En af årets største Oscar-overraskelser: Sådan slog en lettisk kat Pixar og DreamWorks

Animationsfilmen Flow skrev historie ved den 97. Oscar-uddeling natten til den 3. marts ved at vinde prisen for Bedste Animationsfilm. Denne milepæl markerer første gang, en lettisk film modtager den prestigefyldte pris, og filmen sejrede imod stærke konkurrenter, herunder efterfølgere som Disneys Inderst Inde 2 og Netflix’ 'Walter og Trofast: Hævnen har vinger' samt den anden indie-darling 'Memoir of a Snail' og forhåndsfavoritten Den vilde robot fra DreamWorks.
Da den lettiske instruktør bag filmen, Gints Zilbalodis, modtog sin pris, takkede han en række personer og ting i sin tale: Akademiet, filmens distributører, sine forældre, det frie open-source-software Blender, som blev brugt til at lave filmen, og til sidst "mine katte og hunde".
Ligesom den nu Oscar-vindende film selv var takketalen både sjov og rørende – og havde dyr i centrum. Men midt i al den varme og hyggelige stemning bør man ikke overse, hvor betydningsfuldt øjeblikket er.
Den smukke, melankolske og filosofiske fantasyfilm om fem dyr, der lærer at samarbejde på en Noahs Ark-lignende båd midt i en vandapokalypse blev skabt med en utrolig beskeden produktion, lavet af knap 40 mennesker i teams fra Letland, Frankrig og Belgien, på et stramt budget på 3,5 millioner dollars. Til sammenligning er det kun omkring 1,75 procent af de rapporterede 200 millioner dollars, som konkurrenten 'Inderst Inde 2' kostede at producere.

Det' (ikke kun) for børn
I mange år blev animation kun set som børneunderholdning af Oscar-akademiet, men årets ceremoni markerer et paradigmeskift, hvor de komplekse fortællinger og kunstneriske dybder, som disse film kan udforske, blev omfavnet.
De nominerede i kategorien ved Oscar-uddelingen består samtidig sjældent af indie-film, dvs. film der ikke er finansieret af et stort filmstudie. Siden kategorien blev introduceret i 2002, har Pixar domineret med imponerende 11 sejre. I 00'erne vandt studiet fire år i træk, hvilket fik nogen til at kalde prisen for "Oscaren for Bedste Pixar-film".
Pixars søsterstudie, Walt Disney Animation, har vundet fire gange. I år er første gang, Disney taber tre gange i træk.
Samtidig er det første gang, at det at sket to gange i streg, at film, der er produceret udenfor USA, tager prisen, da Drengen og hejren fra det japanske Studio Ghibli også overraskede sidste år ved at slå Spider-Man: Across the Spider-Verse. Dengang var det dog ikke helt uden fortilfælde, da Studio Ghibli tidligere havde vundet med Chihiro og Heksene i 2003.
Til sin store fordel har 'Flow' ingen talte replikker – kun mjaven, gøen, knurren, hvin, snorken og forskellige andre dyrelyde, hvilket har givet den en universel tiltrækningskraft. Dens kunstneriske kvalitet har dermed let krydset grænser.
Ingen andre studier – inklusive DreamWorks, Aardman, Netflix, Warner Bros. og Sony - har nogensinde vundet mere end én gang. Og aldrig har en uafhængigt produceret film vundet i kategorien... før nu.

Historisk sejr
'Flow's sejr lover ligeledes store ting for den spirende filmindustri i hjemlandet Letland, som med sine 1,9 millioner består af halvt så mange indbyggere som Los Angeles.
Allerede nu har den lettiske regering lovet en betydelig forøgelse af statsstøtten til lokalt produceret animation samt økonomiske tilskud til filmskaberne bag 'Flow' til deres næste projekt.
I sin tale udtrykte Zilbalodis et håb om, at prisen "vil åbne døre for uafhængige animationsfilmskabere over hele verden," og netop dette er et af de konkrete, virkelige resultater, som store priser kan have for filmbranchen, nemlig at sætte spotlight på uafhængige kunstnere, øge deres synlighed og tiltrække den nødvendige finansiering til den dyre, tidskrævende og arbejdskrævende kunstart, som vi alle elsker. Det er en stor del af grunden til, at 'Flow's sejr føles så historisk.
Ligesom da Parasite triumferede i 2019, som den første ikke-engelsksprogede film til at vinde Bedste Film, føles dette som en radikal ændring for de ofte konservative og forudsigelige Oscars i en retning, der afspejler et mere internationalt og mangfoldigt stemmeorgan.
I lang tid var animation i fare for at blive reduceret til en niche i industrien, der var forbeholdt et børnepublikum, men som den tidligere vinder af selv samme pris, Guillermo Del Toro, gentagne gange har argumenteret for, er animation ikke en genre, men sin egen form for filmkunst.







