Trine Dyrholm er ikke bange for at spille dårligt - og hun råber det gerne højt

Interview med den danske stjerne om 'Birthday Girl'
'Birthday Girl'
(© Nordisk Film)

Trine Dyrholm er den ukronede dronning af dansk film. Med 7 Bodil- og 10 Robert-statuetter holder hun rekorden for den skuespiller med flest sejrer til de danske prisuddelinger.

Dyrholm har også sin del af populære danske film- og serier på CV'et. Fra 'Taxa' og 'Arvingerne' til 'Den skaldede frisør' og Oscar-vinderen 'Hævnen'.

Udlandet har over årene også fået øjnene op for den danske stjerne, som har medvirket i flere skandinaviske, tyske, franske og britiske projekter.

Nu er Dyrholm aktuel i de danske biografer med sin nye film Birthday Girl. Her spiller hun Nanna, der tager på krydstog med sin datter for at fejre hendes 18-års fødselsdag. Det hele tager dog en dyster drejning på den festlige båd.

Trine Dyrholm beskriver selv rollen som noget, hun aldrig har spillet før. I en ny podcast med os dykker den danske stjerne ned i sin karriere. Hun fortæller om sine skuespillermetoder, flere af hendes mest betydningsfulde roller og selvfølgelig 'Birthday Girl', blandt meget andet.

Lyt med herunder - eller i din foretrukne podcast-app (søg blot på "kino.dk filmpodcast"):

Trine Dyrholm, der filmdebuterede i 1990 med Springflod - som i øvrigt indbragte hende karrierens første Bodil-pris - har over årene udviklet sin egen metode til at gå ind i en rolle.

Hun beskriver det som om, at hun skaber en "emotionel bank", hvor hun selv skriver og arbejder videre på sin karakter, som hos hende er vel researchet og defineret, før optagelserne starter.

I 'Birthday Girl' var der også en fysisk fremtoning, som skulle på plads. Påsat hår og negle, spraytan og kostumer. Noget som alt sammen bidrager til karakteren og præstationen. 

Men når alt det er på plads, så har Trine Dyrholm en anden særlig metode, som tages i brug, når først kameraet begynder at rulle.

Birthday Girl
(© Birthday Girl / Nordisk Film Distribution)

I podcasten fortæller hun:

- Når vi optager, er jeg meget optaget af at undersøge momenter, så al det forberedelse, som bare gerne skulle ligge inde i kroppen og imellem os, det behøver vi ikke at skulle bruge mere tid på at snakke om, når vi er på optagelse. Fordi det har vi simpelthen ikke tid til. 

- Så jeg er meget hurtig til at kaste mig ud i ting og se, hvad der sker. Jeg er ikke så bange for om det er dårligt, og jeg har sådan en ”saying”, når der bliver sagt ”Og værsgo” eller ” and action”, eller hvad man nu siger, så tænker jeg inde i mig selv: ”Jeg aner ikke, hvad der sker”. Og nogle gange råber jeg det højt. 

- Så råber jeg: ”Mind the gab. Bad acting is coming up”, for ligesom at sige, at jeg tager ikke ansvar for om jeg er god eller dårlig. Jeg gider ikke blive vurderet. Nu lægger vi alt forfængelighed fra os. Så det er ligesom det, det går ud på for mig, når vi er på optagelse ... undersøge momenter og aflevere materiale til klippebordet.

Den metode faldt virkelig godt i spænd med Birthday Girl-instruktør Michael Noers tilgang. Trine Dyrholm fortæller:

- Der er han rigtig sjov at arbejde med, Michael, fordi han er på samme måde. Interesseret i momenter. Og går også nogle gange med det, som opstår. Så det er nogle steder, kan have et vist element af improvisation. Det er sjovt at være på optagelse på den måde.

'Birthday Girl' kan ses i biografen nu. Køb dine billetter her på kino.dk.