det er bare ikke nok til at hive denne her historie frem i støvlerne... Trist - for historien havde potentiale...

Mikkeluser/609931

synes den var svær at finde rundt når den springer frem og tilbage.. Den er okay, men så god er den heller ikke

Barbara

Man skal ikke tro de negative anmeldelser... Jeg blev nemlig i tvivl om jeg ville se filmen. Men så læste jeg nogle udenlandske anmeldelser og gik ind og så den. Jeg synes filmen var god og spændende! Og så et plus at det er med Ryan Reynolds og Scott Speedman...

Lulu

En thriller med Scott Speedman og Ryan Reynolds- jeg skal helt sikkert se den!

Ardimon

Jeg havde set frem til en god film,og var så heldig at se den på rejse, men blev desværre mødt af en uvedkommende film uden sammenhæng. Manuskriptet er fyldt med fejl, så du sidder med flere spørgsmål du filmen slutter end du havde i begyndelsen. Så i bund og grund var denne film spild af tid, trods gode skuespillere.

Procella

Most definitely! Og jeg vrider armen om på Moar og ser den med hende! ;) Hun vil æææælske den!

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.