Er det her den mest ulækre filmplakat nogensinde?

Årets Cannes-vinder chokerer igen
Billede
(© SF Studios)

Svenske Ruben Östlund leverede en større overraskelse, da hans første engelsk-sprogede film Triangle of Sadness vandt Guldpalmen i Cannes tidligere på året.

For det første var det svenskerens andet sæt Guldpalmer efter sejren med The Square i 2017. En bedrift han nu deler med en lille skare af instruktører, bl.a. danske Bille August.

For det andet delte filmen de anmeldere, som deltog i festivalen, med dens chokerende fremstilling af overklassen og modebranchen, der bl.a. medførte udvandringer fra biografen.

 

LÆS OGSÅ: Dansk succes i Cannes! Ny film med Vicki Berlin og Zlatko Buric vinder Guldpalmen

Navnlig én scene er blevet fremhævet, nemlig et opkast-orgie ombord på luksusyachten, hvor en stor del af filmen foregår. Og har man første set den scene, kan man ikke få den ud af hovedet. Nogensinde.

Det ved Östlund, og derfor er det ikke underligt at bruge, hvad der vil formentlig vil gå over i filmhistorien som en ikonisk scene i marketing-sammenhæng. Men det er ikke desto mindre et modigt træk at lade en kvinde kaste op direkte i hovedet på tilskueren af plakaten – ikke mindst med noget, der ligner guld-opkast.

Naturligvis endnu et parodisk stik i siden på overklassen, som filmen bestemt ikke er bleg for at gøre grin med.

På rollelisten finder vi bl.a. danske Zlatko Buric og Vicki Berlin, som vi talte med på Cannes, og som fortæller åbent om deres gode forhold til den amerikanske medspiller Woody Harrelson.

Triangle of Sadness får biografpremiere den 22. september.

 

Triangle of Sadness SF Studios