Cookie- og Privatlivspolitik

Klienten

Tilladt for børn over 15 år
Filmen har en dramatisk og ildevarslende grundstemning, og den indeholder flere brutale scener med blodigt udpenslede drab. Der er tale om en seriemorders sadistiske vold rettet mod angste uskyldige. Det vurderes derfor, at filmen kan virke skræmmende på børn og unge under 15 år.

Se mere på medierådet.dk
24.03.2022
| |
1 time 35 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Klienten
|
Versioner: se alle
2D, Med danske tekster
|
Klienten plakat

Den danske film ’Klienten’ er en thriller af krimi-makkerparret A.J. Kazinski, som har haft stor succes med deres romaner.

Filmen følger psykologen Susanne, der bliver urolig, da et citat fra hendes dagbog pludselig optræder på et gerningssted. En seriemorder er nemlig løs.

Den næste dag får Susanne en ny klient, den mystiske Mark. Og inden længe står det klart for psykologen, at hun sidder overfor seriemorderen, som giver Susanne én time til at kurere ham.

En kamp med tiden starter, og en intens og medrivende katten-efter-musen leg bliver igangsat.

A.J. Kazinski var i sommeren 2021 aktuelle med TV 2s populære krimiserie Hvide Sande, og den ene halvdel af duoen, Anders Klarlund, står for instruktionen af ’Klienten’. Han har tidligere stået bag film som Besat, Strings og Hvordan vi slipper af med de andre.

I de to hovedroller ses Signe Egholm Olsen (Nordkraft, I lossens time) og stortalentet Anton Hjejle, der i 2018 var med i DR-serien 'Liberty'. (copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (60 votes)
4.2
3.1

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "Karakterne er set før, replikkerne falder mere naturligt og teaterblodet doceret mere nænsomt. Der er for meget blod og for lidt indhold. I hvert fald ikke nok til at slæbe os gennem endnu flere kvindemord, der virker blodigt kalkuleret til at fange vores opmærksomhed." (Sarah Iben Almbjerg)

  • Børsen

    "'Klienten' er et kammerspil med Signe Egholm Olsen og Anton Hjejle i de to altdominerende roller. De spiller begge røven ud af bukserne, og man savner ikke spænding, selvom vi det meste af tiden er spærret inde på et kontor." (Michael Solgaard)

  • Dagbladenes Bureau

    "De fem stjerner gives for filmens fornemme form, dens talentmængde og knivskarpe professionalisme, for foto, klip, rollebesætning, (person-)instruktion og det formidable skuespil. Selve handlingen er så bevidst og udspekuleret modbydelig, så syg, at det føles på sin plads her at understrege, at den ikke er for sarte sjæle." (Helle Sihm)

  • Filmmagasinet Ekko

    "Med forrygende skuespil og nervepirrende krumspring lykkes dansk krimi-thriller med at skabe sadistisk spænding." (Bo Tao Michaëlis)

  • Ekstra Bladet

    "Selve plottet er vældig raffineret, så al den dialog er måske en afledningsmanøvre, men jeg havde nu foretrukket reel spænding frem for psykologisk banalisering af skyld og skam. Det er som om, at Anders Rønnow Klarlund hellere vil forelæse om afsindighedernes årsag og virkning end levere straigt up action. Man bliver simpelthen talt ihjel." (René Fredensborg)

  • Filmland P1

    "Alt ved ’Klienten’ er forbavsende stiliseret og formaliseret. Dialogen er så stivbenet og ladet med betydninger, at selv en hyggelig børneputning hjemme hos psykologen virker forkrampet." (Per Juul Carlsen)

  • Information

    "Gysere må hjertens gerne være urealistiske, men det er ærgerligt, hvis man ikke kan abstrahere fra, at de er det. Sådan forholder det sig med 'Klienten' af Anders Rønnow Klarlund." (Lone Nikolajsen)

  • Jyllands-Posten

    "Replikkerne lyder, selv placeret i munden på den utilpassede Mark, som skrevne ord, og den bastante tematisering af voldsomme livsaspekter som moral, hævn, skyld og ansvar føles som tunge åg på den lille films skuldre." (Katrine Sommer Boysen)

  • Politiken

    "Først i den absolutte slutnings overraskende og tiltrængte omslag får Signe Engholm Olsen lov til at vise, hvordan hun kan slå gnister, når hun hverken er fikseret af en seriemorder eller en instruktør, der følger troperne så dydigt, at han glemmer sin egen signatur." (Joakim Grundahl)

  • Soundvenue

    "Det eneste glimtvise lyspunkt finder man i Anton Hjejle, der med sit ansigt og fysik gestalter en betagende psykopat, som piller den drevne psykolog fra hinanden og udstiller hendes inkompetencer. Desværre river manuskriptet tæppet væk under ham, da det demaskerer karakteren mod det ærgerligt forsimplede." (Jakob Freudendal)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Simon

En film som er værd at tjekke ud, spiller ud indenfor de klassiske rammer sat af genren men alligevel formår at skille sig ud med sit eget præg med godt skuespil og spændende tematik.

bambiexplorer

Vi havde godt noteret os at Klienten ikke just havde modtaget overstrømmende anmeldelser. Alligevel besluttede vi os for at bevæge os mod Hellerup og MovieHouse på premiereaftenen. På vejen smuttede vi, som så mange gange før, forbi Café Rotunden for at at få lidt hurtig mad. Vi nåede ovenikøbet forbi biografens slikbutik, hvor vi fyldte vores poser alt for godt op. Det var næsten som vi intuitivt vidste at vi måtte have noget at stå imod med i de kommende godt 90 minutter :)

INTRO
Kort tid efter nogle bestialske kvindemord i Sverige, får Danmarks dyreste psykolog, Susanne Hartman, en ny klient, Mark Zidenius. Mark har lige akkurat skrabet nok penge sammen til en 45 minutters session hos Susanne, som egentlig er erhvervspsykolog. Alligevel vælger hun at give Mark de 45 minutter af sin kostbare tid. Hun vender sit absurd store og stressende time- (45 minutters) -glas, og sessionen, som Susanne i den grad kommer til at fortryde at hun indlod sig på, kan begynde …

SOM MOR, SÅ SØN … MERE ELLER MINDRE!
Den populære forfatterduo, A.J. Kanzinski, har skrevet en muligvis god bog. Jeg har ikke læst den. Men filmversionen sidder, mildest talt, ikke lige i skabet. En film som man vel godt kan tillade sig at sammenligne Klienten med, er Den Skyldige. En på papiret, og til at begynde med, god gedigen psykologisk thriller, og Klienten ligger helt klart fint fra land. Forskellen er så bare, at hvor Den Skyldige holder vand hele vejen igennem, ender Klienten som en stabel usandsynligheder … oven på en stabel usandsynligheder ;)

CAST & CREW
Jeg kender hverken Signe Egholm Olsen (Susanne Hartmann) eller Anton Hjejle (Mark Zidenius), men jeg synes faktisk at Anton spiller en ret god psykopat, mens Signe spiller en ret dårlig psykiater. Og hvad er det lige der sker for hende når hun skal skrige? Det lyder helt åndssvagt. Som om hun lægger bånd på sig selv … eller er det lydteknikerne der spiller os et puds?

Instruktøren, Anders Rønnow Klarlund, instruerede afsnit 40, 41 og 42 af 90’er TV-serien Taxa … og det er så hvad jeg kender til hans hidtige virke …

BILLEDE & LYD
I de første to akter, er der tale om psykologisk thrilleri af en næsten hæderlig klasse, men det går bare til tider så ulideligt langsomt, at man glider længere og længere ned i MovieHouses yderst behaglige sæder. Effekterne vi ser i tredje akt, hvor vi drager nordpå til Norge, er mest noget landskabs-CGI, af en kvalitet på det jævne. Lidt action af en art er der også her henimod slutningen, men ikke af den imponerende slags. Selv om man kan sige at der er to ret så essentielle plotvists i løbet af filmen, formår de ikke rigtigt at få en frem i sædet … som i ikke engang 5 centimeter :D

Lyden? Udover Signe Egholm Olsens besynderlige råben, bemærkede jeg hverken musik eller anden lyd. Der må jo have været et soundtrack af en art ;)

KONKLUSION
Klienten varer 95 minutter, hvilket er mere end rigeligt. Mig og min biografmakker denne aften, var ret hurtigt enige om, at over tre stjerner kunne filmen umuligt få, Vi snakker om en film der gerne vil omgive sig med et skær af realisme, men når men lige får vendt skråen en ekstra gang, går det op for en, at den vel stort set ikke er mere realistisk end Indepenence Day, som aldrig prøvede at påstå at den var realistisk. Vi lander på to falmede stjerner.

Brian

det er ikke en go film

Ditte

Hvorfor kan man ikke se "Klienten" i biocity Hillerød?

Anton

Super ide til en film der sætter mange tanker igang, og hvor meget mennesket kan bliver påvirket.
Anton Hjejle spiller fantastisk, er helt perfekt til denne rolle.
Syntes du til tider film er lang, hvor der bliver for meget dialog eller stilhed.
Kunne godt tænke mig lidt mere at historien gengivet. Men indeholder også nogle uventet twist.
Giver den 4/6 stjerner. Ideen til film løfter den.

Henrietteuser/642573

En go’ thriller med flere overraskende tvists. Den tager flere uforudsete drejninger.

Andrea

Forudsigelig og så alligevel ikke.
En fortælling fra en andens synspunkt. Et nyt perspektiv.
God skuespilpræstation af Anton Hjejle

Jonasuser/1264901

En anderledes mordhistorie med masser af overraskelser.

FilmFyr

Den har helt klart sine øjeblikke, men jeg havde uden tvivl håbet på skarpere dialog og flere intense scener.
Anton Hjejle leverer dog en rigtig god præstation, og gør at man som publikum forbliver investeret.
Det er fedt at se en dansk thriller der prøver at leverer noget friskt, og det lykkedes en del af turen.
Men når den ikke gør, så føles den sært ujævn og en anelse forhastet.
Jeg ville gerne have dvælet mere ved enkelte emner i samtalen, og udforsket dynamikken mere.
Derfor ender jeg på en 3 ud af 6 stjerner.
Hvis man har brug for sit thriller fix og bare ikke kan vente, så skal den nok leverer varen og være turen i biffen værd.
Men hvis man ikke har den trang, så kan man roligt vente til den kommer på streaming

peter

Jeg har været til screening på denne film og man kan glæde sig til et virkelig flot drama som bygger på og plottet er ikke til at gennemskue , flot håndværk hele vejen igennem

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.