Cookie- og Privatlivspolitik

Hil, Cæsar!

Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år
Filmen har en humoristisk grundstemning. Den indeholder enkelte dramatiske scener med skænderier og håndgemæng, samt en scene hvor en mand bedøves og bortføres. Da det hele foregår indenfor en komisk ramme, og dramatikken afløses af rolige passager, vurderes det at filmen kun vil kunne virke skræmmende på børn under 7 år.

Se mere på medierådet.dk
18.02.2016
| |
1 time 40 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Hail, Caesar!
|
Versioner: se alle
2D, Babybio, Seniorbio, Særvisning
|

Komedien 'Hil, Cæsar!' foregår på et Hollywood-studie i 1950erne. Eddie Mannix er filmselskabets mand, når der skal ordnes forskellige problemer, og der er brug for hans hjælp, da den episke kæmpesatsning af en film om Jesu liv pludselig står uden sin stjerne, Baird Whitlock.

Hurtigt viser det sig, at den elskede skuespiller er blevet kidnappet af nogle ret usædvanlige typer. Situationen bliver ikke lettere af, at Mannix er omgivet af nysgerrige journalister, talentløse western-skuespillere og utilfredse musicalstjerner.

'Hil, Cæsar!' er instrueret af Coen-brødrene og befinder sig i kategori med deres komedier som The Big Lebowski, Intolerable Cruelty og Burn After Reading. Filmen indeholder adskillige Coen-specialiteter, bl.a. en mand i problemer til op over begge ører, skæve karakterer og ikke mindst en gennemgribende kærlighed til filmmediet.

Velkendte navne, der tidligere har ageret foran kameraet hos de Oscar-vindende brødre, præger den velvoksne rolleliste, hvoraf Josh Brolin og George Clooney er de mest fremtrædende. Kig i øvrigt efter Scarlett Johansson, Channing Tatum, Ralph Fiennes og Tilda Swinton i mindre biroller. (copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (214 votes)
3.8
3.7

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "Som altid hos Coen-brødrene er der kælet for billederne, og Hollywood i 1950erne ligner en million, men alt i alt bliver 'Hil, Cæsar!' mere en blanding af kæk og tummelumsk frem for at være morsom eller satirisk." (Jacob Wendt Jensen)

  • BT

    "... selv når indsatsen er rutinepræget, så kan Coen og Coen jo deres kram. Hyggeligt, men også hurtigt glemt." (Henning Høeg)

  • Ekstra Bladet

    "En film der nok har været en del skæggere at lave end at se på." (Henrik Queitsch)

  • Filmland P1

    "Det eneste sikre er at 'Hil Cæsar!' vrimler med stjerner [...], at 'Hil Cæsar!' er en hyldest til Hollywoods storhedstid og at Coen-drillepindene den her gang ligger tæt op ad kollegaen Wes Andersons superstiliserede tilgang til film." (Per Juul Carlsen)

  • Jyllands-Posten

    "... med sin groteske humor og sin selvironiske kærlighed til filmkunsten forudsætter [filmen] nærmest hovmodigt et vist filmhistorisk kendskab, som ikke er alment, ikke engang blandt filmkritikere. 'Hail, Caesar' er udpræget en film for aficionados – eller på godt dansk: Nørder." (Johs. H. Christensen)

  • Politiken

    "'Hil, Cæsar!' er en af disse underligt flydende og vidunderligt overskudsagtige film, kun Coen-brødrene kan lave." (Kim Skotte)

  • Weekendavisen

    "Tilda Swinton er fænomenal som sladdertanterne Thora og Thessaly Thacker, der er filmens svar på Hedda Hopper og Louella Parsons. Det er en stærkt underholdende fabel ..." (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
S. Rico

I denne skønne forvirrende metafilm om filmindustrien spiller George Clooney skuespilleren Whitlock, der medvirker i det stort opsatte sværd-og-sandal drama ”Hail Caesar”. I filmen i filmen mærker romerne ”truslen fra øst”: nemlig Jesus. Og i selve filmen, der foregår i 1950’erne, mærker Hollywood en anden trussel fra øst: nemlig nogle kommunistiske manuskriptforfattere, der griber til action og kidnapper Whitlock. I begge lag i filmen bliver Clooney forført af hhv. Jesus’ ideologi og de kommunistiske idéer. Og for at vi ikke skal være i tvivl om analogien mellem Romerriget og Hollywood, så er navnet på det fiktive filmselskab fra 50’erne ikke mindre end ”Capitol Pictures”.

Om Coen brødrene ligefrem sidestiller Jesus’ frelserlære med kommunisme er nok at strække fortolkningen lige lovligt langt. Men det er i hvert fald en både interessant, modig, morsom og seværdig film. Det er dog næppe en film for alle. Hvis man er ligeglad med fortolkninger og metalag, kan man også bare nyde et interessant og morsomt indblik i produceren Eddie Mannix (Josh Brolin) travle og ret syrede hverdag.

HeleneColor

Øhm ja... Hvorfor ikke smide nogle af verdens største skuespiller ind i film hvor man så bagefter tænker: "Hvad skete der?!"
- Pas jeg ved sørme ikke hvordan jeg skal beskrive filmen.. Tatum var den komiske i hele filmen... Swinton overrasker positiv komik og ja Clooney, kan spille dum skuespil(altså han spiller godt dum, ment på den måde)

Bye the way, så er det min første Coen film, og har hørt lidt om disse brødre ;)

Isabellauser/83670

Det mest positiv ved den biograf oplevelse var at popcornene var lune endnu da filmen startede. Alt der skete efter reklamerne sluttede, er ærlig talt ikke værd at skrive hjem om (eller ringe)
Rodebutik, intet plot, ingen rød tråd.. Den skulle tilsyneladende være underholdende??

Ret ærgerligt, da jeg vild med tiden og det "univers" filmen bevæger sig rundt i.

Tog mig selv i at tænke, jeg måtte være faldet i søvn undervejs, og missede noget af handlingen. Det kunne ha' forsvaret filmen.. Det var dog ikke tilfældet.

Spild af tid og mindst finanser.

GiwizZeni

Lad det være sagt med det samme, jeg ELSKER Coen-brødrenes film. Men som med så mange af deres tidligere film, er dette helt basale spørgsmål - Hvad handlede filmen om? - egentlig ret svært at besvare. Overvej det en gang. Hvis du skulle svare kort og præcist på spørgsmålet: Hvad handlede f.eks. 'Fargo', 'O Brother, Where Art Thou?', 'The Big Lebowski', 'The Man Who Wasen't There', 'Burn After Reading' eller 'A Serious Man' om? Det er ikke let, vel?
Det er som regel noget med et indblik i en - for vi andre - lukket verden, hvori en skæbnesvanger handling sætter en række tilfældige begivenheder i gang for vores ofte uheldige hovedperson. En lang række skæve eksistenser involveres i plottet og deres tilværelse påvirkes vilkårligt. Vi når af uransagelige veje frem til finalen og de overlevende hovedpersoner står tilbage med samme spørgsmål som os tilskuere: Hvad var det egentlig der skete?
Illustrationen Coen-brødrene selv bruger igennem Sam Elliott's cowboy-fortæller 'The Stranger' i 'The Big Lebowski' med vindheksen, passer på de fleste af deres film. Vinden eller tilfældighedernes spil sætter noget i gang, "bolden" bliver større og større som den ruller, men det er og bliver "vinden" der bestemmer hvor det bærer hen og hvor vi ender.
Handlingen er altså mere en anledning til at sætte nogle uforglemmelige karakterer sammen og se hvad der sker i mødet mellem dem. Ud fra denne skabelon er 'Hil Cæsar!' en rigtig Coen-brødrene film. Det er en gernefilm - with a twist. Et stjernespækket ensemble som efterhånden kun Coen kan mønstre det. Et super detaljeret periodedrama, med et skarpt og vittigt manuskript. Der ud over er det en hyldest til 40'erne og 50'ernes Hollywood studiesystem. En rigtig metafilm, vi er nemlig både forbi sværd og sandal-film, westerns, musicals og synkron svømmefilm.
Det er Coen's måske til dato største produktion i scope, men på samme tid underligt nok måske mindste i plot. Ikke nogen dårlig film af den grund, bare en film med lidt for mange svinkeærinder, alt for mange små biroller der ikke rigtig får plads til at folde sig ud og blive mindeværdige. Lidt for meget tema, alt for lidt plot. Men alt i alt en både hyggelig og underholdende lille film. Bestemt ikke Coen-brødrenes bedste, men helt afgjort en rigtig Coen-brødrene film.

Christineuser/157430

Vi havde håbet på at filmen var sjov - ligesom traileren lagde op til - men måtte sande at traileren opfangede alle sjove klip i filmen. Efter 3 kvarter var vi alle ved at falde i søvn, fordi handlingen var for uigennemskuelig og meget tilfældig. Effekter og timing var elendig.

Erik F

Man skal være hardcore Coen-brødre fan for at elske denne film, for
selv om filmen vrimler med store Hollywood koryfæer, som George Clooney, Scarlett Johansson og Channing Tatum, så lever den slet ikke op til forventningerne.
Filmen foregår under en filmoptagelse i et af Hollywoods mange filmstudier engang i 1950'erne. Dengang var det på mode at lave film om de gamle romere iført sjove kostumer, men det var også dengang man led af en alvorlig kommunistforskrækkelse og så spøgelser alle vegne. Det er i korte træk det filmen handler om, og det er ganske sjovt, men bestemt heller ikke mere.
Filmens bedste scene er en forrygende parodi på de gamle dansefilm med Gene Kelly og Fred Astaire fra samme periode. Flødebollen Channing Tatum (som ellers ikke er min kop te)- i tidens ånd iført hvidt matroskostume, er alle pengene værd, og det giver en ekstra stjerne.

Maria

"Hail, Caesar!" var ikke den filmske oplevelse jeg nok havde regnet med, da plottet var en smugle tyndt. Men den var gakket og sjov og der var da en del gode scener med, så helt spild af tid var det nu ikke. ;)

Kathrine

Kedelig film, hvor man føler man virkelig har spildt sin tid og penge..

Lenauser/483960

Traileren var virkelig lovende. Masser af kendte ansigter. Men den skuffede simpelthen så fælt. Jeg ville heller have brugt tiden på at lægge strømper sammen. Spild af tid og spild af penge!

bambiexplorer

Nu har jeg aldrig været en die-hard fan af Coen-brødrenes udgydelser på det store lærred. Til eksempel kan jeg nævne, at den film som alle Coen-freaks altid hiver frem, nemlig The Big Lebowski, ikke gjorde de store indtryk på mig. Det gjorde så forskelligartede film som No Country for Old Men og Burn After Reading, som begge to var geniale, til gengæld. Anyways, da Joel og Ethan Coen har skrevet manuskriptet til en af 2015’s bedste film, vi taler naturligvis om Bridge of Spies, valgte jeg at tro på at de var inde i en god stime og smuttede derfor ind for et se Hail, Ceasar!. På papiret, og på traileren, ser brødrenes nyeste film jo rigtig god ud, og med en masse kendte og gode skuespillere i castet, kunne det vel ikke gå helt galt …

Flere af de kneb som instruktørerne bruger i Hail, Ceasar!, brugte de også i f.eks. The Big Lebowski. Bevareres det er da meget sjovt med de store show/dansescener på “syre”, som helt sikkert er flot, men samtidig meget traditionelt lavet (hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting) og ligeledes stunts’ne der (med vilje) er så overdrevne og dårligt lavede, at det skal være skægt. Men måske de to herrer skulle finde på noget nyt at underholde deres publikum med? Eller måske de skulle holde sig til film á la No Country for Old Men og til at skrive manuskripter til dramaer i fremtiden? Filmens klart bedste og mest underholdende scene, den hvor instruktøren Laurence Laurentz (Ralph Fiennes) prøver at lære den unge fremadstormende skuespiller Hobie Doyle (Alden Ehrenreich) at tale korrekt engelsk og ikke mumle som en cowboy, har vi allerede (delvist) set i traileren! Udover det, bliver det ikke til så meget andet end lidt kluklatter fra tid til anden, og det er altså langt fra nok …

Ellers må man sige at det vel ikke er skuespillernes fejl som sådan, at Hail, Ceasar! ikke når i mål. George Clooney, Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Frances McDormand, Scarlett Johansson og Josh Brolin, kort sagt “hele den gamle garde” når vi snakker Coen-film, gør det såmænd allesammen udemærket, men historien og morskaben når bare ikke rigtigt ud over scenekanten, om jeg så må sige. I øvrigt skulle man næsten tro at instruktøren bag den Oscarnominerede Trumbo (Jay Roach) og Coen-brødrerne har koordineret deres bestræbelser, i og med at begge hold har lavet en film om Hollywoods kommunistforskrækkelse i 1950’eren. Om det så er lykkes Roach at lave den seriøse version bedre end det er lykkedes Coen’s at lave den komiske, ved vi så snart jeg har set Trumbo :)

Måske man skal være ægte Coen-fan for at for alvor kunne værdsætte Hail, Ceasar!? Som sagt så starter det rigtigt godt, men i de sidste to-tredjedele af filmen, sad jeg med en al for voldsom følelse af deja vu. Og det hele, følte jeg, løber ret så meget ud i sandet og sluttede, ja, vagt, i mangel af et bedre ord!

Cirka halvvejs gennem de 100 minutter som Hail, Ceasar! varer, begyndte jeg at kede mig voldsomt og glædede mig faktisk til at vi kunne se enden på filmen, og det er jo ikke legefrem befordrende for bedømmelsen af en film. Hail, Ceasar! får 3 mellemstore stjerner.

Besøg min blog: blog.inils.dk!

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.