Amerikansk instruktør-geni udpeger sine danske filmfavoritter

Ari Aster afslører det i vores interview
Eddington Ari Aster og Pedro Pascal
(© Nordisk Film Distribution)

Lige nu kan du opleve den 39-årige filmskaber Ari Asters seneste værk, Eddington, i biografen. Filmen har Joaquin Phoenix, Pedro Pascal, Emma Stone og Austin Butler på rollelisten, og den er produceret af danske Lars Knudsen, som også har stået bag Asters tre foregående film.

Netop den danske forbindelse hos Aster gav anledning til spørgsmål, da kino.dk interviewede instruktøren i forbindelse med filmfestivalen i Cannes, hvor 'Eddington' havde sin verdenspremiere i maj.

For taler det faste producer-instruktør-par om danske film? Det svarede Aster på, hvor han nævner to af dansk films helt store instruktører:

- Jeg elsker danske film, fortæller Ari Aster til kino.dk. 

- Jeg elsker Carl Th. Dreyer, og 'Ordet' og 'Vredens dag' er nogle af mine yndlingsfilm. Jeg synes, at det var spændende, hvad der kom ud af Dogme-bølgen, og Lars von Trier er stor for mig som filmskaber. 

Ordet
Carl Th. Dreyers 'Ordet' (© Palladium Film)

Carl Th. Dreyer var allerede aktiv i stumfilmstiden i 1920erne, kulminerende med Jeanne d'Arcs lidelse og død, inden han bl.a. instruerede talefilmene Vredens dag og Ordet. Dreyer var ikke mindst anerkendt i sin samtid i udlandet, hvor han vandt flere priser.

Dansk film var efter Dreyers død stort set ude af den internationale bevågenhed, hvilket sluttede i 1990erne med Dogme-bølgen. Manifestet bag den nye retning blev annonceret af Lars von Trier på et pressemøde i Cannes i 1995 og skudt af sted tre år senere med Festen og Idioterne, hvilket gav genlyd i hele verden. Ari Aster fortæller, hvordan han er imponeret over Triers mod som instruktør:

- Det, der kom ud af Danmark i især 1990'erne, føltes som noget helt nyt. Og det føles stadig nyt, når jeg tænker over det. Bare ideen om at begrænse sig selv. Der er noget heroisk over en filmskaber som Trier, der begyndte som en æstetiker, der gik op i, hvad man kan gøre med kameraet, og hans film var mere interesseret i verdenerne, han skabte, end de mennesker, der var i dem. Han tog det hele væk, og det er meget interessant for mig, afslutter Ari Aster.

Idioterne
Lars von Triers Dogme-film 'Idioterne' (© Zentropa)

Lars von Trier startede med de nøje afmålte, æstetisk perfektionistiske film som Element of Crime og Europa, men lavede en 365 graders vending med 'Idioterne', hvor han ifølge Dogme-reglerne ikke måtte sætte kunstigt lys, lave efterredigering af billederne osv.

Mange anser Carl Th. Dreyer og Lars von Trier som ægte filmiske genier, hvilket gør valget af netop disse to mindre overraskende. Senest var Triers film Melancholia at finde på listen over de 100 bedste film fra det 21. århundrede, som New York Times har sammensat.

Ari Aster er af flere medier selv blevet kaldt et geni, hvor især Hereditary og Midsommar er anerkendte værker, og nu kan man med 'Eddington' som skrevet se hans seneste film i de danske biografer.

'Eddington' foregår i byen af samme navn - et lille samfund i Midtvesten i USA. Året er 2020, og mens pandemien raser, Black Lives Matter-bevægelsen genopstår og 4Chan-konspirationsteroretikere lurer i skyggen, skabes kaos og paranoia under et borgermestervalg.

'Eddington' er aktuel i biografen.

 

Se traileren herunder:

Nyeste film i biografen