Cookie- og Privatlivspolitik
En million danskere har set hendes film på tv: Nu er 68-årig instruktør klar til sin første film til biografen

En million danskere har set hendes film på tv: Nu er 68-årig instruktør klar til sin første film til biografen

Interview med kvinden bag 'Verden er uskarp'

Stem op!
12
Stem ned!
0
(reset)

I denne uge er der biografpremiere på den danske dokumentarfilm Verden er uskarp.

Instruktøren Iben Haahr Andersen bringer med filmen et nyt kapitel til vores kunsthistorie og fortæller historien om fotograferne Else Tholstrup, Nanna Bisp Büchert, Tove Kurtzweil og Marianne Engberg, der alle fire har skabt fantastisk og skelsættende kunst. Tre af dem er stadig i live i dag og tager fortsat billeder, og det på trods af at de er over 80 år gamle.

LÆS OGSÅ: Se de første billeder: Mads Mikkelsen genforenes med stjerneinstruktør i ny dansk storfilm

'Verden er uskarp' handler om meget mere end fotokunst. Den handler også om at være kvinde i en tid, hvor deres store passion for et fag er domineret af mænd – både hvis man vil arbejde kunstnerisk og kommercielt. Som så mange andre kvindelige kunstnere har de stået i skyggen af mændene. 

Iben Haahr Andersen er kendt for at lave film, som fanger danskerne bl.a. Livet ifølge Anton, der havde omkring en million seere, da den i 2016 blev vist på DR. 'Verden er uskarp' er 68-årige Andersens første dokumentarfilm som instruktør målrettet det store lærred. Vi har spurgt hende om at lave film til biografen, om udgangspunktet for filmen og om mænds spidse albuer.

Hvorfor skal publikum gå ind og se 'Verden er uskarp'?

Fordi de her kvinder skaber fantastiske billeder! Jeg var selv overrasket over at møde disse fire fotografer. De er så dygtige og så ukendte. Det er synd og skam. De har alle dyrket fotografiet - kommercielt og kunstnerisk - på vidt forskellig måde og fra vidt forskellige udgangspunkter. I filmen deler de generøst ud af arbejdsmetoder og erfaringer med fotografiet og i livet. Det både underholdende og inspirerende – også selv om man ikke er fotograf.

Hvorfor gik du i gang med at ville lave filmen?

Jeg mødte en fantastisk, ukendt kvindelig fotograf, uddannet på New Bauhaus Chicago i 1953! Og så mødte jeg en anden. Og så én til og så én til… Der var hundrede, ja tusindvis af kvindelige fotografer jeg aldrig havde hørt om. Det er blevet godt skjult af de mandlige albuer. Jeg ville være med til at synliggøre dem.

Hvad opdagede du undervejs, mens I filmede?

Jeg opdagede, at filmen egentlig handlede om meget mere end de fire fotografers kunst. Jeg var først optaget af, at der findes så mange vanvittig dygtige kvindelige fotografer, som verden aldrig har hørt om. Her var fire (og der er jo mange flere), der blev grebet af fotografiet, selvom det både kunstnerisk og kommercielt er domineret af mænd. De kunne ikke lade være, og nu kan de ikke stoppe. Og her blev jeg for alvor ”turnet” på, fordi jeg selv nærmer mig en alder, hvor man ”plejer” at stoppe med at arbejde. Men jeg vil gerne blive ved - til jeg segner. De inspirerer i dén grad.

Du har tidligere lavet film, som rigtig mange danskere har set på tv. Hvordan er det at lave en film, som denne, til det store lærred?

Det har været superdejligt. Fordi med biografformatet er der tid til at folde de historier og scener ud, som jeg synes, har været vigtige i filmen. Der er jo fire hovedpersoner! Men det var først noget, jeg blev sikker på, da vi klippede. Og så er det klart, at der opstår nogle helt andre overvejelser om for eksempel filmens lyd og tempo. Der er stor forskel på at se en film i biografen og på tv. Film fortjener at blive set i biografen.

Hvad betyder filmen for de fire hovedpersoner?

Jeg ved, at de er glade for filmen. Jeg tror for det første, at de er glade for ”at blive set”. De er jo meget forskellige, så de har det helt sikkert ikke på samme måde, men jeg tror, at de med filmen føler sig anerkendt. Mange af deres kollegaer, både mænd, men i særdeleshed kvinder, er forsvundet i glemslen. Det her er en stor velfortjent anerkendelse - på høje tid og på en måde i sidste øjeblik!

Verden er uskarp får biografpremiere den 29. september.

 

Instruktøren Iben Haahr Andersen
Foto: Nanna Bisp Büchert 

 

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!
SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.