Cookie- og Privatlivspolitik

Benedetta

Tilladt for børn over 15 år

Se mere på medierådet.dk
10.03.2022
| |
2 timer 11 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Benedetta
|

Det historiske drama 'Benedetta' udspiller sig på et kloster i en lille italiensk by i det 17. århundrede. Her følger man den unge nonne Benedetta, der som barn blev optaget på klostret.

Som voksen begynder hun at få religiøse syn, hvor hun møder Jesus i forskellige scenarier. Disse forunderlige syn bliver starten på en rejse ind i kødets lyster for den ellers fromme Benedetta.

Der tændes kun endnu mere op under begæret, da den unge kvinde Bartolomea en dag ankommer til klostret. De to udvikler nu et farligt forhold, der - hvis det bliver opdaget - vil få store konsekvenser for de to.

Historien er løst baseret på bogen 'Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy' fra 1986 af Judith C. Brown, som ligeledes lod sin bog inspirere af virkelige begivenheder.

'Benedetta' er instrueret af hollanske Paul Verhoeven, der har så forkellige film som RoboCop og Total Recall samt Elle og Black Book på sit CV. Dramaet blev desuden nomineret til Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes. (copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (13 votes)
3.7
4.2

Instruktør

Relaterede nyheder

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Filmmagasinet Ekko

    "Med sit legesyge og lesbiske nonnedrama har Paul Verhoeven skabt surrealistisk nunsploitation, hvor der både er noget til husarerne og de finkulturelle." (Lars Bukdahl)

  • Filmland P1

    "Han er til stede overalt i filmen, den gamle gris, Verhoeven, men uanset hvor meget han har hygget sig med at filme en nonne, der får skrigeorgasme, ender ’Benedetta’ som en film med en stor lyst til at debattere." (Per Juul Carlsen)

  • Information

    "Den hollandske billedstormer og systemkritiker Paul Verhoeven udstiller hykleri, magtfuldkommenhed og grådighed på sofistikeret vis – og helt uden at holde sig tilbage – i 'Benedetta', der foregår i et kloster i 1600-tallets Italien." (Christian Monggaard)

  • Jyllands-Posten

    "Benedettas far sælger hende til et kloster, da hun er kun 12 år. Her får den særlige pige en nærmest overnaturlig skæbne. Om hun er helgen, svindler eller sindsforvirret står stadig til fortolkning. Paul Verhoeven er under alle omstændigheder dejligt provokerende." (Jacob Wendt Jensen)

  • Politiken

    "På den ene side er det så tydeligt en mands fetichistiske fantasi om lesbiske nonner. Og det vedkender Verhoeven sig tydeligvis i de groteske tableauer. På den anden side er der en feministisk hyldest af kvinden, der udfordrede pavens mænd gennem manipulation og frisættelse af eget begær." (Joakim Grundahl)

  • Soundvenue

    "Paul Verhoevens nyeste film om to lesbiske nonner i det 17. århundrede lyder på papiret fantastisk, men trods enkelte sjofelheder svigter instruktøren sine to elskere i centrum til fordel for et speget retssagsdrama." (David Madsen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
S. Rico

Det er lidt svært at se, hvad Paul Verhoeven egentlig vil med denne film. Jeg troede, at jeg sad og så en "røverhistorie", men det hele viste sig til min store overraskelse at være baseret på faktiske historiske begivenheder.

Det er ellers en ret fantastisk historie, man bliver præsenteret for. En ung pige (Benedetta) dedikerer sit liv til at tjene Gud som nonne. Hun får ofte nogle syrede visioner af Jesus, som taler til hende og tilsyneladende interagerer fysisk i hendes liv. Tingene begynder dog først for alvor at tage fart, da klosteret tager imod en fattig pige. Benedetta og pigen udvikler et farligt venskab, og så går det ellers løs med stigmatisering, nonnesex, dæmonbesættelse (eller er det Jesus selv), kætteri beskyldninger, og pest pandemi.

Paul Verhoeven har tydeligvis lagt al sin sympati hos Benedetta, der næsten fremstilles som en helgen. På den måde kan filmen forekomme som endnu et bidrag til tidens wokeness. Men den føles i sidste ende primært som en god historie med 90'er erotisk indhold.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.