Reklame med blåøjet stjerne skaber ophedet debat i USA

En ny reklame for jeans-brandet American Eagle har i den grad skabt debat i USA.
Frontfiguren for den nye kampagne er den meget populære skuespiller Sydney Sweeney.
Især én replik er faldet mange for brystet. De mener nemlig, at det er dybt racistisk og et udtryk for såkaldt "white supremacy".
Reklamen har trukket overskrifter i store internationale medier som The Guardian og The Washington Post, mens også kendte har reageret. Fra sangeren Doja Cat til Det Hvide Hus.
Men hvorfor anklages American Eagle for racisme? Se reklamen længere nede artiklen og læs med herunder.
Det hele skyldes et - hvad nogle vil kalde uheldigt, andre sjovt - ordspil, som går på "genes" og "jeans".
I reklamefilmen siger Sydney Sweeney nemlig: "Genes are passed down from parents to offspring, often determining traits like hair color, personality, and even eye color."
Herefter fokuserer man på skuespillerens blå øje - og hun siger nu: "My jeans are blue".
Reklamen afsluttes med en mandlig stemme, der konstaterer: "Sydney Sweeney has great jeans/genes".
Oversat til dansk lyder det: "Gener videreføres fra forældre til deres afkom og bestemmer ofte egenskaber som hårfarve, personlighed og endda øjenfarve ... mine bukser er blå". Efterfulgt af voiceoveren: "Sydney Sweeny har fantastiske jeans/gener".
Kritikken af reklamen lyder på, at det er et udtryk for en forherligelse af hvide gener og skønhedsidealer. Mens andre simpelt peger på, at man blot spiller på Sydney Sweeneys ydre, der har gjort hende til et sexsymbol i Hollywood - og hvis krop allerede har været genstand for massiv omtale.
I et i forvejen splittet USA rammer reklamen lige ned i et svagt punkt, hvor venstre- og højre-fløjene begge er klar til at gå i kødet på hinanden over wokeness, cancel culture og fascisme samt racisme.
Se reklamefilmen, der har skabt al virakken herunder:
Hverken Sydney Sweeney eller American Eagle har forholdt sig offentligt til kritikken. Det har Det Hvide Hus' kommunikationschef Steven Cheung til gengæld.
På X skriver han om reklamen: "Cancel culture er løbet løbsk. Denne forvrængede, tåbelige og træge liberale tankegang er en stor grund til, at amerikanerne stemte, som de gjorde i 2024. De er trætte af det her bullshit".
Er det blot et ordspil eller ligger der virkelig et underliggende budskab bag, hvor man fremhæver hvide gener - som Sydney Sweeneys - som overlegne?








