Cookie- og Privatlivspolitik

En due sad på en gren og funderede over tilværelsen

Tilladt for børn over 11 år
Filmen, der har en absurd og til tider morbid humoristisk stemning, er fortalt i et meget roligt, afdramatiseret tempo. Der er enkelte grænseoverskridende scener med mishandling. I en scene er en abe fastspændt til forsøgsapparatur og ses få elektrisk stød gentagne gange, mens omgivelserne lader til ikke at tage notits af den grove dyremishandling. I en anden absurd og grænseoverskridende scene ses afrikanske slaver derunder et lille spædbarn - blive tvunget ind i et tøndelignende stort rum ved at bliver pisket af britiske kolonister. Der sættes ild under tønden med dystre konsekvenser for slaverne til følge, mens en samling ældre, hvide overklassemennesker stiltiende ser til uden at foretrække en mine. Selvom de to scener har et voldeligt, grænseoverskridende indhold, er de fortalt på en distanceret og udramatisk vis, hvorfor de alligevel kun vurderes at ville kunne virke skræmmende på børn unde 11 år.

Se mere på medierådet.dk
12.03.2015
| |
1 time 41 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
|

Filmen 'En due sad på en gren og funderede over tilværelsen' handler om spøg og skæmt-sælgerne Sam og Jonathan, hvis dedikerede mission er at få folk til at smile.

Selv har de dog ikke meget at grine af, for forretningen går ikke så godt, og de skylder penge til skattevæsnet. Men hverdagen er ikke helt almindelig for Sam og Jonathan, der bliver involveret i absurde, sære og ofte komiske situationer.

Filmen er sidste del af Roy Anderssons trilogi om "det at være menneske". De to første var Sange fra anden sal og Du levende. Og i lighed med forgængerne består den absurde komedie af en række faste kameraindstillinger, der lægger op til, at tilskueren selv undersøger billedet for finurlige detaljer og kreative påfund.

Inspirationen kommer fra både Ingmar Bergman og Jacques Tati, men der er også en grad af Monty Python over Anderssons særprægede univers.

'En due sad på en gren og funderede over tilværelsen' blev hædret med Guldløven i Venedig. (copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (24 votes)
4
4.7

Instruktør

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "Spørgsmålet melder sig, om noget i den nye film er anderledes end i den første? Og svaret er: Nej, egentlig ikke. Men det gør ikke noget, og sådan skal det faktisk være, for den egensindighed og kvalitet, som Andersson står for, står uden for epokerne. Og hans mesterværker vil stå til evig tid." (Jacob Wendt Jensen)

  • BT

    "Meningerne med galskaben må man selv udrede. Roy Andersson holder vores tossede liv ud i strakt arm, i smukke, sørgelige billeder og med et uimodståeligt glimt i øjet." (Niels Lind Larsen)

  • Ekstra Bladet

    "En moderne filmisk eksistentialist, hvis værker minder om en krydsning mellem Ingmar Bergman og David Lynch. Hvilket skal forstås som en uforbeholden ros, hvis nogen skulle være i tvivl. Ægte filmkunstnere er efterhånden en sjældenhed. Roy Andersson is the real deal." (Henrik Queitsch)

  • Filmland P1

    "Man bliver forunderligt nok i jävla godt humør af at sidde på grenen og studere os miserable mennesker sammen med Roy Andersson." (Per Juul Carlsen)

  • Jyllands-Posten

    "Hos Andersson er der ingen forløsning, og de størknede tableauer minder i stil om Jørgen Leths uopslidelige 'Livet i Danmark' (1971), men er uden dens overbærende humor." (Johs. H. Christensen)

  • Politiken

    "[...] virkningen kan være både fremmedgørende som hos Brecht og illusionsløst absurd som hos Beckett. Og især: Anderssonsk!" (Søren Vinterberg)

  • Weekendavisen

    "Denne gang er der mere end stil og satire i Roy Anderssons signatur. Den svenske mester fylder 72 her i marts. Trilogiens slutning føles som et kunstnerisk testamente." (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
S. Rico

Næppe en film der kan trække mange amerikanske teenagere i biografen. Faktisk nok ikke en eneste. For filmen er ekstrem skandinavisk i sit dvælende udtryk med underspillet humor og meget lange scener med fokus på små pudsige underfundigheder. Jeg kunne godt lide de små korte vignetter, men jeg blev hurtig træt af at se på de to spøg-og-skæmt sælgere. De første par scener med dem var ret sjove, men herefter foretrak jeg de scener, hvor der er fokus på andre personer. På trods af de mange sjove indfald, så er det en forholdsvis ujævn film med langt mellem snapsene.

Torstenuser/875582

Ikke meget handling, men mange små vignetter, som væver sig sammen til en stemningsfuld og underfundig fortælling.

joan

Må sige jeg var skuffet over denne film, der har få gode øjeblikke, det hele er meget nøgent og stift, mere teater end egentlig film. Handling er der ikke meget af. Det er simpelthen ikke godt nok til 2 timer.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.